“جیرانی” بی دفاع محکوم شد

۱۱م آذر ،

فیلم سینمایی “من مادر هستم” در برنامه “هفت” با زیر سوال بردن سابقه کاری جیرانی موضوع مناظره این هفته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران برنامه سینمایی هفت با رویکرد بررسی مسائل سینمای ایران و با اجرای و سردبیری محمود گبرلو در بخشی از آن به مناظره حجت الاسلام و  المسلمین حمید رسایی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی با سید ضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان در خصوص فیلم سینمایی “من مادر هستم” ساخته فریدون جیرانی اختصاص داشت.
حمید رسایی در ابتدای این مناظره گفت: این بحث یک مناظره نیست و مخاطب من در این مسئله سید ضیاء هاشمی نبوده و مخاطب اصلی من مسئولان حوزه فرهنگ به مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیماست چرا که ما باید به سمت و سوی سینمایی حرکت کنیم که جزء اهداف و  آرمانهای انقلاب اسلامی است و همچنین نیز من برای تشکل خاصی در این برنامه حضور پیدا نکردم.

*سیاستگذاری آئین نامه های قدیمی مشکل سینمایی امروز ماست
وی افزود: مشکل اصلی ما در حوزه سینما از جهت سیاستگذاری و آئین نامه هایی است که مربوط به ۱۶ سال قبل بوده و هیچ گونه تهدیدی برای تغییر آئین نامه ها در حوزه فرهنگ صورت نمی‌گیرد.
رسایی ادامه داد: مسئولان فرهنگی ما تنها در انتظار تولیدات جدید می باشند و تنها زحمت ممیزی آن را تقبل می‌کنند ولی در حالی که باید از ابتدا سرمایه گذاری کلان در این حوزه نظارت شود.
رسایی در ادامه در خصوص فیلم سینمایی “من مادر هستم” ساخته فریدون جیرانی اظهار داشت: این فیلم را تاکنون سه بار دیده ام و به فریدون جیرانی نیز متذکر شدم فیلم شما به شرط رفع برخی اصلاحات فیلم خوبی است.
وی با اشاره به اینکه این فیلم در حوزه سبک زندگی قابل بررسی است، تصریح کرد: “من مادر هستم” به اتفاق آراء در شورای پروانه نمایش حذف شد که من در آن جلسه حضور نداشتم ولی به دلیل اهمیت سوژه و قصه فیلم را دیدم و در شورای بعدی من با دفاع از این فیلم به شرط حذف برخی از قسمت ها و تغییر نام اثر به من مادر هستم شورای پروانه نمایش اکران آن را پذیرفت.

*جیرانی به مانند من به امور سینما و دین مسلط نیست
رسایی عنوان  کرد: در این فیلم مادر براساس موازین فرهنگی، ملی ما به  معنای واقعی نیست و همچنین دو خانواده به تصویر کشیده در آن براساس پایبندی به سبک اصل دین و ایرانی نبوده که البته جیرانی هم قصد نشان دادن این موضوع را دارد ولی سیگار کشیدن و دست زدن دو نامحرم نباید به تصویر کشیده می شد.
وی افزود: مشکل اصلی بخش پایانی فیلم است چرا که آنچه هدف جیرانی بوده فیلم از آب در نیامده، جیرانی به امور سینما مسلط است اما به امور دینی مسلط نیست ولی من به هر دو امور تسلط دارم.
سید ضیاء هاشمی در ادامه صحبت های رسایی عنوان کرد: بخشی از ایراداتی که رسایی به فیلم وارد کردند جزء ساختار اثر بوده و جیرانی با درایت به این سمت رفته و قصد به تصویر کشیدن جامعه فرهنگی به سبک غربی و تازه به دوران رسیده را داشته که دارای یک سری آفت هایی است و در جامعه ما رسوخ پیدا می‌کند.
وی بیان کرد: این مسئله یک اخطار است که “من مادر هستم” توفیق آن را بدست آورده و مواردی که رسایی عنوان کردند جزء حسن های فیلم بوده و به خوبی نشان داده شده است.

*انصار حزب الله نادیده دربارهٔ فیلم قضاوت می‌کنند
رسایی در ادامه اظهار داشت: از نظر من نشان دادن سیگار و مشروب و سبک زندگی غربی مشکلی نیست بلکه ایراد من به بخش پایانی آن است چرا که در فرهنگ دینی و ملی مادر یعنی سکان دار خانه و دادن اعتماد به نفس به شوهر است.
ضیاء هاشمی در بیان این نکته متذکر شد: ناهید در واقع مادر نبود چرا که آوا او را به نام کوچک صدا می زند در اصل خانواده ای وجود نداشته چرا که حتی آوا از کلمه مادر نیز امتناع می ورزد و تنها در لحظه آخر حس مادری زمان به زندان رفتن مادر به جای فرزندش نشان داده می‌شود که کوتاهی او در حق دخترش سبب بروز چنین فجایعی شده است.
سید غلامرضا موسوی تهیه کننده “من مادر هستم” در گفتگوی تلفنی نیز در این مناظره شرکت داشت و عنوان کرد: انصار حزب الله قبل از تماشای فیلم اعتراض خود را اعلام کردند این اثر دربارهٔ خیانت، فحشا نبوده و کاملا اخلاقی است و تنها زندگی سبک غربی را به چالش می کشد.
وی افزود: عده ای نادیده دربارهٔ فیلم قضاوت می‌کنند و قضاوت خود را اسلامی تلقی میکنند چه چیزی در پشت پرده وجود دارد.
موسوی ادامه داد: من مادر هستم اخلاقی ترین فیلم من در ۳۰ سال سابقه کاری ام است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.