جهش کروناویروس می‌تواند ماسک زدن و فاصله اجتماعی را بی‌اثر کند

به گفته دانشمندان، ویروس کرونا قابلیت این را دارد که با ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی سازگار شود و کارایی آنها را تحت تاثیر قرار دهد و حتی آنها را بی‌اثر کند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، طبق نتایج یک مطالعه جدید، ویروس کرونا که به بیماری کووید-۱۹ منجر می‌شود، ممکن است به نحوی جهش یافته باشد که مسری‌تر شده باشد.

علاوه بر این، طبق گفته‌های “دیوید مورنز” یک ویروس‌شناس و مشاور ارشد “آنتونی فائوچی” مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا(NIAID)، جهش‌های تصادفی کروناویروس جدید که در این مطالعه ذکر شده است، احتمالاً در واکنش به تلاش‌های جلوگیری کننده در مقیاس جمعی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی بوده باشد.

این مطالعه که هنوز منتظر بررسی همتا است، بیش از ۵۰۰۰ توالی ژنتیکی ویروس کرونا را شامل می‌شود که از چندین جهش مستمر رونمایی می‌کند و نشان داده است که یکی از آنها باعث افزایش سرایت ویروس می‌شود.

البته این مطالعه این جهش‌های مسری را با احتمال بالاتر مرگ یا تغییر نتایج بالینی ارتباط نداده است. دانشمندان می‌گویند همه ویروس‌ها دچار جهش‌های ژنتیکی می‌شوند و خیلی از آنها قابل توجه نیستند.

“جیمز موسر” نویسنده این مطالعه از بیمارستان متدیست هوستون می‌گوید: جهش ویروس کرونا در ایالات متحده بسیار فعال است. قابل ذکر است که ویروس‌های خانواده کروناویروس مانند “SARS-CoV-۲” نسبتاً پایدار هستند، زیرا دارای یک مکانیسم تصحیح هستند که طی تکثیر فعال باقی می‌مانند، اما هر جهش مانند ریختن یک تاس است و از آنجا که انتقال این ویروس در ایالات متحده بسیار فعال است و در حال حاضر هر روزه شاهد دهها هزار ابتلای جدید است، هیچ فرصتی برای جهش با تنظیمات افزایش شدت برای انسان نداشته است.

همچنین دانشمندان موسسه پزشکی “ویل کرنل”، آزمایشگاه ملی “آرگون”، دانشگاه “شیکاگو” و دانشگاه “تگزاس در آستین” نیز در این تحقیق شرکت داشته اند.

آنها می‌گویند جهش کروناویروس می‌تواند بر توانایی ما بر کنترل آن تأثیر بگذارد. به نظر می‌رسد این مطالعه بزرگترین تجمع توالی ژنتیکی کروناویروس باشد که تاکنون در ایالات متحده انجام شده است. یک دسته بزرگتر از توالی‌های ژنتیکی در اوایل ماه سپتامبر منتشر شد و نشان داد جهش ایجاد کننده تغییر در ساختار “پروتئین سنبله” موجود روی سطح کروناویروس می‌تواند مسئول گسترش نامتناسب آن سویه خاص از ویروس کرونا باشد.

یک ویروس شناس در انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی(NIAID) به نام “دیوید مورنز” مطالعه اخیر را بررسی کرده و گفته است که یافته‌های آن نشان می‌دهد که به احتمال زیاد این ویروس همین‌طور که جمعیت را در می نوردد، توانایی انتقال خود را افزایش داده است که ممکن است پیامدهایی در توانایی ما در کنترل آن داشته باشد و کروناویروس ممکن است خود را با فاصله گذاری اجتماعی و ماسک زدن سازگار کند.

وی گفت: پوشیدن ماسک، شستن دست‌ها و همه اینها مانع انتقال یا سرایت ویروس است، اما این ویروس با توجه با جهش‌های ژنتیکی که انجام می‌دهد از نظر تئوری می‌تواند از این موانع عبور کند.

همین‌طور که واکسن‌های بالقوه کرونا به دسترسی عمومی نزدیک می‌شوند، به نظر می‌رسد کروناویروس نیز در حال پیشرفت است و برای دور زدن موانع مشترک سرایت مانند فاصله اجتماعی، ماسک زدن و حتی شستشوی دست‌ها آماده می شود. اما مراقبت هنوز کلیدی و حیاتی است، زیرا حتی اگر ویروس طوری جهش کند که این اقدامات احتیاطی را بی اثر کند، ما هنوز قادر خواهیم بود با رعایت اقدامات بهداشتی انواع قدیمی و رایج این ویروس را از بین ببریم و مانع از انتقال آنها شویم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.