جنجال های یک تعظیم بی موقع+عکس

مقام‌های دولتی مراکش در مراسم “اعلام وفاداری” به پادشاه مقابل وی تعظیم کردند، اقدامی که از سوی بسیاری به عنوان “حرکت رو به عقب” مورد انتقاد قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، محمد ششم، پادشاه مراکش در مراسمی به عنوان “مراسم وفاداری و بیعت”، سوار بر اسب در اطراف کاخ خود رژه رفت در حالی که یک سایبان بزرگ بر روی سر او بود. وی نزدیک به ۱۳ سال است که بر تخت پادشاهی در مراکش نشسته است.
زمانی که پادشاه از مقابل مقام‌های دولتی عبور می‌کرد برادر و یکی دیگر از اعضای خانواده‌ در کنار وی بودند. این مقام‌های بلندپایه دولتی شامل نمایندگان ۱۶ منطقه و ۴۰ استان می‌شدند؛ افرادی که خطاب به پادشاه شعار می‌دادند “خدا پادشاه ما را حفظ کند”.
فعالان حقوق بشر و منتقدان سیاسی از این مراسم انتقاد کرده و آن را نشان دهنده “غفلت و عقب‌گرد” در مراکش می‌دانند. آن‌ها می‌گویید برگزاری چنین مراسمی مناسب قرن ۲۱ نیست.
معترضان برای امروز‌ (چهارشنبه) یک تجمع اعتراضی در مقابل پارلمان سازماندهی کرده‌اند. این تجمع “مراسم اعلام وفاداری به آزادی و احترام” نامگذاری شده است.بر اساس اطلاعات موجود در صفحه فیس‌بوک معترضان، انتظار می‌رود هزار و ۳۰۰ تن در این تجمع شرکت کنند.یکی از معترضان به خبرگزاری فرانسه گفت: انجام اینگونه اقدامات (مراسم اعلام وفاداری به پادشاه) دیگر کافی است. این مراسم شان و وقار انسان را نقض می‌کند.
وی افزود: ما خواهان آن هستیم که کشور با کنار گذاشتن اقدامات این‌چنینی، به اقداماتی در راستای مدرنیته انجام دهد.
مراسم سنتی اعلام وفاداری به پادشاه مراکش اولین بار در سال ۱۹۳۴ و همزمان با دوره استعمار فرانسه در این کشور برگزار شد. گفته می‌شود در آن زمان این مراسم در اعتراض به اربابان استعمار فرانسه در مراکش برگزار شد.
به رغم وجود سطح بالاتری از آزادی مطبوعات در مراکش نسبت به سایر کشورهای عربی، انتقاد آزاد از پادشاه مراکش بسیار اندک است.
 

۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.