جن ساکی: تمدید مذاکرات هنوز یک گزینه است

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

جن ساکی: تمدید مذاکرات هنوز یک گزینه است

ایران > سیاست‌خارجی – ممتازنیوز:
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تمدید مذاکرات هنوز یک گزینه است، اما باید ببینیم در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه خود در واکنش به اظهارات اخیر جان کری، وزیر امور خارجه این کشور که گفته بود پیشرفت‌های محسوسی در مذاکرات هسته‌ای ایران حاصل شده است، گفت: من به طور دقیق به اظهارات وی اشاره می‌کنم که گفته بود ما در حال تلاش هستیم و تیم ما روی این مسئله کار می‌کند. در طول چند روز باقیمانده تا ضرب‌الاجل باقی‌مانده مذاکراه‌کنندگان آمریکا به کار خود ادامه می‌دهند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: پیشرفت‌هایی حاصل شده است و این پروسه ادامه دارد. وزیر امور خارجه قرار است در روزهای آینده با رئیس‌جمهور و کنگره رایزنی کند و به طور قطع تمدید یکی از گزینه‌هایی است که مطرح می‌شود اما من این موضوع را به تیم مذاکره‌کننده‌مان می‌سپارم تا در این خصوص اطلاعات بیشتر را بدهد.

جن ساکی در پاسخ به این سوال که آیا منظور جان کری از پیشرفت واقعی و محسوس یک چیزبوده است، اظهار کرد: ‌بله این دو معنای مشابهی دارند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در این مورد که آیا وزیر امور خارجه تمدید مذاکرات را پیشنهاد خواهد داد یا نه، بیان کرد: همان طور که گفتم من در این مورد نظری ندارم، وزیر خود روز سه‌شنبه در این مورد صحبت کرده و گفته‌بود که تمدید یکی از گزینه‌هاست اما تیم ما به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد و تنها در طول چند روز آینده خواهیم دید که مسائل تا کجا پیش می‌رود.

جن ساکی همچنین در مورد اظهارات دیپلمات‌های غربی که تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران را اجتناب‌ناپذیر دانسته بودند، تأکید کرد: به طور قطع تمدید مذاکرات هنوز یک گزینه است اما باید ببینیم طی روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری در این مورد که ایران محدودیت صادرات نفت خود را طبق برنامه اقدام مشترک نقض کرده است، اظهار کرد: من باید اعداد و ارقام شما را در این باره مورد بررسی قرار دهم و با تیم مذاکره‌کننده‌مان گفت‌وگو کنم. همچنین همانند گذشته به شما یادآوری می‌کنم یک سری اطلاعات وجود دارد که ما برآوردهایمان را بر اساس آنها انجام می‌دهیم بنابراین من در این باره نیز با تیم‌مان گفت‌وگو می کنم.

وی علاوه بر این در پاسخ به این سوال خبرنگار که آیا نگرانی‌های جمهوری‌خواهان در کنگره و نخست‌وزیر اسرائیل در مورد ظرفیت غنی‌سازی ایران مسئله مورد اختلاف مذاکره‌کنندگان است یا خیر، گفت:‌ من نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم شما با یک سری از مسائل در مذاکرات آشنا هستید که پیش از این نیز بدان اشاره شده است. از جمله غنی‌سازی، تعداد سانتریفیوژها، شفاف‌سازی و دیگر مسائل. این چیزهایی است که تیم ما در مورد آن مذاکره می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه به اظهارات کری اشاره کرد که تعداد سانتریفیوژهای ایران را زیاد دانسته بود و گفت: من فکر می‌کنم بهتر است اجازه دهیم روند مذاکرات در تیم مذاکره محرمانه باقی بماند و از اعلام تعداد سانتریفیوژها به صورت علنی پرهیز کنیم.

جن ساکی در پایان در مورد رایزنی جان کری با اعضای کنگره، اظهار کرد: من نمی‌دانم که وی با کدام یک از اعضای کنگره گفت‌وگو خواهد کرد اما وی ۲۸ سال در کنگره بوده است و به سادگی می‌تواند از طریق تلفن نیز با آنها صحبت کند. من جزئیات بیشتری در این باره ندارم.

وی همچنین یادآور شد: همان طور که وزیر امور خارجه خود گفته است احتمال سفر دوباره وی به وین وجود دارد اما هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.