جنگ مخفی غرب و متحدانش علیه سوریه/ سقوط دولت پایان خشونتها نیست

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه “فوکوس” در مطلبی نوشت : اتحادیه اروپا، ترکیه و برخی دیگراز دولتها خواهان پایان یافتن دوران بشار اسد در سوریه هستند. البته هر گونه مداخله در سوریه حداقل از نوع آشکار و علنی آن برای آنها دشوار است، اما برخی کشورهای غربی به صورت مخفیانه و در پشت پرده اقداماتی را در این راستا انجام می دهند.

فوکوس در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه درگیریها در سوریه شدیدتر شده است همچنین خاطر نشان کرد: مداخله نظامی باز و علنی در سوریه در حال حاضر برای هیچ کشوری مطرح نیست؛حتی زمانی که این اقدام از نظر قانونی در سازمان ملل تایید شود چرا که ترس و وحشت درباره به راه افتادن یک آتش سوزی در منطقه حقیقتا بسیار بالاست.

“مارکوس کایم” رئیس گروه تحقیقات سیاست امنیتی در موسسه علم و سیاست برلین در این راستا اظهار داشته است که حالا درگیریها در سوریه دیگر به مخالفان سوریه و حامیان رژیم بشار اسد مربوط نمی شود، بلکه این درگیریها مرزهای این کشور را درنوردیده و به خارج از آن کشیده شده است.

کایم همچنین خاطر نشان می کند که یک مداخله نظامی جامعه بین المللی در سوریه با توجه به این شرایط بسیار سخت شده است و این مسئله قابل درک است ، وقتی که غرب به جای یک مداخله نظامی باز بیشتر و صرفا بر کاربرد عملیات سری و مخفیانه در سوریه تاکید دارد. مدارکی دال بر حمایت مخفیانه غرب و برخی کشورهای دیگر از شورشیان سوری بسیار است.صحبت اولا از آموزش نیروهای شورشی، ثانیا دادن اطلاعات به آنها و ثالثا در اختیار قرار دادن تسلیحات برای آنها و عملیات فرماندهی مخفیانه است.

“آلبرت اشتاهل” رئیس موسسه بررسی های استراتژیک در سوئیس و استاد دانشگاه زوریخ نیز بر این عقیده است که قطر نیروها و یگانهای ویژه ای را به منظور آموزش شورشیان سوری به کار می برد که قبلا این نیروها توسط آمریکا آموزش دیده شده اند. قطر نیز مانند عربستان سعودی آشکارا خود را در جبهه مخالفان اسد قرار داده است. هر دو دولت از این گونه اقدامات توقع ضعف دشمن مشترکشان یعنی ایران و  یکی از مهمترین متحدان اسد را دارند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از دو نفر از کارکنان بلندپایه سابق سازمانهای امنیتی آمریکا می نویسد که ترکیه نقش روزافزونی را در آموزش نظامی شورشیان سوری دارد. بر این اساس در ترکیه تقریبا بیست ژنرال سوری فراری در حال آموزش هستند که قرار است در ایجاد ارتش شورشیان سوری به کار گرفته شوند.

به گفته “مارکوس کایم” سوریه با هواپیماهای بدون سرنشین و ماهواره ها نظارت می شود. مثلا آمریکا هر گونه تحرکات گروههای مختلف در سوریه و امنیت انبارهای سلاحهای شیمیایی را نظارت می کند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز که در ژوئن با استناد به گفته های کارمندان سابق سازمان اطلاعا مرکزی آمریکا(سیا) نوشته شده بود دولت آمریکا در نظر دارد تصاویر ماهواره ای یا اطلاعات و جزئیاتی که درباره نیروهای بشار اسد به دست می آورد در اختیار مخالفان سوری قرار دهد.

“آلبرت اشتاهل” همچنین این گونه ابراز نظر می کند که فرانسه نیز به عنوان یک قدرت استعمارگر سابق اطلاعات خوبی درباره سوریه دارد اما اینکه آیا شورشیان سوری از این اطلاهات بهره مند می شوند یا نه هنوز مشخص نیست.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه شورشیان سوری سلاح و پول را از منابع متعددی فراهم می کنند همچنین می نویسد: عربستان سعودی،قطر و به گفته منابع آمریکایی همچنین ترکیه از فراهم کنندگان پول برای شورشیان سوری محسوب می شوند که به عقیده کارشناسانی مانند “اشتاهل” این اقدامات با مجوز و تایید آمریکا انجام می شود.

به گزارش رویترز، عربستان سعودی،قطر و ترکیه در آدانا در جنوب این کشور یک پایگاه نظامی مخفی برای مخالفان اسد تشکیل داده اند. آمریکا رسما هیچ سلاحی را به شورشیان تحویل نمی دهد فقط با ابزار کمکی از جمله کالاهای پزشکی از آنها حمایت می کند. ترکیه نیز تحویل سلاح به شورشیان را تکذیب می کند.

“مارکوس کایم” اطمینان دارد که سازمانهای امنیتی خارجی و غربی در سوریه فعالیت دارند. وی در این راستا اظهار داشته است که گویا در فوریه حدود ۴۰ کارمند سازمانهای امنیتی ترکیه در سوریه دستگیر شده اند. اما اینکه این سازمانها تا چه حد  در سوریه فعال هستند مشخص نیست.

آلبرت اشتاهل نیز این را ممکن می داند که سازمانهای امنیتی غربی به ویژه انگلیس در کشتار جمعی از افراد مورد اعتماد اسد در مقر امنیت ملی در دمشق که اخیرا رخ داد، نقش داشته باشند. برخی دیگر از کارشناسان نیز متخصصان غربی را در این امر دخیل می دانند چرا که این عملیات تروریستی که وزیر دفاع سوریه نیز در آن کشته شد بسیارحرفه ای و برنامه ریزی شده انجام شد و اطلاعات حساسی برای انجام آن لازم بود.

فوکوس در بخش پایانی این مطلب نوشت: البته حتی اگر شورشیان و حامیان آنها هم به هدف خود دست یابند این به مفهوم پایان خشونتها در سوریه نیست.

“بانک” یک کارشناس مسائل غربی در این راستا اظهار داشته است که با توجه به انشقاقی که در جبهه مخالفان اسد در سوریه وجود دارد برخی از گروههایی که حالا مشترکا علیه اسد مبارزه می کنند بعد از سقوط وی این سلاحها را علیه یکدیگر به کار خواهند برد. سوریه همه ویژگیها برای به وجود آمدن درگیریهای طولانی مدت را دارد. برقراری صلح در چنین کشوری(بعد از سقوط اسد) بسیار دشوار خواهد بود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.