جنجال‌های «حریم سلطان» / پرونده

۱۴م دیماه ،

حسین عیدی‌زاده: «حریم سلطان» با عنوان انگلیسی «قرن باشکوه» سریال تاریخی محصول ترکیه است که ابتدا از شبکه شوتی‌وی پخش می‌شد و بعدا (از فصل دوم) راهی شبکه استار تی‌وی شد.

 

سریال براساس زندگی شاه سلیمان اول ساخته شده که طولانی‌ترین پادشاهی را در میان پادشاهان امپراتوری عثمانی داشت. شاه سلیمان در ۲۶ سالگی به تاج و تخت رسید و آرزویش ساختن امپراتوری بزرگ‌تر از آنچه اسکند کبیر به آن رسیده بود و شکست ناپذیر ساختن امپراتوری عثمانی بود. او در طول ۴۶ سال پادشاهی، شهرت او به عنوان یک جنگجوی قادر و فرمانروایی قدرتمند به گوش شرق و غرب رسیده بود. (اینجا )

 

با این حال پخش سریال بدون حواشی نبود. گروهی از مخاطبان فیلم به اعتراضات تقریبا گسترده‌ای دست زدند. این عده معتقد بودند تصویر سلطان در این سریال «غیرواقعی» است. شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه (RTUK)  نیز مدعی شد بیش از ۷۰ هزار نامه شکایت‌آمیز علیه سریال دریافت کرده است. (اینجا)

 

حتی اردوغان اول وزیر ترکیه نیز سریال را به عنوان «تلاشی برای نمایش منفی بافانه تاریخ» محکوم کرد. (اینجا) اما صحبت‌های اردوغان پیامدهایی برای او داشت. (اینجا)

 

با اینکه این سریال از شبکه‌های تلویزیونی رسمی ایران روی آنتن نرفته، اما پخش آن از شبکه‌ ماهواره‌ای GEM مخاطبان بسیاری را جلب خود کرده است. با گسترش محبوبیت «حریم سلطان» در میان مخاطبان ایرانی خبر رسید که عوامل دوبله سریال دستگیر شده‌اند. (اینجا)

 

پس از مدتی هم انجمن گویندگان اعلام کرد اشخاص دستگیرشده‌ ربطی به انجمن گویندگان ایران ندارند. (اینجا)

 

اما آیا دوبله کردن این سریال جرم محسوب می‌شود. (اینجا) حالا چه دوبله این سریال جرم باشد یا نباشد، پخش سریال پس از حواشی دوبله آن در ایران از شبکه GEM متوقف شد. (اینجا)

 

فارس نیز در خبری اعلام کرد ساخت سریال در ترکیه همزمان با آغاز سال ۲۰۲۴ به پایان رسیده است. (اینجا)
 

۵۸۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.