جگوار شاسی‌بلند رونمایی شد

۱۲ تیرماه ۱۳،

جگوار شاسی‌بلند رونمایی شد

Bookmark and Share

جگوار در نمایشگاه فرانکفورت به ماه‌ها انتظار و شایعه پایان داد و با رونمایی از کانسپت سی-اکس۱۷ چهره مدل شاسی‌بلند خود را به نمایش گذاشت. 

جگوار می‌گوید سی-اکس۱۷ یک پروژه مطالعاتی است اما با مدلهایی که با استتار در خیابان‌ها دیده می‌شود، به نظر می‌رسد بررسی‌های جگوار رو به پایان باشد و به احتمال بسیار اولین مدل‌های شاسی بلند این کارخانه در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شود. 

سی‌اکس-۱۷ با طول ۴۷۱۸ میلی‌متر، عرض ۱۹۵۹ میلی‌متر و ارتفاع ۱۶۴۹ میلی‌متر و فاصله دو محور ۲۹۰۵ میلی‌متر با آئودی کیو۵ و ب ام و اکس۳ رقابت خواهد کرد و کمی از این دو مدل بزرگ‌تر است. 

ایان کالم، مدیر طراحی جگوار می‌گوید این کارخانه ابتدا قصد نداشت یک مدل شاسی بلند بسازد. اما هنگامی که جگوار بر روی مدل اکس اف کار می‌کرد، تیمی برای نظرسنجی به سراسر جهان فرستاد و نتیجه این تحقیق این بود که جهان ماشین شاسی‌بلند می‌خواهد. آقای کالم می‌گوید بیشتر جوانان ۱۵ تا ۲۵ ساله‌ای که از آن‌ها تحقیق شده گفته‌اند که به جای خودروهای اسپرت و سدان، دوست دارند ماشین شاسی بلند سوار شوند. 

جگوار شاسی‌بلند رونمایی شد

طراحی ماشین قابل پیش‌بینی است و از عناصر آشنای جگوار به خوبی در استفاده شده است. چراغ‌های ماشین راهی را که جگوار با مدل اکس جی آغاز کرده ادامه می‌دهد و تأثیر مدل اف-تایپ را می‌توان در بخش‌های مختلف آن دید. بادگیر روی سقف، چراغ‌های عقب افقی و چرخ‌های ۲۳ اینچی علاقه جگوار به اسپرت کردن هر چه بیشتر این مدل را نشان می‌دهد. 

در مجموع ماشین اسپرت و زیبا است. دو صفتی که در بازار شاسی بلند‌ها کمتر با هم دیده می‌شود و بدون شک رقبای جگوار را نگران می‌کند. 

به جز آلمانی‌ها، جگوار تازه در خانواده خود و برای رنج‌روور ایووک و اسپرت هم نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. اگرچه قرار است با کاهش قابلیت‌های بیابان نوردی جگوار و تأکید بیشتر بر اسپرت بودنش بین این مدل‌ها تفاوت ایجاد شود. قیمت جگوار هم (حدود ۳۵ هزار پوند) بین دو جگوار تعیین شده است. 

داشبورد با نگاهی مینیمالیستی طراحی شده است. یک نمایشگر لمسی در وسط کنسول برای دو سرنشین عقب قرارداده شده است تا از طریق آن سیستم تصویری-صوتی و تهویه مطبوع را کنترل کنند و به اینترنت وصل شوند. دنده ماشین هم به رسم کنونی جگوار، استوانه کوچکی است که از داخل کنسول وسط به خارج می‌آید و با چراغ‌هایی که دارد رنگش هم تغییر می‌کند. 

جگوار شاسی‌بلند رونمایی شد

سیستم صوتی این کانسپت توسط کارخانه مریدین، شریک تجاری جگوار ساخته شده است. این سازنده سیستم‌های لوکس صوتی برای صرفه‌جویی در فضا، بلندگوها را داخل ستون‌های شیشه جلو و ستون وسط کار گذاشته است. به این ترتیب بلندگوها به گوش سرنشینان نیز نزدیک‌تر شده است. 

تکنولوژی بسیار مهم دیگری که جگوار با کانسپت سی-اکس۱۷ معرفی کرده است، شاسی تمام آلومینیومی است که قرار است خودرو بر روی آن ساخته شود. پیش از عرضه جگوار شاسی بلند، این کارخانه سدان کوچکی را که با ب ام و سری ۳ رقابت می‌کند بر روی این شاسی خواهد ساخت. دربارهٔ این ماشین {اینجا} بیشتر بخوانید.

در صورت موفقیت این دو مدل جگوار به سطح تازه‌ای در صنعت خودرو خواهد رسید. پلتفرم تازه که نامش آی کیو است، انعطاف بسیاری دارد و می‌تواند مدل‌های مختلفی از جمله کوپه بزرگ بر روی آن ساخت. همراه با این پلتفرم، جگوار موتورهای شش سیلندر دیزل معرفی خواهد کرد که آلودگی بسیار کمی تولید می‌کند. این موتور در کنار موتوری سوپرشارژی که برای اف-تایپ ساخته شده است، فهرست قوای محرکه کارخانه انگلیسی را تکمیل خواهد کرد. 

برچسب ها : نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۲۴ | جگوار | سی-اکس ۱۷ | شاسی بلند | تاریخ : ۲۰۲۴/۰۹/۱۴
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.