جنگ خیابانی در مصر؛ خطر تشدید درگیریهای خونین / چماق بدستان مرسی خیابان ها را پاکسازی می کنند

۱۵م آذر ،

خیابانهای اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر در قاهره شاهد درگیری های خشونت بار موافقان و مخالفان مرسی است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ شبکه پنج تلویزیون فرانسه گزارش داد: طرفداران و مخالفان مرسی به طور همزمان تصمیم به برگزاری تظاهرات در برابر کاخ ریاست جمهوری گرفتند. کاخ ریاست جمهوری به صحنه رویارویی دو اردوگاه مبدل شده است.

گزارشگر این شبکه گفت: «طرفداران مرسی چماق به دست برای پاکسازی خیابانی که کاخ ریاست جمهوری در آن واقع شده است، وارد عمل شدند و به مخالفان رئیس جمهوری حمله کردند.

حدود ده هزار تن از مخالفان از روز سه شنبه در برابر کاخ ریاست جمهوری تجمع کرده اند. اما طرفداران مرسی در برابر دیدگان مخالفان نرده های حفاظتی و اردوگاه مخالفان را در این خیابان جمع آوری کردند.

شبکه های تلویزیونی مرتبا به پخش تصاویری از این خشونتها مبادرت می کنند و مصری ها در روز پنجشنبه از شبکه های تلویزیونی شاهد کشته شدن یکی از مخالفان مرسی بدست طرفداران وی بودند.

پرتاب بطری های کوکتل مولوتوف و شلیک گلوله نیز در این تصاویر دیده می شوند.

به نظر می رسد در این درگیری ها از سلاح گرم دست ساز استفاده شده است.

اخوان‌المسلمین مصر از تظاهرکنندگان خواست به خانه‌های خود بازگردند

جنبش اخوان المسلمین مصر چهارشنبه شب از تمام تظاهرکنندگان طرفدار یا مخالف محمد مرسی رئیس جمهور این کشور خواست اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر را ترک کنند و به خانه‌های خود بازگردند.

طرفداران و مخالفان مرسی از ساعت‌ها پیش تاکنون در اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر در قاهره با هم درگیر شده‌اند.

محمود غزلان یکی از مسئولان بلندپایه جنبش اخوان المسلمین مصر گفت: تظاهرکنندگان باید همگی به خانه‌های خود بازگردند و با توجه به وجهه نمادین کاخ ریاست جمهوری هرگز به آنجا بازنگردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، بنابه اعلام خبرگزاری رسمی مصر منا، هشام قندیل اول وزیر این کشور نیز از سوی دیگر از تظاهرکنندگان خواست فوراً اطراف کاخ را ترک کنند.

وی همچنین از تظاهرکنندگان خواست آرامش و خویشتنداری خود را حفظ کنند.

 حزب الوسط مصر از موافقت طرفهای مختلف دربارهٔ طرحی خبر داد

شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد: حزب الوسط مصر طرحی الزام آور برای همه گروهها مطرح و اعلام کرد که ریاست جمهوری و دیگر طرفها با آن موافقت کردند.

براساس این طرح، تظاهرکنندگان باید از اطراف کاخ الاتحادیه هرچه زودتر متفرق شوند و گفتگوها فوراً آغاز شود.

خطر تشدید درگیریهای خونین در مصر

در مصر شرایط برای آغاز موج تازهی از خشونتهای خونین بین طرفداران و مخالفان رئیس جمهوری آماده است.

شبکه پنج تلویزیون فرانسه گزارش داد: طرفداران مرسی از حزب اخوان المسلمین به تظاهرات مخالفان در برابر کاخ ریاست جمهوری در قاهره حمله کردند.

گزارشگر این شبکه گفت: «درگیری طرفداران مرسی با مخالفان، راه را برای از شکل گیری موجی از خشونتها باز کرده است. این روند خشونت در برابر دیدگان مصریها در حال شکل گیری است.

ما اکنون شاهد رویارویی تمام عیار گروه های مصری هستیم و این تنش ها خطرات بسیاری را به دنبال خواهد داشت. امروز بعضی از وقوع جنگ داخلی در مصر سخن به میان می آورند.» مجری تاکید کرد، اما دولت همچنان بر برگزاری همه پرسی در پانزدهم ماه دسامبر پافشاری می کند.

