جوش‌های کوچک آزاردهنده

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر کشاورز متخصص پوست و مو به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

چرا دچار آکنه می‌شوید؟

آکنه منافذ بسته شده غدد چربی (دانه‏‌های سرسیاه و سرسفید)، جوش‏‌ها و ضایعات عمیق‌تر (کیست‏‌ها یا ندول‏‌ها) است که در صورت، گردن، سینه، پشت، شانه‎‌ها و حتی بازوها بروز می‌کند.

آکنه و جوش‌های پوستی، در سنین بلوغ شروع می‌شود و چون سن بلوغ در دخترها زودتر است به شکل جوش‌های کوچک و بزرگ قرمزرنگ به همراه کیسه‌های چرکی خونی روی صورت، بازو، کمر یا سینه پیدا می‌شود. شدت آن تحت تأثیر عوامل مختلف است.

چه عواملی در ایجاد یا تشدید آکنه موثر است؟

عواملی که در بروز جوش‌ها موثر است شامل استرس، نوع تغذیه، نوع آب و هوا و مصرف سیگار است و می‌توان با کاهش استرس و مصرف نکردن سیگار و تغذیه متعادل و مناسب از بروز آکنه و جوش جلوگیری کرد. مثلا اگر فردی احساس می‌کند با خوردن نوشابه یا هر نوع خوراکی دیگر، جوش می‌زند باید پرهیز کند؛ در غیر این صورت دستور رژیم غذایی برای جوش صادق نیست. آب و هوای گرم و مرطوب و دادن بخور برای از بین بردن آکنه و جوش اشتباه است، زیرا جوش با رطوبت بدتر می‌شود.

همچنین عواملی مانند ژنتیک نیز منجر به شدت جوش‌ها می‌شود.

روش درمانی که توسط متخصص پوست و مو پیشنهاد می‌‏شود، بسته به نوع آکنه متفاوت است. درمان، زمانی شروع می‌شود که جوش‌ها خیلی بزرگ باشد و از خود جا باقی بگذارد.

جوش‌های سرسیاه و سرسفید لزوما نیازی به درمان ندارد مگر این‌که خود فرد تحت فشار روحی باشد. اختلالات هورمونی زنان باعث بدتر شدن ضایعات می‌شود.

درمان جوش، شامل کرم‌های موضعی است و اگر شدت داشته باشد، داروهای خوراکی و ضدهورمون مردانه نیز قابل استفاده است. پیلینگ و گاهی لیزر نیز در موارد شدید از سوی پزشک متخصص تجویز می‌شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.