جوان‌ترین نویسنده ایران ۱۰ ساله است

جوان‌ترین نویسنده ایران می‌گوید: داستانی که برای کودکان همسن خود نوشته است، با الهام و بهره‌برداری از ماجرایی واقعی است که برای خودش اتفاق افتاده است.

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: روژان محمدی (کلهر) کوچک‌ترین نویسنده کشور است که در حال حاضر ۱۰ ساله است. از محمدی در روز هفتم آذر ماه سال گذشته در حاشیه‌ کارگاه داستان‌نویسی فیروز زنوزی جلالی در سرای اهل قلم تقدیر به عمل آمد و زنوزی جلالی و احسان عباسلو مدیر وقت سرای اهل قلم در آن برنامه با اهدای لوح تقدیری که به امضای علی شجاعی صائین رسیده بود، تجلیل کردند.

اما کتابی که این دختر ۱۰ ساله نوشته است، داستانی به نام «خاطره» است که مخاطبانش کودکان گروه سنی «ب» یعنی دانش‌آموزان هم سن و سال او در مقاطع چهارم و پنجم دبستان هستند. ناشر این کتاب انتشارات شیلان است و تصویرگری آن هم توسط ندا نجات‌پور انجام شده است.

روژان روز چهارشنبه ۱۹ مهر برای حضور در دومین جشن لاک‌پشت پرنده به شهر کتاب مرکزی آمده بود که خبرنگار مهر در حاشیه این مراسم به گفتگو با او پرداخت. متن این گفتگو در ادامه می‌آید:

* چند سال داری و کلاس چندمی هستی؟

– من ۱۰ ساله هستم و کلاس چهارم هستم.

* «خاطره» اولین داستانی است که نوشتی؟

– بله.

* الان داستان یا کتاب دیگری در دست نوشتن داری؟

– هنوز طرح داستانی را در ذهنم ندارم و به موضوع تازه‌ای فکر نکرده‌ام.

* نوشتن این کتاب‌ات چقدر طول کشید؟

– زیاد طول نکشید. من این داستان را در یک روز نوشتم. بعد چون پدرم با نویسنده‌ها و ناشرها دوست بود، آن را به دوستانش نشان داد و درباره‌اش با هم صحبت کردند. بعد داستانم تبدیل به کتاب شد.

* آن داستانی را که برای اولین بار روی کاغذ نوشتی، به تنهایی نوشتی؟ کسی کمکت نکرد؟

– نه. داستان را به تنهایی نوشتم، چون واقعا برایم اتفاق افتاده بود.

* یعنی داستان کتابت، یک داستان واقعی است.

– بله. داستانم واقعی است و قبلا در واقعیت اتفاق افتاده است.

* چه شد که آن داستان واقعی را روی کاغذ آوردی؟

– بعد از افتادن آن اتفاق، مرتب با بچه‌های مدرسه از آن صحبت می‌کردیم. بعد از مدتی پدرم گفت می‌توانی داستانی را که به ذهنت رسیده، بنویسی. من هم دیدم چه خوب است که داستانم را روی کاغذ بنویسم و اگر نویسنده بشوم چقدر خوب می‌شود! این طور بود که این داستان را نوشتم و تبدیل به کتاب شد.

* تصویرها و نقاشی‌هایی که برای کتاب‌ات کشیده شده‌ را دیدی؟ نظرت درباره نقاشی‌ها چیست؟

– به نظرم نقاشی‌های خوبی هستند که با داستان من هماهنگی دارند.

* باز هم دوست داری بنویسی؟

– بله. باز هم می‌خواهم بنویسم.

* اگر دوباره داستان بنویسی، درباره چه می‌نویسی؟

– هنوز نمی‌دانم ولی دوست دارم داستان‌های جدیدی بنویسم.

* چه کتاب‌هایی را دوست داری؟

– کتاب‌های داستانی و آن کتاب‌هایی را که در آن برای یک نفر اتفاقات مختلفی می‌افتد. مثلا درباره مدرسه‌اش، درسش یا … کتاب‌های تاریخی و علمی را هم دوست دارم. من کتاب‌های زیادی در خانه‌ دارم که همه را در یک کتابخانه بزرگ در اتاقم جا داده‌ام. در این کتابخانه ۸۰۰ جلد کتاب از کتاب‌هایی که دوست دارم، جمع شده است.

فرهنگی هنری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.