گزارشگر شبکه گفت: «دولت بر برگزاری همه پرسی در موعد مقرر و اجرای تصمیمات اخیر مرسی که اختیارات ویژه ای به او خواهد داد، تاکید دارد. معاون ریاست جمهوری مصر در حالی از آمادگی دولت برای مذاکره با مخالفان سخن به میان آورده است که مخالفان هدف حملات طرفداران مرسی قرار گرفته اند. من نمی دانم در چنین شرایط بدی چطور می توان از گفتگو سخن به میان آورد و گفتگو کرد. در این اوضاع حمله مخالفان مرسی به طرفداران وی در میدان التحریر ، در برابر دادگاه عالی قانون اساسی و خیابانهای اطراف کاخ ریاست جمهوری بیشتر محتمل است تا گفتگو. با توجه به این که درگیریهای دو طرف تاکنون ده ها زخمی بر جای گذاشته است، احتمال وقوع درگیریهای خونین به هیچ وجه دور از ذهن نیست.»

اوضاع در قاهره شکننده است

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره با بیان اینکه اوضاع در قاهره شکننده است گفت دو طرف مخالفان و موافقان رئیس جمهور در مصر تلاش می کنند از یکدیگر امتیازهای بیشتری بگیرند.

عبدالفتاح فاید از قاهره دربارهٔ آخرین تحولات آن گفت: وزارت بهداشت مصر اعلام کرد بیش از دویست و بیست نفر در درگیریهای مخالفان و موافقان رئیس جمهور در اطراف کاخ ریاست جمهوری الاتحادیه زخمی شدند. در همین حال، حزب آزادی و عدالت از کشته شدن یکی از اعضای آن خبر داد. خبرهایی موثقی دربارهٔ کشته شدن اشخاص دیگر وجود ندارد، اما احزاب مخالف از کشته شدن بعضی از اعضای خود خبر داده اند. پس از کنفرانس سران جبهه نجات ملی اوضاع بحرانی تر شد و طرح هایی دربارهٔ آغاز گفتگوی ملی مطرح شد که مهم ترین این طرح ها طرح زکریا عبدالعزیز، رئیس پیشین کانون قضات مصر، بود. وی یکی از مهم ترین چهره های حامی استقلال دستگاه قضایی و در عین حال حامی محمد مرسی رئیس جمهور مصر بود. عبدالعزیز در طرح خود پیشنهاد کرد که مرسی بیانیه قانون اساسی را که صادر کرده است به حال تعلیق در آورد و برگزاری همه پرسی نیز به تعویق بیفتد و جبهه نجات ملی با مجلس موسسان قانون اساسی تشکیل جلسه دهد تا دربارهٔ مواد مختلف پیش نویس قانون اساسی به توافق برسند.

خبرنگار الجزیره دربارهٔ تحولات اطراف کاخ ریاست جمهوری الاتحادیه و درگیریهای آن گزارش داد: صدای تیراندازی در منطقه شنیده شد. در این حوادث از گلوله های جنگی و بمب های گازی و بمبهای دست سازی استفاده شد، اما پس از دخالت نیروهای امنیتی و جدا سازی تجمع مخالفان و موافقان رئیس جمهور از یکدیگر

، اوضاع به گونه شکننده آرام شده است. احمد الطیب شیخ الازهر طرحی ارائه داد و از همه خواست به گفتگوی مسالمت آمیز روی آوردند. هشام قندیل اول وزیر مصر اعلام کرد طرح هایی برای گفتگوهای ملی جدی مطرح است. وی از مخالفان و موافقان در اطراف کاخ ریاست جمهوری الاتحادیه خواست این منطقه را ترک کنند و اجازه دهند نیروهای امنیتی به وظیفه امنیتی خود در اطراف این کاخ عمل کنند.

دو طرف تلاش می کنند پیش از آغاز هرگونه گفتگوی به امتیازهای بیشتری دست یابند


خبرگزاری انتخاب |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.