جیب برها و گداهای لندن هم سهم خود را از المپیک می خواهند

به گزارش ایرنا، شمار متکدیانی که این روزها به منظور حضور در جشن المپیک لندن خود را از اقصا نقاط انگلیس به این شهر رسانده اند، افزایش یافته و این افراد با استفاده از شلوغی و تاریکی هوا ساعت کارشان را در مناطق شلوغ نزدیک دهکده المپیک و نیز اماکن توریستی که این روزها تعداد بازدید کنندگانشان چندین برابر شده است، افزایش داده اند.

یکی از افرادی که در هتل محل استقرار تعدادی از مدعوین المپیکی و برای راهنمایی این افراد مستقر شده است، در این خصوص به خبرنگار اعزامی ایرنا، می گوید: ما قبلا در لندن از این گونه افراد داشته ایم، اما طبیعی است که این روزها بر تعدادشان اضافه شده باشد.

وی که خود را جک معرفی می کند می افزاید: ما نمی خواهیم مسافران از لندن خاطره ای بد به همراه ببرند و به همین دلیل به آنها هشدار می دهیم در ساعات پایانی شب که رفت و آمد کمتر است از ظاهرشدن در مناطق خلوت که امکان سوء استفاده و زورگیری و سرقت بیشتر است، خودداری کنند.

استوارت که مرد میانسالی و به نظر می رسد در دوران بازنشستگی به لحاظ جبران مسایل مادی مجبور شده به کار راهنمایی میهمانان المپیک بپردازد در این خصوص می گوید: پلیس لندن تمام نیروهای خود را در ایام برگزاری المپیک به کار گرفته تا موردی که خاطره بدی بر ذهن میهمانان بگذارد، رخ ندهد، اما به هر حال باید احتیاط کرد.

وی می افزاید: واقعیت این است که این روزها از نظر معیشتی به مردمی که به هر دلیلی در دومین شهر گران جهان ساکن هستند، خیلی سخت می گذرد و قیمت ها به میزان قابل توجهی بالا رفته و عرصه بیش از پیش بر مردم طبقه پایین جامعه تنگ شده است.

استوارت می گوید: در کنار هیجانات این روزهای مردم، اما شلوغی متروها و وسایط نقلیه عمومی و ترافیک خیابانی این روزها به شهروندان فشار بیشتری می آورد، اما نمی شود پنهان داشت که ترافیک لندن از خیلی پیش از این و نه به واسطه المپیک به حد غیر قابل تصوری متراکم شده بود.

مایک از دیگر شهروندان انگلیسی نیز در این خصوص می گوید: وجود گردشگران با ملیت های مختلف برای ساکنان لندن بسیار آشناست، اما به همین اندازه هم این افزایش می تواند برای کسانی که به نوعی در ایجاد کارخلاق هستند، جذاب باشد.

وی می افزاید : تعداد جیب برها در مناطق تجمع میهمانان المپیک بیشتر است و ما ساکنان لندن هم برای حضور در این مناطق سعی می کنیم این روزها احتیاط بیشتری به خرج بدهیم.

در این میان چهره پلیس های سر تا پا مسلح لندن در جای جای شهر حکایت از آن دارد که آنها هم می خواهند فوق العاده بودن وضعیت و آمادگی خود را به رخ بکشند، اما به هر حال خلافکارها با تمام اقدامات امنیتی دلیلی برای این نمی بینند که خود را در شادی المپیک با دیگران سهیم ندانند.

پلیس انگلیس در آستانه المپیک نسبت به افزایش سرقت و جیب بری در لندن و شهرهای دیگر که برخی از مسابقات المپیک در آنها برگزار می شود، هشدار داده است.

مقامات پلیس نگران هستند که همزمان با برگزاری بازیهای المپیک و افزایش میهمانان و گردشگران در لندن، تعداد زیادی از سارقان و جیب برهای حرفه ای از نقاط مختلف انگلیس و کشورهای اروپای شرقی نظیر رومانی و لیتوانی به لندن بیایند.

افزایش تعداد سارقان به این معنی است که روزانه بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر طعمه سارقان و جیب برها خواهند شد. کیف پول، لپ تاپ و تلفن های همراه از جمله کالاهایی هستند که جیب برها در ربودن آنها تخصص دارند.

پلیس لندن هفته گذشته با انجام عملیاتی چند خانه را در نقاط مختلف شهر مورد بازرسی قرار داد و بیش از ۸۰ سارق و جیب بر را دستگیر کرد و هشدار داد که با به کارگیری ماموران ویژه اجازه نخواهد داد پایتخت انگلیس محل امنی برای جولان خلافکاران باشد.

تعدادی از افسران پلیس از کشور رومانی نیز هم اکنون در لندن به سر می برند تا به پلیس انگلیس در شناسایی و دستگیری سارقان و مال خرهای کشورهای اروپای شرقی کمک کنند.

بوریس جانسون شهردار لندن درباره حضور ماموران پلیس رومانی در لندن گفت: حضور این نیروها برای مقابله با شبکه های سازمان یافته سرقت از گردشگران بسیار موثر است.

