جهش چشمگیر فرابورس

بورس

بازار فرابورس ایران روز گذشته جهش قابل توجهی را تجربه کرد و ارزش معاملات این بازار در مقایسه با روز سه‌شنبه رشد چشمگیری یافت. این رشد در نتیجه معاملات سنگین گواهی سپرده انصار بود.

دنیای اقتصاد: دیروز، فرابورس دادوستد بیش از ۴۲ میلیون اوراق بهادار به ارزش ۱۱۶۸ میلیارد و ۵۴۲ میلیون ریال را در ۶ هزار و ۶۰۸ دفعه به ثبت رساند؛ اما بازار فرابورس، دیروز شاهد سه عرضه عمده بود که البته خریداری نداشت. بر این اساس روز گذشته بلوک‌های ۹/۴ درصدی «آس‌پ» و «باغمیشه» و ۵۵/۰ درصدی «سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه» به صورت یکجا و نقد عرضه شدند، اما با اقبال روبه‌رو نشدند.

این در حالی است که بلوک‌های «آس‌پ» و «باغمیشه» در روز دوشنبه نیز با یک عرضه ناموفق همراه بودند. یادآور می‌شود: دو بلوک اخیر قرار است، امروز نیز عرضه شوند.اما در این روز رشد قیمت ساختمانی‌ها توانست تاثیر بسزایی در روند معاملات بر جای بگذارد. گزارش خبرنگار ما از معاملات روز گذشته فرابورس حاکی از آن است، اوراق گواهی سپرده انصار بیشترین ارزش معاملات بازار دیروز فرابورس را به خود اختصاص داده است.

روز گذشته تعداد ۸۳۳ هزار و ۲۹۵ برگه یادشده به ارزش ۸۳۳ میلیارد و ۲۹۵ میلیون ریال دادوستد شد که این میزان معادل ۷۱ درصد ارزش معاملات دیروز این بازار بود.در همین حال ذوب‌آهن اصفهان با ثبت معاملات ۲/۹ میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات فرابورس را به خود اختصاص داد.پس از «ذوب»، «شراز» و «ثتران» به ترتیب با حجم معاملاتی معادل ۹/۸ میلیون سهم و ۸/۴ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات بازار را دارا شدند. یادآور می‌شود «ثتران» در پایان معاملات روز گذشته فرابورس شاهد تشکیل صف خرید ۵/۳ میلیونی بود.از سوی دیگر روز گذشته پالایش نفت شیراز با ارزش معاملات ۴۰ میلیارد و ۷۹۹ میلیون ریالی در رده دوم بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. در این میان رهشاد سپاهان تنها ۶ میلیون ریال معامله داشت که معادل کمترین ارزش معاملات شرکت‌های فرابورسی در روز گذشته بود.

افرانت نیز در این روز با دادوستد تنها یک هزار و ۷۳ سهم کمترین حجم معاملات بازار را دارا شد.روز گذشته شرکت قند شیروان، قوچان و بجنورد هم با ۵ درصد افزایش قیمت و عمران و توسعه شاهد و پالایش نفت شیراز با ۹۴/۴ درصد افزایش قیمت بیشترین رشد قیمت را به ثبت رساندند. در همین حال «بالاس» با ۲/۴ درصد کاهش قیمت بیشترین افت را در بازار دیروز فرابورس تجربه کرد.در جریان معاملات دیروز فرابورس، ۷۸ نماد دادوستد شدند که از این تعداد ۴۶ نماد با رشد قیمت و ۹ نماد با کاهش قیمت روبه‌رو شدند و ۲۳ نماد نیز تغییری را شاهد نبودند.

بازگشایی دو نماد و توقف یک نماد
روز گذشته نماد معاملاتی پتروشیمی دهدشت پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد بازگشایی شد.همچنین دیروز نماد معاملاتی اوراق اجاره واسط مالی مرداد به منظور تامین مالی شرکت لیزینگ جامع سینا پس از پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق بازگشایی شد.در همین حال مدیریت بازار فرابورس اعلام کرده است که با توجه به پایان مهلت عرضه تعداد ۱۱۰ میلیون حق‌تقدم استفاده نشده سیمان غرب آسیا در ۳۱ شهریورماه، امروز در پایان معاملات نماد این شرکت متوقف خواهد شد. یادآور می‌شود: قیمت اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته حدود یک درصد افزایش یافت و در مرز ۵۹۰ هزار ریال دادوستد شد.

10-01


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.