جوابیه وزارت بهداشت به اظهارات یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

۰۷م آذر ،
ممتاز نیوز: پیرو انتشار یافتن خبری از خبرگزاری پانا در ممتاز نیوز با عنوان ” انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در بی خطرسازی زباله های بیمارستانی” وزارت بهداشت جوابیه ای ارایه کرد.
به گزارش خبرنگار ممتاز نیوز، محمد جواد نظری مهر در گفت و گو با پانا با اشاره به اهمیت زباله های عفونی بیمارستانی از بی تفاوتی وزارت بهداشت نسبت به بی خطرسازی زباله های بیمارستانی انتقاد کرده و تصریح کرده بود به جز چند بیمارستان بزرگ در تهران، بی خطرسازی زباله ها صورت نمی گیرد و زباله های عفونی همچون زباله های عمومی به شهرداری تحویل می گردد در حالی که بی خطر سازی از اصولی ترین کاری است که باید در خصوص زباله های بیمارستانی انجام شود.
پیرو انتشار یافتن این خبر، وزارت بهداشت جوابیه ای ارایه کرد که متن جوابیه به شرح زیر است:
سلام علیکم
احتراماً پیرو درج مطلب با عنوان انتقاد از عمکرد وزارت بهداشت و بی خطرسازی زباله های بیمارستانی مورخ ۲۴/۷/۹۱ خواهشمند است دستور فرمائید برای روشن شدن افکار عمومی نسبت به درج پاسخ به شرح ذیل اقدام و همکاری لازم صورت گیرد.
متن پاسخ
طبق پاسخ مرکز سلامت محیط و کار وزارت متبوع ، در حال حاضر پسماندهای پزشکی ویژه در بیمارستانها تفکیک شده و با استفاده از دستگاههای  بی خطر ساز غیر سوز در مبداء بی خطر میگردد.
در بسیاری از بیمارستانهای کشور با فرایند بی خطرسازی، پسماندهای عفونی و تیز و برنده خود را بی خطر کرده و تحویل شهرداری می دهند که این فرایند در  ارزشیابی آنها نیز دخیل است و در صورتی که بیمارستانی فاقد دستگاه بی خطر ساز باشد ارزشیابی نخواهد شد.
شایان ذکر است در صورت استفاده از دستگاهای بی خطر ساز ،پسماند بیمارستانی از پسماند خانگی هم بی خطر تر است در تهران نیز کلیه بیمارستانهای وابسته به وزارت بهداشت و بیمارستانهای خصوصی مجهز به سیستم بی خطر ساز می باشند غیر از چند بیمارستان وابسته به سازمان تامین اجتماعی که در حال پیگیری می باشد. کلیه بیمارستانها پسماند خود را به صورت بی خطر تحویل شهرداری می دهند.
در پایان گفتنی است علیرغم پیگیریهای مجدانه تخصیص کل اعتبار مورد نیاز وزارت بهداشت در خصوص تجهیز بیمارستانهای وابسته به دانشگاهها این امر تاکنون محقق نگردیده است.

انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در بی خطرسازی زباله های بیمارستانی

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.