جنگ رسانه ای در سوریه فراتر از واقعیت میدانی/ رسوایی جعل تصویر

به گزارش خبرگزاری مهر، در جریان عملیات دولت سوریه در شهر حلب که به عملیات “مادر همه جنگها ” معرفی شده بود، نیروهای ارتش سوریه با تهاجم به مواضع شورشیان مسلح در حلب آنها را وادار به عقب نشینی از مواضع خود کردند.

رسانه های مختلف نیز عکس ها و ویدئوهایی از این عملیات را منعکس کردند، اما روزنامه “کرونه زایتونگ” با مونتاژ  دو عکس متفاوت و جعل عکسی جدید درصدد تحریک افکار عمومی بر ضد نیروهای دولتی سوریه برآمد.

      

در عکس جعل شده که روزنامه استاندارد و کوریر نیز آن را منتشر کرده بودند، خانواده‌ای مشاهده می شود که از خانه ویران شده خود دور می شوند. اما واقعیت چیز دیگریست.

تصویر اول مربوط به خانواده ای در شهر حلب و تصویر پس زمینه مربوط خانه های ویران شده در شهر حمص می باشد که روزنامه کرونه با نرم افزارهای گرافیکی تصویری ساختگی از حمله نیروهای ارتش سوریه به حلب آفریده است.

این در حالی است که روزنامه قدیمی که اولین شماره آن در سال ۱۹۰۰ میلادی منتشر شد خود را همواره جزو اخلاق مدارترین و مستقل ترین رسانه های اتریش معرفی می کند .

در پی این رسوایی سردبیر “کرونه زایتونگ”، “کریستوفر دیکاند” اعلام کرد که “روزنامه کرونه بابت این کوتاهی و قصور از تمامی خوانندگان عذرخواهی می کند”.

جنگ رسانه ای علیه سوریه به همین جا و این چند نمونه ختم نشده و نخواهد شد.

نشریه فارین پالیسی  چاپ آمریکا از نبرد نابرابر رسانه ای عربستان و قطر علیه سوریه انتقاد می کند. این نشریه آمریکایی با پرداختن به تلاشهای دو شبکه خبری الجزیره و العربیه در انجام جنگ رسانه ای علیه حکومت بشار اسد در عین حال از شکست آنها در رسیدن به اهداف خود گزارش داد.

“فارین پالیسی” در این گزارش می نویسد : در حالیکه جنگ در سوریه میان نیروهای وفادار به حکومت و گروه های مخالف ادامه دارد جنگ دیگری نیز در دنیای رسانه در جریان است. العربیه و الجزیره دو شبکه خبری واقع در منطقه خلیج فارس که امر خبررسانی در میان اعراب را برعهده دارند برای شکست دادن تبلیغات رسانه ای حکومت سوریه تلاش می کردند اما این دو شبکه خبری در پخش اخبار مربوط به سوریه بد عمل کردند.

به نوشته فارین پالیسی، این دو شبکه خبری در حمایت از مخالفین سوری استانداردهای خبری را پائین آورده، قواعد ابتدایی یک خبر را نادیده گرفته و به تماس های تلفنی از سوی افراد ناشناس اعتماد کرده و تصاویر ویدیوئی تائید نشده را به عنوان خبر خام پخش کردند. 
 

وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز ضمن انتقاد از این نبرد برابر علیه سوریه در سخنانی در تلویزیون راشا تودی می گوید: در حالیکه جنگ در جمبهه نظامی در حال رخ دادن است جنگ دیگری یز در حوزه رسانه ای در حال وقوع است.
 

“عدنان محمود” قدرت های خارجی را به تحریف حقایق و رویدادهایی نظیر قتل عام و حولا متهم می کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.