جنگ مذهبی در انتظار خاورمیانه

*حسن هانی زاده

آیا جنگ مذهبی به شیوه جنگ بالکان که از سال ۱۹۹۲ آغاز و تا سال ۱۹۹۵ ادامه داشت عملا در منطقه خاورمیانه آغاز شده؟ از آنجائی که معمولا بکار گیری واژه جنگ مذهبی کمی ترسناک و حساسیت برانگیز است، لذا هیچگاه تجزیه و تحلیل دقیق و درستی از جریان های سیاسی و رخدادهای امنیتی منطقه بویژه سوریه ارائه نمی شود. اما واقع امر اینست آنچه که اکنون در سوریه و لبنان و حتی عراق رخ میدهد پیش در آمد یک جنگ مذهبی تمام عیاری است که در آینده نه چندان دور سراسر خاور میانه را در بر خواهد گرفت. فاجعه منطقه الحوله سوریه در واقع کشتار هدفمند شیعیان و علوی های سوریه است که متاسفانه رسانه های غربی و عربی این کشتار را به نظام سوریه نسبت دادند. اگر چه سیستم امنیتی و نظامی سوریه قابل دفاع نیست و این نظام در طول ۴۰ سال گذشته یک فضای دهشتناک امنیتی را بر مردم سوریه حاکم ساخته اما کشتار اخیر ساکنان الحوله مقدمه بروز یک جنگ مذهبی در سوریه تلقی می شود. منطقه الحوله که اخیرا مورد حمله وحشیانه سلفی ها قرار گرفت در حومه شهر حمص قرار دارد که اغلب ساکنان آن را علویان و شیعیان تشکیل میدهند. این خانواده ها تا ۶ ماه پیش در حی الزهراء “س” حمص ساکن بودند اما همواره مورد تهاجم وحشیانه سلفی ها و وهابی های جنایتکار قرار می گرفتند که شمار زیادی از آنان قتل عام شدند. لذا این خانواده ها برای در امان ماندن از حملات شبانه ارتش موسوم به آزادیبخش سوریه به رهبری سرهنگ ریاض الاسعد و سلفی ها به منطقه الحوله مهاجرت کردند.

از آنجائی که علویان و شیعیان به لحاظ اعتقادی به نظام حاکم سوریه، بویژه خانواده بشار اسد نزدیک هستند لذا درطول ۱۵ ماه گذشته هیچگاه در تظاهرات ضد دولتی شرکت نکرده اند. با این که این دو طیف مذهبی هرگز از امتیازات ویژه ای در دوران حاکمیت مرحوم حافظ اسد و بشار اسد بر خوردار نبوده اند اما سلفی ها و وهابی های سوریه که عمدتا در شهرهای حمص، ادلب و حماء ساکن هستند نسبت به اتباع این دو طایفه کینه شدیدی دارند. در سال ۱۹۸۱ زمانی که اخوان المسلمین سوریه در دوران حاکمیت مرحوم حافظ اسد در شهرهای حمص وحماء دست به شورش زدند ابتدا به ترور شخصیت های علوی شاغل در دستگاه های دولتی پرداختند. اما از آنجائی که شرایط در آن زمان کاملا با شرایط امروز تفاوت داشت و جهان کاملا دو قطبی بود لذا مرحوم حافظ اسد رئیس جمهوری وقت سوریه سلفی های اخوان المسلمین را بشدت سرکوب کرد. بنابراین کینه سلفی ها و وهابی های سوریه نسبت به شیعیان و علوی ها سابقه ۳۰ ساله دارند و امروز این سلفی ها با کمک مالی ولجستیکی عربستان و قطر تلاش می کنند تا از دولت علوی بشار اسد انتقام بگیرند.

از سوی دیگر آمریکا و غرب در شبیه سازی حوادث تاریخی صدر اسلام مهارت فوق العاده ای دارند و اکنون در صدد ایجاد تقابل میان شیعیان وسنی ها هستند همچنانکه این وقایع نیز در دوران حاکمیت ننگین معاویه بن ابی سفیان بر شامات وجود داشت. با آغاز در گیری های داخلی سوریه با این که ۱۸ طایفه مختلف در سوریه وجود دارد اما سلفی های مزدور به تحریک عربستان سعودی و قطر تهاجمات خود را متوجه شیعیان وعلویان کرده اند. سلفی ها هیچگاه سایر طوایف موجود در سوریه مانند شیطان پرستان، یزیدیها، درزی ها و مسیحیان را مورد تهاجم قرار نمی دهند و تنها به شیعیان و علویان حمله می کنند. هدف این است تا از رهگذر حمله به شیعیان و علویان پای سایر کشورهای منطقه مانند ایران، عراق، لبنان و ترکیه را به یک جنگ مذهبی منطقه ای بکشانند. در گیری های اخیر میان علویان و سلفی های دو منطقه جبل محسن و حی التبانه در شهر طرابلس لبنان در چارچوب این طرح شوم قرار دارد. حمله به دیوان وقف شیعیان در عراق و طرح موضوع استیضاح دولت نوری المالکی نیز بخشی از سناریوی بالکانیزه کردن خاورمیانه تلقی می شود. هر چند هنوز پازل های مربوط به این طرح کاملا مشخص نشده اما به نظر می رسد حوادث آینده سوریه منطقه را به سمت یک جنگ مذهبی کاملا هدفمند هدایت خواهد کرد.

طرح آینده امریکا، غرب، عربستان و قطر تشویق سلفی ها به ترور شخصیت های شیعه و علوی بلندپایه و تاثیرگذار سوریه است تا از این رهگذر تقابل میان شیعیان و سنی ها تشدید شود. هدف از اجرای این طرح اینست تا امریکا و غرب به بهانه مهار این جنگ طایفه ای که قطعا به لبنان و عراق نیز سرایت خواهد کرد، با استفاده از نیروی نظامی وارد سوریه شوند. در چنین فضائی زمینه سرنگونی دولت سوریه فراهم خواهد شد و سر انجام حزب الله لبنان نیز با کمک نیروهای ضدمقاومت لبنان مورد تهاجم قرارخواهد گرفت. در نهایت آنچه که برای آمریکا، غرب و عربستان مهم است قطع محور تهران- دمشق بیروت، حذف حزب الله از عرصه های امنیتی و نظامی لبنان و فراهم ساختن یک محیط پیرامونی کاملا امن برای رژیم صهیونیستی خواهد بود. لذا اوضاع سوریه در آینده شاهد تنش های بیشتری خواهد بود و حمله سلفی ها به علویان و شیعیان سوریه تشدید خواهد شد.

با توجه به این که اخیرا روسیه موضع خود را نسبت به بشاراسد رئیس جمهوری سوریه تغییر داده به نظر می رسد که روسها در آینده پشت بشار اسد را خالی خواهند کرد. تشدید فشار نظامی، سیاسی، رسانه ای و تلاش برای به شکست کشاندن طرح ۶ ماده ای کوفی عنان فرستاده دبیرکل سازمان ملل به سوریه، تشدید عملیات انتحاری و ترور شخصیت های بلندپایه سوریه بخشی از سناریوئی است که قرار است در آینده نزدیک در این کشور عملیاتی شود.
 

 *کارشناس خاورمیانه

۲۶۳۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.