جنجال های نظرسنجی ارشاد درباره هنرمندان محبوب مردم / مبنای نظرسنجی نظرات تنها ۴۰۲ شهروند بوده است!

ممتازنیوز:

2-1-2013910121411

نظرسنجی وزارت ارشاد درباره سینما و محبوب ترین هنرمندان از نگاه مردم پس از انتشار در «بانی فیلم» روز یکشنبه انعکاس قابل توجهی در رسانه ها یافت. جدای از سایت های رسمی داخلی برخی رسانه های فارسی زبان خارج از کشور نیز به این نظرسنجی پرداختند. بخصوص اینکه در این نظرسنجی از ابراهیم حاتمی کیا به عنوان محبوب ترین کارگردان میان مردم نام برده شده بود و پس از او نیز مسعود ده نمکی قرار گرفت. قرار گرفتن نام اصغر فرهادی پس از ده نمکی نیز تعبیرهای متفاوتی را در پی داشت.

به گزارش مووی مگ به نقل از بانی فیلم، با توضیحاتی که مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد ارائه کرد مشخص شد این نظرسنجی به صورت تلفنی و بر اساس نظرات ۴۰۲ شهروند تهرانی صورت گرفته است.

نکته جالب توجه رویکرد برخی رسانه ها نسبت به نتایج این نظرسنجی است که بیشتر بر مبنای «سیاسی» دارد تا «سینمایی». از سوی دیگر اعلام این نکته که نظرسنجی منتشر شده نظر رسمی وزارت ارشاد نیست نیز در نوع خود جالب توجه است. بدیهی است که نظرسنجی مردمی نمی توان نظر رسمی وزارت ارشاد باشد و آنچه منتشر شده حاصل جمع بندی نظرات مردم است.

ضمن اینکه با اعلام حضور تنها ۴۰۲ نفر در این نظرسنجی مردمی می توان به این نکته نیز پرداخت که با توجه به محدود بودن نظرات، نتیجه این نظرسنجی خیلی هم نمی تواند مورد اتکا باشد. بدیهی است که نظر تنها ۴۰۲ نفر از شهروندان شهری که حداقل ۱۰ میلیون جمعیت دارد نمی تواند، گرچه جنبه هایی از حقیقت را در بر دارد ولی چندان نمی تواند مستند باشد. ای کاش نهاد منتشر کننده این نظرسنجی از همان ابتدا اعلام می کرد آنچه مبنا قرار گرفته نظر تنها ۴۰۰ نفر از شهروندان است.

صف کشی های رسانه ها؛ به نام سینما به کام سیاست!

در روزهای اخیر برخی از رسانه ها تحلیل های متفاوت و بعضاً متناقضی در مورد نظر سنجی وزارت ارشاد منتشر کرده اند. به خصوص رسانه های اصولگرا کوشیده اند قسمت مورد علاقه شان از این نظر سنجی را پررنگ کنند و از سوی دیگر به این که بر مبنای این نظرسنجی نزدیک به ۶۰ درصد مردم مخالف ممیزی فیلم ها هستند هیچ اشاره ای نکنند.

ظاهراً قرار گرفتن ابراهیم حاتمی کیا به عنوان محبوب ترین کارگردان سینمای ایران از نگاه مردم بیش از هر چیز دیگر رسانه های اصولگرا را به هیجان آورده است.

کار به جایی رسید که مشاور وزیر ارشاد با انتقاد از تحلیل هایی که برخی سایت ها انجام داده اند گفت: برخی سعی داشتند آرای حاتمی کیا را به تقابل وی با وزارت ارشاد ربط دهند، در حالی که ما نیز اینکه حاتمی کیا کارگردان محبوب مردم باشد خوشحالیم.

مشاور وزیر ارشاد : نظرسنجی محبوبترین سینماگران موضع رسمی ارشاد نبود

مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نظرسنجیای درباره سینما و محبوبترین سینماگران که این روزها به اسم وزارت ارشاد در رسانهها منتشر میشود، توضیح داد.

