جنگ سپرده های مالی- فرار سرمایه های خارجی از بانک های اروپایی

به گزارش ایرنا، ‘اوتمار ایسینگ’ رییس سابق بخش اقتصاد بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که سرمایه گذاران در حال خروج سرمایه های خود از برخی کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و اسپانیا و انتقال آن به کشورهایی نظیر آلمان هستند.

وی در باره انگیزه این سرمایه گذاران گفت که دلیل این اقدام احتمال خطر ورشکستگی این کشورها نیست، بلکه آنها ترجیح می دهند سرمایه خود را در کشوری نگه دارند که در صورت از هم پاشی منطقه یورو، از واحد پولی قویتری برخوردار باشد.

روزنامه اقتصادی ‘ایل سوله’ روز سه شنبه به نقل از رییس سابق بخش اقتصادی بانک مرکزی اروپا، نوشت :قاره اروپا باید خود را از بار سنگین بدهی ها خلاص کند.

این روزنامه با عنوان ‘جنگ سپرده های بانکی’، افزود: ‘گولدمن ساچه’ یکی از بزرگترین بانک های تجاری آمریکا، میزان سرمایه گذاری در اوراق قرضه دولتی ایتالیا را به صفر رسانده است.

شرکت ‘شل’ نیز اخیرا خبر از خروج ۱۵ میلیارد یورو سپرده از بانک های اروپایی داد و صندوق بازنشستگی نروژ نیز تمام سرمایه گذاری های خود را در اروپا متوقف کرد.

در همین حال موسسه آماری ‘یوروستات’ نیز اعلام کرد که ظاهرا در اتحادیه اروپا یک جنگ تمام عیار سرمایه ها در جریان است و در سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ میلادی دو هزار میلیارد دلار سرمایه های بین المللی از بانک های اروپا خارج شده است.

در این میان بانک های کشورهایی مانند ایتالیا بیشترین زیان را متحمل شده اند، به طوری که از سال ۲۰۰۷ تاکنون ۴۸ درصد از سپرده های بین المللی خود را معادل با ۴۵۰ میلیارد دلار از دست داده اند.

انجمن بانکداران ایتالیا نیز با تاَئید این خبر، از خروج ۱۸٫۷ درصد از سرمایه گذاری های خارجی از بانکهای ایتالیایی در یک سال گذشته خبر داد و اعلام کرد همین وضعیت برای کشورهایی مانند اسپانیا، پرتقال و یونان نیز اتفاق افتاده است.

در این میان آماری که بیشتر از همه مورد توجه قرار می گیرد، مربوط به ۳ ماهه نخست سال جاری میلادی است که بر اساس آن ایتالیا ۲۵ میلیارد دلار از سرمایه گذاری های خارجی خود را از دست داده است.

در همین مدت اسپانیا نیز ۴۲ میلیارد دلار از دست داده است، در حالی که آلمان در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۲ میلادی ۳۶۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده است.

کشورهای دیگری مانند اتریش، فنلاند و هلند نیز از جمله کشورهایی هستند که موفق به جذب سرمایه گذاری های خارجی شده اند.

اروپام ** ۲۱۷۱**۱۵۹۶** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۶۹۰۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.