جنجالی که حراج آثار هنری در تهران به پا کرد!

تاریخ انتشار: ۲۹ May 2016 | 9:50 am

جنجالی که حراج آثار هنری در تهران به پا کرد!

در جمعه شبی که گذشت، پنجمین دوره حراج تهران برگزار شد.

پشت پرده حراج آثار هنری در تهران

 در این دوره که در هتل پارسیان آزادی برگزار شده است؛ چهره‌هایی چون علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد و افرادی مانند علی دایی، شهرداد روحانی، الناز شاکردوست و عاطفه رضوی حضور داشته‌اند. در میان ۸۰ اثر ارائه شده این حراجی ۱۴ اثر کلاسیک از نقاشانی مانند کمال الملک، علی اکبر مزین الدوله و حسن ارژنگی ارائه شده است. از نکات جالب توجه دوره پنجم حراج تهران، جابه‌جایی دوباره رکورد فروش آثار هنری بوده تا آنجا که صحبت از ثبت فروش ۲۵ میلیارد و ۳۶۲ میلیون تومانی در این دوره است. 

به این معنی که فروش آثار در دوره پنجم حراج تهران حدود ۴ میلیارد تومان بیشتر از فروش سال گذشته بوده است. جالب آنجا است که الناز شاکردوست، بازیگر سینما اولین خریدار حراج تهران بوده است. از سوی دیگر این رویداد در این دوره باز هم با رکوردزنی فروش آثاری از سهراب سپهری همراه بود. 

آثار سهراب سپهری با فروش ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان نزدیک به یک پنجم مجموع فروش این رویداد را به خود اختصاص داد. در دوره گذشته برگزاری حراج تهران نیز تابلویی از سهراب سپهری رکوردی تاریخی زده بود و با قیمت ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در میان ۱۲۶ اثر ارائه‌شده در این حراجی جایگاه نخست را کسب کرده بود. 

حراج تهران با تمام زرق و برق و پول‌های کلانی که برای خرید و فروش آثار آن جا به جا می‌شود، همیشه سوژه‌ای داغ برای اظهارنظرها و واکنش‌های مختلف بوده است. با وجود آنکه وزیر ارشاد و معاونش از مهمانان ویژه پنجمین برگزاری آن بودند، اما این حراجی نقطه مقابل اکسپوی هنری وزارت ارشاد و رقیب سرسخت آن است. رویدادی با سر و شکل مستقل، کاملاً خصوصی و البته پر رونق‌تر که برخلاف اکسپو در آن از گردش مالی رکوردهای خوبی بر جای می‌ماند.

 برخی برگزاری این حراجی را اتفاقی مثبت برای فرهنگ و هنر کشور تلقی می‌کنند. اینکه آثار هنری مورد توجه قرار گرفته و گردش مالی این حوزه رونق بگیرد برای بسیاری باب میل و نقطه‌ای آرمانی برای هنر محسوب می‌شود به ویژه آنکه در سال‌های گذشته برای برگزاری حراج کریستی در تهران تلاش زیادی صورت گرفته است، اما اکنون با وجود حراجی مستقل و خصوصی چون حراجی تهران جای خالی وجود یک بازار اقتصادی داخلی پر رونق در زمینه فروش آثار هنری پر شده است با این حال حراج تهران بعد از هر دوره از برگزاری خود، انتقادهای بسیاری را مقابلش می‌بیند. 

در کنار این انتقادات اما گاه نقدهای ژرف‌تر و موشکافانه‌تری ماهیت برگزاری حراج تهران را نشانه می‌گیرد. از جمله اینکه چرا به‌جای یک مجری متخصص برگزاری حراج، چهره‌ها و بازیگران سینما و تلویزیون چکش حراج این رویداد را در دست می‌گیرند. آنها که حراج تهران را بازارگرمی برای فروش آثار هنری مطرح و غیرمطرح می‌دانند، معتقدند که اجرای چنین حراجی توسط چهره‌هایی چون رضا کیانیان و یا حسین پاکدل ترفندی بیش برای جلب مشتری نیست، اما انتقاد بزرگ‌تر به حراج تهران مربوط به قیمت‌گذاری آثار است، چنانچه سال گذشته نیز برخی انتقادها و اعتراض‌ها ارقام اعلام شده در حراجی را مشکوک اعلام کرده است و مدعی شده بود که خریدهای این حراجی صوری است. 

هنوز هم پیش روی حراج تهران، نقدهای قابل‌اعتنایی مطرح می‌شود؛ انتقادهایی از جمله اینکه این رویداد با قیمت‌گذاری‌های نجومی‌اش روی آثار هنری کمتر شناخته شده، سکویی برای مطرح شدن هنرمندان بی‌نام و نشان و تبدیل آنها و آثارشان به پرفروش‌های آینده این حراجی است. این نقدها و ابهامات عموماً بی‌پاسخ باقی می‌مانند و سال به سال وجهه‌ای پر رمز و رازتر به حراج تهران می‌بخشند!

 

منبع: روزنامه جوان 

 

 

 

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.