بابک دربیکی مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با مهر درباره نظرسنجی منتشر شده درباره انتخاب محبوبترین سینماگران از نگاه مردم گفت: آنچه به عنوان نظرسنجی در چند روز گذشته از سوی وزارت ارشاد در رسانهها منتشر شد به هیچ عنوان نظرسنجی رسمی ارشاد نبوده است.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد با اشاره به اینکه این نظرسنجی جنبه محرمانه نیز نداشته است، عنوان کرد: این نظرسنجی تنها از ۴۰۲ شهروند تهرانی توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات این وزارتخانه انجام شده است. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد تنها یک نظرسنجی با تمام محدودیت های موجود در نظرسنجی تلفنی انجام داده است.

وی با اشاره به نتایج این نظرسنجی بیان کرد: در نظرسنجی تلفنی از شهروندان تهرانی درباره جشنواره فیلم فجر که در سال برگزار شد برخی از نتایج به دست آمده حکایت از این داشت که ۶۵ درصد از مردم اعلام کردند که در سال گذشته به سینما نرفتند، ۸۱ درصد گفتند که به جشنواره فیلم فجر نرفتند و ۲۳ درصد اعلام کردند که فقط فیلم های هالیوودی را می بینند و ۵۶ درصد گفتند که فقط فیلم های ایرانی می بینند و ۵۴ درصد اعلام کردند که فیلم های جشنواره را فقط زمانی که به شبکه نمایش خانگی می آید می بینند و ۴۰ درصد نیز گفتند که اصلا فیلمهای جشنواره را نمیبینند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طبق این نظرسنجی که برخی از رسانه ها از آن به عنوان نظرسنجی جامع از محبوب ترین کارگردان های سینمای یاد کرده اند، ابراهیم حاتمی کیا ۲۴ درصد از نظرسنجی ۴۰۲ شهروندان تهرانی را از آن خود کرده، مسعود ده نمکی ۶ درصد، اصغر فرهادی ۵ درصد، کیمیایی، فخیم زاده و عطاران ۴ درصد و داود میرباقری ۳ درصد از آرای شهروندان تهرانی را کسب کرده اند.

دربیکی متذکر شد: برخی از سایتها از نتیجه ارائه شده برداشت سیاسی داشته و تلاش کردند که آرای حاتمیکیا را به تقابل وی با وزارت ارشاد نسبت دهند درحالی که ما نیز از اینکه حاتمیکیا محبوبترین کارگردان مردم باشد بسیار خوشحالیم؛ چراکه وی را کارگردانی ارزشمند از نظر هنری و ارزشی به لحاظ اعتقادی می دانیم. بنابراین برداشت سیاسی برخی از سایتها و خبرگزاریها از نظر ما کاملا مردود است و فرهنگ این کشور به افرادی مانند حاتمیکیا احتیاج دارد و ما سر تعظیم در مقابل هنر قوی و اثرگذار این فیلمساز فرود می آوریم.

وی در پایان عنوان کرد: عملکرد برخی از این سایتها برای برجسته سازی این بخش از نظرسنجی به منظور ایجاد خط کشی بین نیروهای ارزشی انقلاب و مقابل هم قرار دادن سینماگران با یکدیگر است. این دو قطبی کردن جامعه و این در تقابل قرار دادن نیروهای ارزشی تنها برای کسانی مفید است که در نهایت با ایجاد بحران در حوزه های مختلف به دنبال جابجایی نخبگان انقلاب هستند. دولت تدبیر و امید دولت همه مردم ایران است و به هیچ وجه تسلیم دو قطبیسازی و ایجاد شکاف بین نیروهای انقلاب نمی شود. حاتمی کیا از ماست و حرف هایش را در فیلم های خود به روشنی بیان کرده و نیازی به تایید و تکذیب ما ندارد.


اخبار ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.