جولان آلاینده ها در تهران

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

پرشین خودرو: رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورا با اشاره به جولان میلیونی موتورسیکلتها و خودروهای غیراستاندارد در تهران گفت: در روز زمین پاک برای شهری که ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت در آن تردد می کند و هر موتورسیکلت ۸ برابر یک خودروی معمولی در آن تردد می کند و در شهری که روزانه ۴ میلیون خودروی غیر استاندارد با سوخت غیراستاندارد در آن تردد می کند چه باید کرد؟

به گزارش ممتازنیوز، محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورا در همایش تقدیر از فعالان محیط زیست با اشاره به جولان میلیونی موتورسیکلتها و خودروهای غیراستاندارد در تهران گفت: “در روز زمین پاک برای شهری که ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت در آن تردد می کند و هر موتورسیکلت ۸ برابر یک خودروی معمولی در آن تردد می کند و در شهری که روزانه ۴ میلیون خودروی غیر استاندارد با سوخت غیراستاندارد در آن تردد می کند چه باید کرد؟”
او درباره استاندارد سازی محیط زیست تهران گفت: “ما دم می زنیم خود را باید به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم و دم می زنیم که باید به اینجا رسید. چطورباید به آنجا برسیم؟ در یکی از جلسات شهرداری، اصرار بر این بود که خودروهای آتش نشانی در ۴٫۲ دقیقه یعنی زمان استاندارد جهانی در محل حادثه حاضر شوند. ما گفتیم این شدنی نیست. مگر کوچه ها و جمعیت استاندارد است که این انتظار را داریم؟”
حقانی چاره مشکلات محیط زیست تهران را در مشارکت همه سازمانها و نهادهای شهر، زیر چتر مدیریت واحد دانست و گفت: “ما بایستی به دنبال مدیریت واجد شهری باشیم و اگر این مدیریت واحد درست نشود، ما نمی توانیم انتظار معجزه داشته باشیم. تا این مدیریت واحد شهری اجرا نشود نمی توانیم مشکلات را رفع کنیم. باید همه سازمانها نهادها و ارگانهایی که در راستای خدمات شهری فعالیت می کنند همسو و همگن و همجهت برای رفع مشکلات محیط زیستی حرکت کنند. این محقق نیست، مگر با مدیریت واحد شهری که در شورای شهر نیز به دنبال آن هستیم.”

