جنوب شهر رونق می گیرد

معاون مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران از اتمام مطالعات طرح پروژه ساماندهی محور جنوبی شهر تهران(عرصه حد فاصل شوش-بعثت) در راستای طرح جامع و تفصیلی پایتخت خبر داد .

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران معاون مطالعات و برنامه‌ریزی امور زیرساخت و طرح جامع مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اعلام این خبر گفت: انسجام‌ بخشی و هم‌پیوندی فضایی- کالبدی برای اثربخشی و کارآمدی محور در توسعه شهر ، تدقیق و تقویت این محور متناسب با نوع و مقیاس کار و فعالیت‌های انجام شده در بخش‌های مختلف آن و بهبود سیما و منظر شهری و کیفیت محیطیاز اهدافی است که با اجرای این طرح دنبال می شود .

بصیری تصریح کرد : با اجرای این طرح تمرکز زدایی فعالیت‌ها از مناطق مرکزی و شمالی تهران انجام و تشویق به استقرار در این محور و فعال نمودن قطب جنوبی شهر تهران، به میزان قابل توجهی انجام خواهد شد .

وی در ادامه افزود: حد فاصل دو خیابان اصلی شوش و بعثت، یکی از سه محور اصلی شرقی- غربی در طرح جامع جدید شهر تهران است که در حال حاضر وظیفه هدایت سفرهای ملی و فرامنطقه‌ای در مسیرهای مابین جاده خراسان و جاده ساوه را بر عهده دارد.

وی اظهار کرد: این محور افزون بر جا‌به‌جایی کالا و مسافر بین شهر و پیرامون، اتصال پهنه مرکزی به پهنه‌های جنوبی را نیز فراهم می‌کند و حاصل امتداد و اتصال جاده خاوران، بزرگراه بعثت، خیابان شوش و جاده ساوه است که از مرز مناطق ۱۹،۱۸، و ۱۷ و بخشی از مناطق ۱۶ و ۱۵ می‌گذرد.

به گفته بصیری این طرح ، محور را به سه بخش تقسیم کرده که جاده ساوه از تقاطع محور کن تا ابتدای پهنه قلعه‌مرغی، از قلعه‌مرغی تا میدان بسیج(سه‌راه افسریه) و از میدان بسیج تا تقاطع کمربندی دوم تهران در امتداد جاده خاوران خواهد بود .

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی امور زیرساخت و طرح جامع مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: استقرار کاربری‌ها و فعالیت‌های مجاور این محور، غالباً از مقیاسی فراشهری برخوردار بوده و ناهمخوانی و ناسازگاری میان برخی از کاربری‌ها و فعالیت‌های مستقر در آن با زمینه و بستر پیرامون‌شان چه از حیث محل استقرار و چه از نظر مقیاس عملکردی، بسیار نمود دارد که همین موجب افت کارایی، کارکرد و کیفیت فضایی این محور شده است.

بصیری خاطر نشان کرد: همجواری برخی از عناصر شاخص عملکردی شهر تهران چون مجموعه راه‌آهن، پایانه مسافربری جنوب، پهنه قلعه‌مرغی و خدمات پشتیبان صنعتی و انبارداری چون سیلوی تهران و در مقیاسی فراگیرتر فرودگاه امام(در لایه پیراشهری)، و نیز ارتباط آن با چندین حوزه شهری مجموعه شهری تهران مشتمل بر اسلام‌شهر، قرچک و ورامین و…، باعث شده تا ساماندهی این محور در مقیاس راهبردی از اهمیت به‌سزایی برخوردار باشد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.