جوانفکر: مقالات و نوشته هایم مطابق قانون است /متن کیفرخواست را نمی پذیرم

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، جلسه رسیدگی به اتهامات ‘ علی اکبر جوانفکر’ در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست ‘سیامک مدیر خراسانی’ و با حضور اعضای هیات منصفه دادگاه مطبوعات برگزار شد.

در ابتدای این جلسه نماینده دادستان، متن کیفر خواست صادر شده علیه مدیر مسوول روزنامه اعتماد و سرپرست موسسه مطبوعاتی ایران را قرائت کرد.

جوانفکر در دفاع از خود با صراحت از مطالب منتشر شده در روزنامه اعتماد دفاع کرد و کیفر خواست صادره را مردود دانست.

وی خطاب به رییس دادگاه و اعضای هیات منصفه گفت: مطالب مندرج در مصاحبه مزبور کاملا درست است و آقای دادستان باید توضیح دهد که کدام قسمت از این اظهارات کذب بوده است.

مدیر مسوول روزنامه ایران گفت: چرا آقای ‘محمد شریف ملک زاده’ را بدون طرح هرگونه اتهامی بازداشت و او بیش از ۶۰ روز در زندان بود و سپس بدون توضیحی او را آزاد کردند. مگر او مرتکب چه گناهی شده بود؟

وی گفت: آقای قاضی تا وقتی زنده ام و نفس می کشم از حقوق مردم، قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه دفاع می کنم و آزادانه و در چارچوب قانون حرفهایم را می زنم.

جوانفکر تصریح کرد: من یک فرد رسانه ای هستم و به دلیل قرار داشتن در چنین جایگاهی نمی توانم نسبت به مسایل جامعه سکوت اختیار کنم، قطعا حرفهایم را با شجاعت خواهم زد اما در چارچوب قانون از حقوق مردم دفاع می کنم.

در این جلسه ‘الیاس حضرتی’ اتهامات وارده از سوی دادستان به روزنامه اعتماد را رد کرد و بسته شدن این روزنامه را به مدت ۲ ماه یک اقدام غیر قانونی خواند.

حضرتی هم چنین از مصاحبه انجام شده با جوانفکر دفاع کرد و آن را در چارچوب قانون و با هدف تنویر افکار عمومی دانست.

در ادامه جلسه نماینده دادستان کیفر خواست دیگری از موارد اتهامی جوانفکر را قرائت کرد و در آن انتشار سرمقالاتی باعناوین ‘باریک تر از مو’، ‘دور باطل’، ‘عدالت را به مسلخ نبریم’ و ‘راز ماندگاری’ در روزنامه ایران را مطابق بند ۱۱ ماده شش قانون مطبوعات، نشر اکاذیب و پخش شایعات علیه مقامات قضایی کشور دانست.

علی اکبر جوانفکر سرپرست موسسه فرهنگی – مطبوعاتی ایران در این جلسه ضمن دفاع از آنچه که تاکنون بیان کرده و یا در قالب مقاله در روزنامه ایران منتشر کرده است ،‌ کیفرخواست صادره را نپذیرفت و گفت : سرمقاله های منتشر شده همگی مطابق قانون بوده و با بیان انتقادی برای اصلاح امور نگاشته شده است.

وی با رد اتهام تخریب قوه قضاییه، خطاب خود را در مقاله مورد نظر متوجه دادستان تهران دانست و افزود: در این مقاله بنده بر این نکته تاکید کرده ام که دادستان تهران نباید در مسائل سیاسی وارد شود و اظهاراتش در خصوص انتصاب آقای ‘محمد شریف ملک زاده’ به عنوان معاون وزیر امور خارجه، از چارچوب وظایف دادستان خارج است.

‘‌قهرمان شجاعی ‘‌وکیل مدافع سرپرست موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران نیز در این جلسه با رد کیفر خواست صادر شده علیه موکلش گفت: دوره محمد شاه یا ناصرالدین شاه نیست که یک روزنامه وجود داشته باشد و نتوان از مقامی انتقاد کرد.

شجاعی با دفاع از موکلش، نماینده دادستان و هیات منصفه را به قرائت کامل سرمقاله های منتشر شده توصیه کرد و گفت: نباید به صورت گزینشی و با حذف صدر و ذیل مطالب، آن گونه که می خواهیم برداشت کنیم و به آن شکل دهیم.

وی در ادامه آزادی مطبوعات را لازمه فضای فعلی جامعه دانست و اظهار کرد: فضا را به گونه ای تغییر ندهیم که انتقاد سازنده صورت نگیرد که در این صورت جامعه پیشرفت نخواهد کرد.

شجاعی سرمقاله های سرپرست موسسه مطبوعاتی-فرهنگی ایران را مطابق با قانون مطبوعات دانست و افزود: در مقالات منتشر شده به فردی اشاره نشده، و موضوع آن شایعه و خلاف واقع نیست به همین دلیل عنوان مجرمانه ندارد.

وی از قاضی دادگاه درخواست کرد با توجه به دفاعیات صورت گرفته، حکم بر برایت سرپرست موسسه مطبوعاتی فرهنگی ایران صادر کند.

در ادامه این جلسه به موارد اتهامی مدیرمسئول سایت عماریون نیز رسیدگی شد.

اجتمام*۱۵۴۱*۱۴۲۹*۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۵۲۷۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.