پاکی محیط زیست، مطالبه عمومی است
به گزارش مهر، مجتبی عبداللهی – معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در همایش تقدیر از فعالان محیط زیست باتاکید بر اینکه باید تلاش کنیم مسائل محیط زیست به عنوان دغدغه مردم در دستور کار قرار گیرد گفت: مطالبات مردم باید موضوع محیط زیست باشد و اصل زندگی باید در این باره پایه گزاری شود و اگر فکرکنیم بدون حضورمردم کاری انجام خواهد شد ،خیال باطلی است .
او گفت: فعالیت های فنی و عمرانی، ساخت اتوبان ها، تونل ها، توسعه مترو، اتوبوسرانی و همچنین اقدامات درحوزه خدمات شهری که شامل پسماند و جمع آوری زباله، دفع بهداشتی زباله و همچنین پایان دادن به موضوع شیرابه کهریزک می شود، ازجمله اقدامات ما بوده است.
به گفته عبدالهی بحث آلایندگی ها و انتقال صنایع آلاینده و همچنین توسعه فضای سبز، کاشت درخت، ایجاد خانه سلامت و سرای محلات جزو فعالیت های فرهنگی در شهر تهران بوده است و شهرداری تهران تنها سازمانی است که در موضوع پالایش فعالیت های زیادی انجام داده است.
علی محمد شاعری، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه این مراسم گفت: در هفته هوای پاک طبق سیاست های شهرداری تهران فعالیت های خوبی به صورت سمبلیک در مناطق ۲۲ گانه داشته ایم و از امروز نیز برنامه آموزش شهروندان و پاکسازی محیط زندگی در سراسر مناطق ۲۲ گانه بویژه در بوستان، رود دره ها و معابر به اجرا در خواهد آمد.
او با تاکید بر اینکه هر شهروند تهران روزانه ۹۰۰گرم زباله تولید می‌کند که این رقم در روزهای پایانی هر سال به یک‌کیلوگرم نیز افزایش می‌یابد، گفت این در حالیست که میزان مصرف زباله در کشورهای توسعه یافته کمتر از ۳۵۰گرم است، در واقع تهرانی‌ها ۳برابر شهروندان شهرهای بزرگ جهان زباله تولید می‌کنند.
شاعری گفت: ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی بسیار در اطراف شهرهای بزرگ و تلاش و هزینه زیاد برای رفع این آلودگی‌ها باعث هدر رفتن منابع کشور و شهرها می‌شود.
او گفت: شهرداری تهران برای حفاظت محیط زیست دستاوردهای مهمی را پیش رو قرار داده، به گونه ای که میتوان به پایان دفن غیربهداشتی زباله در شهر تهران، استانداردسازی، افزایش تعداد مراکزمعاینه فنی، آموزش شهروندان، افزایش سرانه فضای سبز، احداث دریاچه شهدای خلیج فارس و باغ پرندگان اشاره کرد.
شاعری برنامه های ستاد محیط زیست و توسعه پایدار را متنوع خواند و گفت: ارزیابی زیست محیطی پروژه های عمرانی،کنترل منابع آلاینده آب و خاک، ایجاد بانک اطلاعاتی تنوع زیستی شهر تهران، پایش مستمر آلاینده‌ها و منابع زیستی شهر تهران، آموزش و فرهنگسازی در راستای ارتقا سطح دانش زیست محیطی شهروندان از جمله اهداف مورد نظر شهرداری تهران است.
محمد هادی حیدرزاده – مدیر کل محیط زیست استان تهران که در این همایش حضور یافته بود با تاکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که در محیط زیست شهری مهم است زیبایی مناظر است گفت: شاید روز زمین پاک بهانه باشد تا توجه به زیبایی مناظر را به عنوان دغدغه ای برای مردم ایران زمین به لحاظ اعتقادی و میهنی داشته باشیم. این موضوع در رفتار و زندگی ما هویدا نیست و جلوه ای در مسیرهای بین شهری ندارد. نباید فراموش کرد که آموزش و فرهنگسازی و همچنین اعمال قانون در کنار هم اثرگزار خواهند بود
او با اشاره به اینکه در بحث محیط زیست و زباله، رسانه ملی هم توجه جدی به موضوع محیط زیست داشته است گفت: در اداره کل محیط زیست استان تهران با صنایع آلاینده، مراکز آلاینده، بیمارستانها، کارواش ها و مکان هایی که مسائل محیط زیستی را رعایت نکنند با اخطار پلمپ برخورد خواهد شد. بحث پلیس محیط زیست بسیار جدی است زیرا می‌خواهیم ام القرای جهان اسلام به عینیت شناخته شود و الگویی برای شهرهای اسلامی باشد.
به گفته او روزانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرف هزینه پسماند شهر تهران می شود که اگر این هزینه کاهش یابد در هزینه های رفاهی شهروندان استفاده خواهد شد.
حافظی – عضو شورای چهارم شهر تهران با تاکید بر اینکه کمیسیون محیط زیست شورای شهر خاستگاهی برای محیط زیست شهر تهران شده است گفت: سازمان های مردم نهاد برای حفظ محیط زیست به ما کمک کنندتا عواملی که تهدید کننده محیط زیست و سلامت مردم هستند یک به یک شناسایی گردد تا با روش منطقی برای حذف انها اقدام شود.
او گفت: سال گذشته توانستیم کارخانه ذوب چدن در منطقه ۱۸ شهرداری تهران را که ۲۰ سال از حکم پلمپ آن گذشته بود تعطیل کنیم .همچنین کارخانه روغن نباتی که هنوز به فعالیت خود ادامه می دهد، برای این موضوع فردا تعیین تکلیف خواهد شد.
به گفته حافظی پرونده پلمپ نیروگاه بعثت و کارخانه سیمان نیز طبق کمیته ماده ۲۰ در دستورکار قرار خواهد گرفت.
او در پایان سخنان خود گفت: از سازمان های مردم نهاد خواستاریم اگر مراکزی را می شناسند که تهدید کننده محیط زیست است به ما اعلام کنند.
تابش، رییس کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی در شهرداری تهران انجام گرفته است، گفت: در مجلس شورای اسلامی و دولت عوارض بنزین تصویب شد و در همین چارچوب هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای محیط زیست درنظر گرفته می شود . در این راستا باید فعالیت هایی صورت گیرد که از تخریب محیط زیست جلوگیری شود
او گفت: آلودگی ناشی از ۱۴۰ میلیارد مترمکعب گاز فلر برابر با ۷۷ میلیون خودرو در سال است. ما در این زمینه مقام سوم را در جهان داریم. همچنین ۱۲ میلیارد مکعب گاز می سوزانیم که آلودگی ۶۶٫۵ میلیون خودرو را شامل می شود.
به گفته او در تعامل دولت، مجلس و شهرداری تهران که مدیریت کارآمد و جهادی داشته است، امیدواریم به فعالیت های خوبی در این باره دست یابیم. تامین اعتبارات، مدیریت منسجم و بازسازی اعتماد مردم را باید در دستور کار خود قرار دهیم.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.