حاشیه‌های «لاله» به رسانه‌های غربی رسید/ گزارش روزنامه تلگراف از ساخت فیلم اولین قهرمان زن مسابقات اتوموبیل رانی را در “کافه سینما” بخوانید

کافه‌سینما: حاشیه‌هایی که در روزهای اخیر بر سر ساخت پروژه سینمایی ” لاله” به وجود آمده، دیگر تنها به رسانه‌های داخلی محدود نمی‌شود. نشریه بیریتانیایی تلگراف در همین هفته‌ مقاله‌ای را درباره‌ی ساخت فیلم زندگی اولین قهرمان رالی زن ایرانی منتشر کرده است.

این نوشته‌ی رابرت تیت را که در تاریخ ۲۳ام جولای در تلگراف به چاپ رسیده، در «کافه‌سینما» بخوانید.

محمود احمدی نژاد برای حمایت دولت از ساخت فیلم زندگی اولین زن قهرمان رالی ایرانی از جانب اصولگرایان و سینماگران تحت فشار قرار گرفته‌است.

قرار است هفته‌ی آینده‌ی مجوز ساخت فیلم زندگی لاله‌ صدیق قهرمان مسابقات رالی ایرانی رسما صادر شود. صدیق در سال ۲۰۰۵ موفق شد با کسب مقام قهرمانی در مسابقات اتومبیل‌رانی به شهرتی بین‌المللی دست پیدا کند.

این تصمیم حاصل چندین ملاقات میان میان محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران و اسی نیک نژاد کارگردان ایرانی‌الاصل ساکن آمریکا، طی سفر رئیس جمهور ایران برای شرکت در سخنرانی سالیانه‌ی سازمان ملل متحد می‌باشد. این توافق بعد از دیدار رئیس جمهور ایران با جمعی از ایرانیان سرشناس ساکن آمریکا حاصل شد و پس از آن رئیس جمهور برای ساخت این فیلمنامه چراغ سبز نشان داد.

مسئولین سازمان دولتی سینما در ایران اعتقاد دارند که این پروژه سینمایی (که فعلا با نام موقت لاله از آن یاد می‌شود) می‌تواند در مقابل تصویر کلیشه‌ای رسانه‌های غربی از عقب‌ماندگی جامعه‌ و پایمال شدن حقوق زنان ایرانی بایستد.

به گزارش کافه سینما, نویسنده روزنامه تلگراف مدعی شده: خانم صدیق که هم اکنون ۳۵ سال سن دارد پس از کسب موفقیت در مسابقات بین‌المللی اتومبیل رانی از سوی رسانه‌ها لقب شوماخر کوچک را دریافت کرد و به نمادی از زنان ایرانی تبدیل شد که برای استقلال فکری خود در جامعه‌ای مردسالار به مبارزه می‌پردازند.

اما در حال حاضر این طرح برای به تصویر کشیدن قهرمان زن ایرانی بر پرده‌ی سینماها، زیر آتش منتقدانی قرار گرفته که اعتقاد دارند داستان این پروژه برای به انحراف کشیدن باورهای مذهبی انقلاب اسلامی ایران پرداخت شده‌است. سینماگران ایرانی همچنین دولت را با این پرسش مواجه کرده‌اند که چرا بودجه‌ای ۲۶۲ میلیون پوندی* به این پروژه اختصاص پیدا کرده‌، آن هم در شرایطی که بیشتر آثار ایرانی مبتنی بر ارزش‌های ملی و مذهبی با بودجه‌هایی به مراتب کمتر به مرحله‌ی تولید می‌رسند.

در صف اول منتقدان حسین شریعتمداری سردبیر روزنامه‌ی کیهان قرار دارد که خط داستانی این فیلم را توهینی آشکار به زنان مسلمان ایرانی خوانده که دست غربی‌ها را می‌توان در پس‌ آن دید. او در سرمقاله‌ی خود می‌نویسد: « آیا سمبل و نماد زن مسلمان ایرانی، دختری است که در مسابقات بین‌المللی رالی شرکت می‌کند؟ آیا نشانه‌‌ی تجدد و زندگی مدرن، شرکت این دختر خانم در مسابقات اتومبیل رانی است؟ آیا این گونه نمادها دقیقا همان نمادهایی نیست که آمریکا و متحدانش برای ایران آرزو می‌کردند و انقلاب اسلامی این آرزو را بر باد داد؟ چرا باید از کیسه‌ی ملت و  از بیت‌المال مسلمین برای تحقق آرزوهای بربادرفته و الگوهای ویرانگر غرب هزینه کنیم؟»

او همچنین نیک نژاد را به ساخت فیلم‌های مستهجن و جنسی متهم می‌کند و سابقه‌ی او را به‌عنوان مدیر تولید چندین قسمت از سریال “خاطرات کفش قرمز” شاهد این مدعا می‌داند. این درام اروتیک در دهه‌ی نود از شبکه‌ی کابلی “شو تایم” پخش شده‌است.

اما از سوی دیگر جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی دولتی ایران اعلام کرده که این فیلم می‌تواند جوابیه‌ای برای آثار تهیه‌کنندگان هالیوودی باشد که همواره در آثار خود تصویری منفی از ایران ترسیم کرده‌اند. از جمله‌ی این آثار می‌توان به فرار بتی محمودی زن آمریکایی‌الاصل اشاره کرد که ماجرای آن در فیلم “بدون دخترم هرگز” به تصویر کشیده‌ شده‌است.

مرکز  گسترش سینمای مستند و تجربی در ایران که تولید پروژه‌ی “لاله” را در دست دارد از مذاکره با چندین کمپانی فیلمسازی در کن و کانادا برای مشارکت در این فیلم خبر داده‌است. آنها همچنین پافشاری خود را برای ایفای  نقش اصلی توسط یک بازیگر سرشناس هالیوودی اعلام کرده‌اند.

* توضیح کافه سینما: مبلغ ۲۶۲ میلیون پوند در یادداشت تلگراف منتشر شده‌ و به احتمال زیاد حاصل اشتباه در نگارش ۲٫۶۲ میلیون پوند می‌باشد که تقریبا برار ۵ میلیارد تومان است.


کافه سینما-آخرین اخبار و یادداشت های سینمای ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.