حاء. سین. نون… بعد از فصل شیدایی لاله​ها

۱۳م اسفند ،

سیدعلی شجاعی تالیف تازه‌ترین رمان خود را با عنوان «حاء. سین. نون» با موضوع زندگانی امام حسن مجتبی (ع) به پایان رسانده است و انتشار یافتنات نیستان در تدارک انتشار یافتن این رمان در ایام نمایشگاه بین‌المللی کتاب است. این رمان که دومین اثر داستانی بلند شجاعی به شمار می‌رود به فرازهایی از زندگی سومین امام شیعیان از مقطع پس از شهادت حضرت علی (ع) تا شهادت ایشان می‌پردازد. شجاعی دربارهٔ ساختار و ایده این اثر به خبرنگار مهر اظهار کرد: اصل این ایده دو خاستگاه داشت. اول مجموعه گفتگوهایی که با سیدمجتبی حسینی (اسلام‌شناس و دین‌پژوه) داشتم و موضوع اصلی این رمان را از میان آن پیدا کردم و دوم اینکه حین تحقیق دربارهٔ نگارش این قصه به این نتیجه رسیدم که همه منابع تاریخی ما ـ چه متقدم چه متاخر ـ فقط و فقط به جبهه امام حسن (ع) پرداخته‌اند و به محورهای عملیاتی و اندیشه‌ای جبهه معاویه اشاره‌ای نداشته‌اند. به همین خاطر مطالعه در شخصیت و آراء و افکار معاویه و ساختن شخصیتش مرا به این نتیجه رساند که اهدافش را بازسازی و بازیابی کنم و پازل حوادث و اتفاقات را دوباره بچینم. این بازچینی حوادث منجر شد به تحلیلی که نقص تاریخی هم ندارد و با واقع می‌خواند در این رمان برسم.

وی همچنین گفت: مهم‌ترین ویژگی این کتاب، نگاه نو و جدید آن به صلح امام حسن (ع) است که با همه آنچه تا به حال در این باره گفته شده، متفاوت است. در تمام تاریخ به ما گفته بودند که امام حسن (ع) مجبور شد صلح را بپذیرد، اما من در این کتاب می‌گویم که با پشتوانه فکری و عملی معاویه،‌ این صلح، پیروزی امام حسن (ع) و شکست معاویه بود یعنی اولا جنگ تحمیلی معاویه به امام حسن (ع) برای انتقام فتح مکه ناکام ماند و ثانیا صلح، پیروزی امام حسن (ع) برای ناکام گذاشتن خواست معاویه بود.

شجاعی همچنین دربارهٔ زبان خاص این رمان که برای کسب مجوز نشر به اداره کتاب ارسال شده است، گفت: حسم این بود که چنین آثاری باید با زبانی فاخر نوشته شود و برای همین منظور بسیار تلاش کردم که دست به زبان‌سازی بزنم. به همین خاطر در متن اثر به ضرب‌المثل‌های خودساخته‌ای برمی‌خوریم که از تار و پود زبان عربی برآمده ولی شاید تا به حال برای مخاطب فارسی زبان شنیده شده نباشد. البته در کل من زبان این اثر را ادامه تجربیات خودم در فصل شیدایی لیلاها می‌دانم.

این رمان دارای ۱۵ فصل است. از سیدعلی شجاعی پیش از این رمان فصل شیدایی لیلاها و مجموعه داستان‌ فرشته‌ها قصه ندارند بانو! توسط کتاب نیستان انتشار یافته است.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.