«جولیانو آماتو» اول‌وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور ایتالیا

۳۱فروردین۱۳،

R2-1.jpg

رئیس جمهوری ایتالیا قرار است امروز(چهارشنبه) گزینه خود را برای پست اول وزیری و تشکیل دولت تازه اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جورجیو ناپولیتانو، رئیس جمهوری ایتالیا تلاش دارد تا با این اقدام، سومین اقتصاد بزرگ حوزه یورو را از دو ماه بن‌بست سیاسی خارج کند.

دولت ائتلافی تازه که احتمالا ظرف چند روز آینده آغاز به کار خواهد کرد، از سوی رقبایی از احزاب راست میانه و چپ میانه حمایت خواهد شد. این احزاب پس از انتخابات پارلمانی ماه فوریه از متحد شدن و تشکیل ائتلاف اجتناب کرده بودند.

فرد انتخاب شده که قرار است امروز رسما اعلام شود، احتمالا «جولیانو آماتو»، اول وزیر اسبق ایتالیا است. همچنین «ماتیو رنزی»، شهرداری فلورانس و «انریکو لتا»، معاون رهبر حزب چپ میانه از دیگر کاندیداهای احتمالی می باشند.

جولیانو آماتو متولد ۱۳ مه ۱۹۳۸ سیاستمدار ایتالیایی است که دو بار به عنوان اول وزیر انتخاب شده است. وی برای اولین بار از سال ۱۹۹۲ تا سال ۱۹۹۳ و مجددا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ خدمت کرده است. بعدها، وی معاون «کنوانسیون آینده اروپا» شد که پیش‌نویس قانون اساسی اروپا را تدوین می‌کرد. وی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ وزیر کشور در دولت رومانو پرودی بود.

از سوی دیگر، سیلویو برلوسکنی، رهبر حزب مردم آزادی‌خواه (PDL)، حزب چپ میانه دموکراتیک (PD) و جنبش میانه مردمی متعلق به ماریو مونتی، اول وزیر در حال کناره‌گیری ایتالیا اعلام کرده‌اند که همگی آنها با هر فردی که ناپولیتانو به عنوان اول وزیر انتخاب کند، همکاری خواهند کرد.

برلوسکنی، اول وزیر سابق ایتالیا پس از دیدار با ناپولیتانو گفت: کشور هم‌اکنون به رهبری قدرتمند و دولتی قاطع احتیاج دارد تا تصمیم‌های مهمی اتخاذ کند.

انریکو لتا نیز اعلام کرده است با هر دولتی که به مبارزه با معضلات اجتماعی و اقتصادی متعهد باشد، همکاری می‌کند.

در جریان انتخابات فوریه حزب چپ میانه با اختلاف اندکی توانست اکثریت را در پارلمان بدست آورد اما از کنترل سنا بازماند و نتوانست دولت تشکیل دهد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.