جنسیس کوپه جدید چه تفاوتی با مدل پیشینش دارد؟

برترین مجله اینترنتی ایران

  هیوندای به تازگی از یک محصول دیگر رونمایی کرده است: جنسیس کوپه ۲۰۲۴ مثل همه جنسیس کوپه‌ها جذاب و دل‌ربا است. یک موتور دو لیتری دارد و قیمتش هم چندان گران نیست. عیبی که به آن می‌گیرند این است که تفاوت قابل توجه و برجسته‌ای نسبت به مدل‌های قبلی‌اش ندارد و اهمیت‌اش فقط این است که نام جنسیس کوپه روی آن است. می‌خواهیم ببینیم این محصول آیا واقعا ایده جدیدی از کارخانه هیوندای است یا آنها خواسته‌اند ماشین‌ قبلی‌شان را حتی بدون اینکه ایراداتش را بر طرف کنند و دوباره بفروشند.


     حوصله‌تان را سر می‌برد

خیلی از متخصصانی که  جنسیس جدید را امتحان کرده‌اند می‌گویند سیستم کلاچ و دنده‌اش هیچ برتری به قبل ندارد و حتی هیوندای نتوانسته ضعف آن را برطرف کند چرا که وقتی حتی در دور موتور بالا دنده عوض می‌کنید و گاز می‌دهید ماشین نمی‌تواند از جا کنده شود و شتاب ناگهانی خوبی بگیرد. این ماشین از جعبه دنده ۶ سرعته دستی بهره می برد. گفته می شود به طور خاص اگر بخواهید در شیب یا مسیر معمولی برای کم کردن سرعت دنده را از ۳ به ۲ بیاورید دنده راه نمی‌دهد و پس از تعویض نمی‌تواند شتاب ماشین را ناگهان پایین بیاورد و ماشین را جمع کند. این ضعف معروف که باز هم برطرف نشده است باعث می‌شود راننده‌های جنسیس کوپه زیاد تمایلی به تعویض دنده نداشته باشند. وقتی دنده عوض می‌کنید تا موتور جان بگیرد حوصله‌تان سر می‌رود. این نقطه ضعف‌ها اصلا قابل قبول نیست به ویژه از یک ماشین کوپه که نباید در شتاب کم‌و‌کاستی داشته باشد.


   مهاجم خشن

مانند قبل ایده طراحی این جنسیس کوپه هم در طراحی خارجی و هم در طراحی داخلی چندان فرق نکرده است. مثل بقیه جنسیس‌ کوپه هایی که پیش از این بیرون آمدند طراحی داخلی مدل۲۰۲۴ همنمی‌تواند انتظاراتی که با دیدن طراحی بدنه ماشین به وجود می‌آورد را برآورده کند. بیرون ماشین با یک حالت مردانه و خطوط سیقلی زیبا چهره بسیار خشن و متهاجمی دارد.


     کاری که از دست‌شان برمی‌آید

طراحی داخلی ماشین کمی تغییر کرده و پیشرفته‌تر شده است اما همچنان در حد و اندازه نام جنسیس کوپه نیست. داخل ماشین از پلاستیک فشرده ساخته شده است. نیت مارتینز یکی از سرشناس‌ترین ژورنالیست‌های دنیای خودرو درباره‌اش گفته بود: “شرم‌آور است که هیوندای نمی‌تواند درون ماشین‌اش را زیباتر از این بسازد. داخل جنسیس کوپه اصلا شبیه ماشین‌ها درجه اول دنیا نیست”.


   تعلیق مانند سابق

مانند جنسیس‌ کوپه های نسل قبل مدل ۲۰۲۴ هم کیفیت رانندگی خوبی دارد. فنربندی‌اش طوری است که در ماشین کاملا راحت و بی‌حرکت هستید. در دور زدن و چرخیدن هم ماشین بسیار خوبی است. اما هنوز در موارد زیادی جای کار و پیشرفت دارد.


   عمل قلب

هیوندای جنسیس کوپه ۲۰۲۴ موتور قوی‌تری نسبت به قبل دارد و این یک نقطه قوت است. این موتور ۲ لیتری یک توربوشارژ دوقلو اضافه‌تر دارد و با راندمان بیشتری که دارد در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند. وقتی در سال ۲۰۱۰ اولین جنسیس کوپه بیرون آمد موتورش ۲۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و ۲۲۳ نیوتن‌متر نیروی گشتاور داشت. با پیشرفت‌هایی که در مدل‌های مفهومی قبلی و مدل جدید ایجاد شده است حالا ۶۴ اسب بخار قدرت بیشتر دارد یعنی ۲۷۴ اسب بخار و نیروی گشتاور آن‌ هم به ۲۷۵ نیوتن‌متر رسیده است. هیوندای واقعا به اعمال این تغییرات و حتی بیشتر از آن نیاز داشت.

    ثانیه‌های با ارزش

معمولا بالا رفتن این اعداد و ارقام به معنی بالا رفتن اعدادی است که عملکرد ماشین را می‌سنجند. در مورد جنسیس کوپه هم این موضوع درست است. ۰ تا ۹۷ کیلومترش به۵/۷ ثانیه رسیده است. و در ۱۴/۲ ثانیه می‌تواند سرعتش را تا حدود ۱۶۰ کیلومتر در ساعت افزایش دهد که این کار فقط به ۴۰۲ متر مسافت نیاز دارد. جنسیس کوپه ۲۰۱۰ برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶/۸ ثانیه زمان لازم داشت و برای رسیدن به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت ۳/۱۵ ثانیه زمان می‌طلبید.

    زمان از دست رفته

درباره مدل جدید باید گفت اشکالات امنیتی مدل قبل که به شدت به آن انتقاد شده بود را ندارد. جنسیس کوپه جدید ماشین بدی نیست ولی ۳ سال وقت برای اینکه هیوندای بتواند همه اشکالات آن را رفع کند زمانی خوبی بود که این اتفاق نیفتاد.  جنسیس‌کوپه ۲ لیتری مدل۲۰۲۴،  ۲۵ هزار دلار قیمت دارد و احتمالا فروش خوبی را تجربه خواهد کرد‏،  اگرچه هرگز نمی‌تواند بازار را متحول کند.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.