جهش‌های تازه سبب ادامه شیوع بیماری‌های روانی است

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

سلامت > تحقیقات
یک بررسی تازه نشان می‌دهد که افراد مبتلا iبه بعضی از اختلالات روانی نسبت iبه میزان میانگین فرزندان کمتری دارند و iبه این ترتیب ادامه شیوع این اختلالات نه iبه خاطر وراثت بلکه iبه غلت جهش‌های تازهی است که در افراد ایجاد می‌شود.

این بررسی نشان داد که مردان و زنان دچار اختلال دو قطبی، بی‌اشتهایی عصبی یا اختلال سوءمصرف مواد کودکان کمتری نسبت iبه میانگین دارند،‌و در مردان دچار افسردگی شمار فرزندان اندکی کمتر از میانگین است. (در زنان دچار افسردگی شمار کودکان iبه همان اندازه جمعیت عادی بود).

رابرت پاور،‌ از موسسه روانپزشکی کینگز کالج لندن،‌ و سرپرست این پ‍‍‍ژوهش می‌گوید: “پیام اصلی این بررسی این است که ظاهرا دچار شدن iبه یک بیماری روانپزشکی iبه شدت شمار فرزندانی را یک فرد می‌تواند داشته باشد،‌به خصوص در مردان،‌کاهش می‌دهد.”

این پ‍ژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها می‌تواند معمای قدیمی در روانپزشکی را حل کند:‌ اگر افراد دچار اختلالات روانی گرایش iبه داشتن فرزندان کمتر دارند،‌ چگونه است که ژن‌های مربوط iبه اختلالات روانی در جمعیت انسانی باقی مانده‌اند؟

برای مثال اسکیزوفرنی iبه میزان بسیاری ارثی است،‌بنابراین انتظار می‌رود با توجه iبه کمتر بچه‌دار شدن بیماران،‌ شیوع آن در طول نسل‌های متوالی کمتر شود. اما ظاهرا این عارضه همچنان یک درصد جمعیت را گرفتار می‌کند؛ بنابراین iبه نقل از پاور حهش‌های تازه با سرعت کافی رخ می‌دهند که این شیوع را حفظ کنند.

به گفته این پژوهشگران جهش‌های تازه یا سازوکارهای هنوز ناشناخته‌ای درباره شیوع اوتیسم و بی‌اشتهایی عصبی هم مطرح است.

پژوهشگران در این بررسی داده‌هایی درباره افراد متولد شده در سوئد میان سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ را جمع‌آوری کردند. آنها در این بررسی iبه تعداد کودکان این افراد و تشخیص اختلالات روانی در آنها توجه کردند.

به گفته این پژوهشگران این یافته که مردان دچار اختلالات روانی کاهش بیشتری نسبت iبه زنان دچار اختلالات روانی در بچه‌دار شدن پیدا می‌کنند،‌ غافلگیرکننده نیست. زنان در انتخاب جفت نسبت iبه مردان “مشکل‌پسندتر” می باشند،‌و بنابراین زنان با احتمال کمتری از مردانی بچه‌‌دار خواهند شد که این اختلالات روانی را دارند.

در این بررسی افراد دچار اوتیسم و اسکیزوفرنی کمترین شمار فرزندان را داشتد. iبه نقل از پژوهشگران iبه این ترتیب احتمالا این دو اختلال روانی نسبت iبه سایر اختلالات روانی iبه میزان بیشتری با جهش‌های تازه حفظ می‌شوند.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.