حضرت امیر در خطبه های دیگر، به گزارش وضعیت جاهلیت میپردازد. ایشان در یکی از خطبهها اخلاق مردم آن دیار نسبت به برخورد با دانشمندان را چنین گزارش میکند: “بأرض عالمها ملجم و جاهلها مکرم؛ سرزمینی که دانشمندان آن لب فروبسته و جاهل، گرامی بود”.
نقد و نظر: ۱- اولین نکته اینکه ادعای کارکرد مثبت دین در عرصههای اخلاق، مطلق نیست بلکه به التزام و عمل متدینان به اصول اخلاق دینی منوط شده است. مدعا اینکه دین حاوی و دارای اصول اخلاقی پیشرفته و نابی است که در صورت التزام به آنها، انسانها و به تبع آن جامعه به تکامل معنوی روی خواهند آورد.
در یک بررسی دقیق و منطقی روشن خواهد شد که درصورت وجود ضعف و عملیاتی نشدن اخلاق دینی، عامل آن نه به آموزههای دینی بلکه به مشکلات و موانع بیرونی مانند دوری انسان از حقیقت ایمان و خداباوری واقعی و به تاثیر اقلیم، سن، زمان، نژاد و وضعیت اقتصادی برمیگردد. پس اصل مشکل نه در آموزههای اخلاقی ادیان بلکه در عدم التزام بدانها است. این نکته یعنی اشتمال دین و در راس آن اسلام (قرآن، سنت پیامبر عظیم الشان و مجموعه احادیث و آرای فقها) بر آموزش اصول اخلاقیی، مورد اعتراف طراحان شبهه نیز قرار گرفته است، اما مدعیاند که مجموعه مسلمانان از پذیرش آن خودداری میکنند.(۲)
۲- نکته دیگری که میتواند بهترین شاهد و گواه بر اخلاقی بودن جوامع دینی تلقی گردد، مطالعه ارزشهای اخلاقی یک جامعه در عصر بعثت پیامبران است، بدین صورت که اخلاق آن جامعه دردو ظرف زمانی پیش و پس از بعثت مورد مطالعه قرار گیرد.
به گزارش رسالت،مطالعه اجمالی تاریخ پیامبران نشان میدهد که اکثر مردم یا حکومتها با اخلاق تند و خشن با پیامبران برخورد میکردند و نوعا خودشان نیز بر این مبنا سلوک و رفتار داشتند. به عنوان نمونه مردم پیش از ظهور پیامبر اسلم(ص) در جاهلیت مطلق بهسر میبردند. اکثر مردم جاهلی پیش از اسلام سواد خواندن نوشتن نداشتند مردم آن عصر از قبیله های مختلفی تشکیل شده و اکثرا در حال کشمکش و نزاع بودند. معروفترین آنها قبایل اوس و خزرج بودند که دائم در جنگ و ستیز با یکدیگر بهسر میبردند.
جرجی زیدان مورخ غیر مسلمان گزارش میکند: “مردم حجاز که در وسط عربستان میزیستند به حال بدوی باقی ماندند زیرا سرزمین آنان خشک و بد آب و هوا بود و بهواسطه سختی و بدی راه با مردمان متمدن آن زمان مرتبط نبودند. عربهای حجاز که با مردم دیگر مربوط نبودند به جان یکدیگر افتادند و کاری جز قتل و تجارت داخلی نداشتند”.(۳)
علی دشتی از شبهه افکنان و منتقدان معروف آموزههای دینی در کتاب خویش به گزارش اخلاق خشن و ضد ارزش عرب جاهل پرداخته است.(ر.ک: علی دشتی، بیست و سه سال، مبحث محیط اسلام، ص۷۲)
جادارد وضعیت اخلاق و معیشت مردم جاهلی را از زبان یک شخصیت معروف و قابل احترام، نه تنها برای مسلمانان و شیعیان بلکه مورد احترام غیر مسلمانان یعنی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بازگوکنیم که گفتارش حداقل در حد یک مورخ برای همه انسانها حجت و قابل وثوق است. حضرت وضعیت اجتماعی مردم عربستان در هنگام نزول وحی بر انسان کامل و خلیفه الله الاعظم حضرت رسول(ص) را چنین توصیف میکند: “شما ملت عرب بدترین دین را داشتید و در بدترین خانهها زندگی میکردید، میان غارها، سنگهای خشن و مارهای سمی خطرناک فاقد شنوایی، به سر میبردید، آبهای آلوده مینوشیدید و غذاهای ناگوار میخ.وردید، خون یکدیگر را به ناحق میریختید و پیوند خویشاوند را میبریدید، بتها میان شما پرستش میشد و مفاسد و گناهان شمار را فرا گرفته بود”.(نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، خطبه ۲۶)
حضرت امیر در خطبه های دیگر، به گزارش وضعیت جاهلیت میپردازد. ایشان در یکی از خطبهها اخلاق مردم آن دیار نسبت به برخورد با دانشمندان را چنین گزارش میکند: “بأرض عالمها ملجم و جاهلها مکرم؛ سرزمینی که دانشمندان آن لب فروبسته و جاهل، گرامی بود”.(نهج البلاغه، خطبه ۲)
اما با ظهور پیامبر اسلام، آهنگ زندگی جاهلی بکلی تغییر مییابد. علم، معرفت، اخلاق و فداکاری و ایثار، وحدت و محبت جای جهل، خودپسندی، نزاع و جهل را میگیرد.
بهگونهای که چنین جامعهای بستر آفذینش تمدن بزرگ اسلامی را آماده میکند و مورد اذعان و اعتراف همه مورخان غربی و شرقی قرار گرفته است. با این مقایسه سرانگشتی میتوان مدعی شد که شبهه ناسازگاری اخلاق با دین یا غیر اخلاقی بودن جوامع دینی شبهه سنتی میباشد.
پی نوشتها:
۱- ر.ک: علی میرفطروس، تولدی دیگر، سیری در تاریخ مذاهب، ص۱۳
۲- ر.ک: دکتر مسعود انصاری، اسلام و مسلمانان، ص۳۰
۳- جرجی زیدان، تاریخ تمدن اسلام، ص۱۲
برای مشاهده مجله شبانه کلیک کنید
باشگاه خبرنگاران