حاجی‌بابایی تاکیدکرد: جلوگیری از ورود ارگان‌های مختلف در تولید محتوا‌ی آموزشی

Multimedia_pics_1388_12_Social_90.jpg

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تولید محتوا در حوزه آموزش و پرورش باید منطبق با نیازهای این وزارتخانه باشد، گفت: ورود دستگاه‌های گوناگون به حوزه تولید محتوای آموزشی بدون هماهنگی با آموزش و پرورش موجب موازی کاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا حاجی‌بابایی در حاشیه مراسم «مبادله تفاهم‌نامه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» با بیان اینکه آموزش و پرورش یک حرکت جهادی و نهضت بزرگ را در حوزه فناوری اطلاعات آغاز کرده است، اظهار کرد: در طول دو سه سال اخیر تمام توان خود را برای هوشمندسازی مدارس و توسعه فناوری اطلاعات در حوزه آموزش و پرورش به کار گرفته‌ایم، به گونه‌ای که هم‌اکنون هوشمندسازی مدارس و آموزش چندرسانه‌ای به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

وی با اشاره به بازدید سرزده امروز خود از مدارسی در مناطق ۱۵ و ۱۶ تهران، اظهار کرد: در این مدارس شاهد تولید محتوا با انگیزه بالا توسط دانش‌آموزان بوده‌ام و این در حالی است که این مناطق جزو مناطق محروم و پرجمعیت پایتخت محسوب می‌شوند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، در حوزه فناوری اطلاعات در مدارس کار بزرگی در کشور در حال شکل‌گیری است و یک عزم عمومی در میان دستگاه‌های مربوطه شکل گرفته است.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: در جلسات اولیاء و مربیان هم از فناوری اطلاعات و هوشمندسازی مدارس به عنوان یک نیاز واقعی یاد می‌شود.

وی با اشاره به هدف‌گذاری برای هوشمندسازی مدارس تا پایان برنامه پنجم توسعه، خاطرنشان کرد: اگر با شتابی که در یکی دو سال اخیر این کار دنبال شد، ادامه مسیر بدهیم، قطعا کل مدارس کشور طی دو تا سه سال هوشمند خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش، فناوری اطلاعات را یک واقعیت انکارناپذیر دانست و آن را به اتوبان ساخته‌ شده‌ای تشبیه کرد که فرقی نمی‌کند چه کسی و با چه هدفی آن را ساخته است، اما باید خودروی ملی را از این اتوبان عبور دهیم و به عبارت دیگر محتوای خودمان را برای استفاده از این ابزار تولید کنیم.

حاجی‌بابایی، فناوری اطلاعات را یکی از ملزومات تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد: استفاده از روش‌های جدید تدریس امروز یک انتخاب نیست، بلکه یک اضطرار است و اگر می‌خواهیم که آموزش و پرورش نوینی بر فراز جمهوری اسلامی داشته باشیم، ناگزیر به استفاده از شیوه‌های تدریس هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پروش در حوزه شبکه ملی اطلاعات، رتبه نخست را دارد، افزود: هم‌اکنون بیش از ۴۰۰۰ نقطه در سراسر کشور از مجموعه‌های اداری وزارت آموزش و پرورش به این شبکه متصل هستند. علاوه بر این ۴۴ هزار مدرسه نیز هم‌اکنون به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

حاجی‌بابایی در ادامه با اشاره به اهمیت مسئله تولید محتوا در حوزه آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: تولید محتوا باید از مسیر کارشناسی عبور کرده و منطبق با نیازهای آموزش و پرورش باشد.

وی ادامه داد: ورود دستگاه‌های گوناگون به حوزه تولید محتوا، اگرچه می‌تواند مفید و اثرگذار باشد، اما بدون اندیشه هم‌افزا و هماهنگی دقیق با آموزش و پرورش موجب موازی‌کاری می‌شود.

حاجی‌بابایی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای تولید محتوا در حوزه آموزش و پرورش، اظهار کرد: اگر چنین کمیته‌ای شکل بگیرد، می‌توان از آسیب‌هایی که در حوزه بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد، جلوگیری کرد.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ۱۹ راهکار برای تامین سخت‌افزار هوشمندسازی مدارس به مدیران مدارس سراسر کشور ابلاغ شده است، خاطر نشان کرد: در امر هوشمندسازی مدارس نقش کلیدی بر عهده مرکز فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش است که جایگاه سازمانی آن، معاونت وزیر است.

وی همچنین از پیش‌بینی معاونت اجرایی در تمامی مدارس کشور خبر داد و گفت: در آینده باید فارغ‌التحصیلان رشته فناوری‌ اطلاعات به عنوان معاونان اجرایی استخدام شوند و در هر مدرسه دست‌کم یک متخصص حوزه IT از طریق آزمون‌های فرهنگیان و یا آزمون آزاد استخدام شود.

حاجی‌بابایی با اشاره به وجود ۵۴ هزار مدرسه و مجتمع آموزشی در سراسر کشور، خاطر نشان کرد: برای تامین متخصصان IT این مدارس، نیازمند ۶۰ هزار نفر نیروی انسانی تربیت شده هستیم که تاکنون چندین هزار نفر از این افراد استخدام شده‌اند و باید ظرف چند سال آینده کل این نیروی انسانی تامین شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امکانات لازم برای جهش عظیم در حوزه آموزش و پرورش کاملا آماده است، خاطر نشان کرد: باید نقشه راه را در زمینه بکارگیری فناوری اطلاعات در امر آموزش تکمیل کنیم تا به نقطه‌ای که در شان کشور ماست، برسیم.

حاجی‌بابایی در خاتمه از پیش‌بینی ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای هوشمندسازی مدارس در بودجه سال جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم تفاهم‌نامه مشترکی میان دو وزارتخانه آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات مبادله شد. بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه هر یک از دو وزارتخانه، ۱۰ تعهد را بر عهده گرفتند، به این ترتیب وزارت آموزش و پرورش موظف به طرح جامع فناوری اطلاعات و نیز توسعه آموزش‌های الکترونیکی برای اولیا و فرهنگیان شد.

همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف به ایجاد و بهره‌برداری از سامانه پست الکترونیکی دانش‌آموزی به ظرفیت ۱۶ میلیون کاربر، بهره‌برداری از موتور جست‌وجوی آموزشی شبکه ملی اطلاعات، تکمیل مرکز داده اصلی وزارت آموزش و پرورش و طراحی مرکز داده پشتیبان و نیز تامین و تجهیز نرم‌افزار و سخت‌افزار لازم برای هوشمندسازی ۳۰۰۰ کلاس درس و ادامه حمایت از تجهیز و هوشمندسازی مدارس کشور شد.

در این مراسم همچنین وزیر آموزش و پرورش از جمعی از مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در امر هوشمندسازی مدارس و توسعه فناوری اطلاعات در وزارت آموزش و پرورش ایفای نقش کرده بودند، با اهدای لوحی تقدیر کرد. مهلت اجرای این تفاهم‌نامه، پایان سال مالی تعیین شده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.