جهش ۵۰ درصدی واردات نفت چین از ایران در ماه می

۲۹خردادماه،

متوسط واردات روزانه نفت چین از ایران در ماه می نسبت به ماه قبل حدود ۵۰ درصد جهش داشت و به حدود سطح واردات چین از ایران قبل از اعمال تحریم‌ها علیه ایران بازگشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز جهش واردات نفت چین از ایران و رسیدن آن به ۵۵۵ هزار و ۵۵۷ بشکه در روز قبل از تمدید معافیت چین از تحریم‌های مالی آمریکا علیه خریداران نفت ایران صورت گرفته است.

اما منابع صنعت نفت که به واردات نفت چین آگاه می باشند گفتند: افزایش واردات نفت چین به ایران احتمالا به سبب زمان‌بندی محموله‌ها و نحوه‌ شمارش آنها توسط اداره گمرک چین بوده است.

این منابع افزودند:دو وارد‌کننده اصلی چین به نام‌های شرکت نفتی سونوپک و شرکت ژوهای ژنرونگ معمولا میزان واردات نفتی خود را ماه به ماه تغییر چندانی نمی‌دهند.

آمار اداره گمرک چین امروز جمعه نشان داد: چین به عنوان دومین مصرف‌کننده نفت جهان در ماه می دو میلیون و ۳۶۰ هزار تن (حدود ۵۵۵ هزار و ۵۵۷ بشکه در روز) نفت از ایران خریداری کرد است.

این رقم نسبت به واردات نفت چین در ماه آوریل (۳۷۱ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز) به میزان ۴۹٫۵ درصد افزایش یافته است. هم‌چنین میزان واردات نفت چین از ایران در ماه می نسبت به دوره مشابه سال قبل که ۵۲۱ هزار و ۹۳۶ بشکه در روز بود، ۶٫۴ درصد افزایش یافته است.

چین و دیگر خریداران نفت ایران نظیر هند،ژاپن و کره جنوبی از اوایل سال قبل به سبب تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا برای کاهش واردات نفت از ایران تحت فشار قرار گرفته‌اند.

آمریکا در اوایل ماه ژوئن معافیت کشور‌های چین و دیگر خریداران آسیایی را از تحریم‌های مالی ایران در ازای کاهش خرید نفت آنها از ایران برای ۱۸۰ روز دیگر تمدید کرد.

این در حالی است که واردات نفت چین از ایران در پنج ماه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

آمار واردات نفت چین از ایران در ماه می و پنج ماه اول امسال با میزان واردات این کشور در سال ۲۰۱۲ تا حد بسیاری تغییر کرده است.

در سال ۲۰۱۲ متوسط واردات چین از ایران حدود ۴۳۸ هزار و ۴۴۸ بشکه در روز بود که نسبت به سال ۲۰۱۱، ۲۱ درصد کاهش یافته بود.

هند به عنوان دومین مشتری بزرگ ایران واردات نفت خود را در ماه می نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۲٫۲ درصد کاهش داده است.

کره جنوبی نیز واردات خود از ایران را در ماه می نسبت به ماه می ۲۰۱۲، ۸٫۳ درصد کاهش داده است.

چین بارها مخالفت خود را با تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران خارج از چارچوب سازمان ملل اعلام کرده است.

آمار گمرک چین نشان می‌دهد: مجموعا واردات نفت چین در ماه می با ۰٫۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل به پنج میلیون و ۶۴۰ هزار بشکه در روز رسید.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.