در حالی که مقامات انگلیسی تلاش می کنند بخش عمده معضل سرقت و جیب بری را به حضور سارقان اروپای شرقی و حتی آمریکای جنوبی نسبت دهند، ولی آمارهای رسمی نشان می دهد که طی دو سال گذشته جیب بری در انگلیس حدود ۱۷ درصد رشد داشته است.

بر اساس این آمارها در دوره زمانی ۲۰۱۱/۲۰۱۲ حداقل ۶۲۵ هزار نفر قربانی جیب بری و سرقت شده اند که این تعداد نسبت به دوره ۲۰۰۹/۲۰۱۰ بیش از ۱۰۲ هزار نفر افزایش یافته است.

گزارش دیگری در مورد وضعیت شبکه حمل و نقل شهری لندن، نشان می دهد که حداقل ۲۰ هزار سارق و جیب بر در قطارها و اتوبوس های شهری لندن مشغول سوءاستفاده هستند، هرچند که به گفته پلیس طی سه سال گذشته با فعال تر شدن پلیس حمل و نقل، حدود ۱۱ درصد از تعداد سرقت ها در شبکه حمل و نقل کاسته شده است.

جمع آوری متکدیان و افراد بی خانمان از اطراف دهکده المپیک و دیگر ورزشگاه هایی که مسابقات رشته های مختلف در آنها برگزار می شود، از دیگر برنامه های پلیس انگلیس است.

معضل تکدی گری تنها مختص به شهر لندن نیست و دیگر شهرهای انگلیس نیز که میزبان مسابقات برخی رشته های المپیک نظیر فوتبال هستند که با تشدید این معضل در آستانه بازیها مواجه شده اند.

در هفته جاری کسبه شهر کاردیف در منطقه ولز از مقامات پلیس خواستند اقدامات لازم را برای جمع آوری متکدیان و کارتن خواب ها به عمل آورد تا گردشگران و میهمانان المپیک برداشت بدی از این شهر که میزبان تعدادی از مسابقات فوتبال است، نداشته باشند.

بر اساس گزارش اتحادیه صنفی خرده فروشان شهر کاردیف، طی یک سال گذشته تعداد متکدیان، کارتن خواب ها و افراد الکلی در این شهر افزایش یافته است و ضرورت دارد در آستانه المپیک با این معضل برخورد جدی شود.

‘ریچارد ادواردز’ مدیر بنیاد خیریه ‘هاگارد’ که برای ساماندهی به افراد بی خانمان در ولز فعالیت می کند، تاکید کرد: برخورد پلیسی با متکدیان و بی خانمان ها شیوه درستی نیست و ما نباید با اقدامات خود این افراد را به مجرم تبدیل کنیم.

وی گفت: ما هم با حضور افراد الکلی و کارتن خواب در سطح خیابان ها مخالفیم، ولی به جای برخورد با آنها باید تلاش کنیم مشکلات شان را حل کنیم و مراکز مناسبی را برای اسکان آنان تدارک ببینیم.

بر اساس گزارشی که توسط چند سازمان فعال در امور مسکن تهیه شده است، تعداد افراد بی خانمان در انگلیس طی سال های اخیر رو به افزایش بوده و انتظار می رود این روند افزایشی همچنان ادامه یابد.

فدراسیون ملی مسکن موسوم به ‘شلتر’ و ‘موسسه خبره مسکن’ در گزارش بهار امسال خود اعلام کردند افزایش شدید در تعداد بی خانمان ها و کارتن خواب ها عمیقا نگران کننده و مشکل آفرین است.

تهیه کنندگان این گزارش از مقامات دولت انگلیس خواسته بودند سریعا واکنش مناسبی به این مشکل رو به افزایش نشان دهند بویژه که پیش بینی های کارشناسی نشان می دهد تعداد بی خانمان ها از سال ۲۰۲۲ میلادی با سرعت بیشتری افزایش خواهد یافت.

به عقیده کارشناسان سیاست های ریاضت اقتصادی دولت و بویژه قطع و کاهش کمک هزینه های مسکن خانواده های کم درآمد، اثرات خود را از سال ۲۰۲۲ به بعد نشان خواهد داد.

بر اساس گزارش یک سازمان خیریه فعال در زمینه کمک به بی خانمان ها موسوم به ‘کرایسیس’، سال گذشته حدود چهار هزار نفر بی خانمان مطلق در خیابان های لندن زندگی می کردند که این رقم احتمالا با تشدید سیاست های ریاضت اقتصادی بیشتر هم خواهد شد.

این سازمان خیریه اعلام کرده است که افراد بی خانمان تنها کسانی نیستند که در خیابان می خوابند بلکه بسیاری از خانواده ها که به ظاهر یک سقف فیزیکی بر بالای سر خود دارند نیز بی خانمان محسوب می شوند.

‘کرایسیس’ افزود: تعداد بی خانمان ها در انگلیس از سال ۲۰۱۰ میلادی – سالی که دولت ائتلافی این کشور بر سر کار آمد- رو به افزایش بوده است.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط این سازمان خیریه، احتمال اینکه افراد بی خانمان هدف انواع خشونت ها قرار بگیرند ۱۳ برابر بیشتر از سایر افراد جامعه است. همچنین نرخ امید به زندگی در میان بی خانمان ها فقط ۴۷ سال است.

اروپام**۱۶۴۷**۳۴۵/۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۸۹۵۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.