حاشیه‌های یورو در روز دوشنبه/ کی به کی توهین کرد؟/ اسپانیایی ها به بالوتلی؟ ایتالیایی‌ها و اسپانیایی‌ها به لهستانی‌ها؟

فرخ حسابی ؛ خبرنگار اعزامی خبرآنلاین به جام ملت های اروپا

         در حالی که بازیهای روز دوشنبه جام ملت‌های اروپا در اوکراین برگزار می شد، همه چیز در لهستان تحت تاثیر بازی تیم ملی این کشور مقابل روسیه قرار داشت. نمایش قدرتمندان روسیه در بازی اول بسیاری از لهستانی ها را نگران کرده بود. فرانک اسمودا و دیک ادووکات سرمربیان دو تیم در کنفرانس مطبوعاتی حاضر شدند، اسمودا هر نتیجه ای غیر از باخت را قابل قبول می دانست ولی ادووکات گفت فقط به برد فکر می کند، او همچنین گفت که اینکه تیم روسیه را از حالا مدعی قهرمانی بدانیم خیلی خیلی خوشبینانه است. ادووکات البته در این کنفرانس مشکلاتی هم با سئوالات برخی خبرنگاران در مورد مشکلات سیاسی لهستان و روسیه، مسئله نژادپرستی و همچنین آشوبهای هواداران روسی داشت و از پاسخ دادن به این سئوالات امتناع کرد و گفت فقط به سئوالات فنی جواب خواهد داد.

         روزنامه های لهستانی با نگرانی به استقبال بازی دیشب رفتند. آنها قدرت هجومی روسیه را بسیار بالا می دانستند. روزنامه «Sports Review» تیتر زد: «دفاع کنید و برنده شوید» روزنامه «Sports» چاپ ورشو نوشت: «با فکر بازی کنید، با فکر» این روزنامه بازیکنان تیم ملی لهستان را با این تیتر مورد خطاب قرار داده بود و از آنها خواست که روی همه جزئیات بازی تمرکز کنند. دیگر روزنامه ورشویی «Gazeta Wyborcza» بود که نوشت: «یورش به روسیه» این روزنامه برنامه های تاکتیکی روسیه را با جزئیات به چاپ رسانده بودو راه حل مقابله با آن را نیز توضیح داده بود.

         اعتراض مدیر برنامه های ماریو بالوتلی به شعارهای نژادپرستانه علیه این بازیکن در جریان بازی ایتالیا مقابل اسپانیا در شهرگدانسک سوژه ای بود که در مطبوعات لهستان بازتاب داشت. اکثر این رسانه ها ادعای مینو رایولا را بزرگنمایی می دانستند چون تنها تعداد بسیار کمی از طرفداران اسپانیا در حد چند ثانیه دست به این کار زدند که بلافاصله با تذکر دیگر هواداران اسپانیایی این موضوع به پایان رسید و آنچنان حاد نبود که بخواهد تبدیل به یک مشکل شود. رسانه های لهستانی البته معتقدند که آنچه که باید مورد بررسی از سوی یوفا قرار گیرد توهین هایی است که از سوی هواداران هر دو تیم ایتالیا و اسپانیا به هواداران لهستانی و تیم ملی این کشور شده است.

         بازی تیم ملی انگلیس مقابل فرانسه که در شهر دونتسک برگزار شد و با تساوی ۱-۱ به پایان رسید، در مطبوعات لهستان با تیتر تساوی غولها بازتاب داشت. هر دو گروه هواداران دو تیم از این نتیجه راضی بودند، فرانسوی ها و انگلیسی ها هرکدام تیم کشور خود را صدرنشین گروه D می دانند.

         پیروزی اوکراین مقابل سوئد را رسانه های اوکراینی برد تاریخی خواندند. بعد از این بازی فضای شهر کیف فوق العاده بود. هواداران اوکراینی تا ساعات‌ها بعد از بازی در سطح شهر و به ویژه در منطقه «فن زون» شهر کیف پیروزی تیم ملی کشورشان را جشن می گرفتند. شدت استقبال مردم به حدی بود که با وجودی که طبق برنامه قرار بود «فن زون» در ساعت ۲ تعطیل شود اما درهای این منطقه در مرکز پایتخت اوکراین تا صبح سه شنبه یکسره باز بود.

         آندری شوچنکو مهاجم ۳۵ ساله و بهترین بازیکن تاریخ فوتبال اوکراین در صد و هشتمین بازی خود برای تیم ملی کشورش دو گل زد تا ۴۸ گله شود. او حالا دومین گلزن مسن تاریخ رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا به حساب می آید بعد از ایویکا واستیچ که در سال ۲۰۰۸ در سن ۳۸ سالگی برای اتریش گل زد.

         در دور اول بازیهای مرحله گروهی بیش از ۳۶۵ هزار نفر بازیها را از نزدیک تماشا کردند. این آمار به این معنی است که تعداد هواداران حاضر در ورزشگاه های این دوره از مسابقات به بالاترین حد خود در تاریخ این مسابقات (تا این مرحله) رسیده و به احتمال فراوان رکورد کلی این مسابقات شکسته خواهد شد. البته این آخرین بازی است که بازیهای جام ملتهای اروپا با حضور ۱۶ تیم برگزار می شود و قطعا در دوره بعد با افزایش تعداد تیم‌ها به ۲۴ تیم، تعداد حاضران در ورزشگاه ها نیز به مراتب بیشتر خواهد شد.

         هواداران دو تیم اوکراین و سوئد بیش از هر بازیکن دیگری روی کاپیتانهای خود، آندری شوچنکو و زلاتان ایبراهیموویچ، حساس بودند و کری اصلی بین این دو گروه از هواداران بابت این دو بازیکن بود که اتفاقا هر سه گل بازی نیز توسط همین دو بازیکن به ثمر رسید. گل زلاتان با شعارهای «ایبرا، ایبرا» از سوی سوئدی ها همراه شد اما دو گلی که شوچنکو زد باعث شد که اوکراینی ها با شعارهای توقف ناپذیر «شِوا گل، شِوا گل» جواب سوئدی ها را بدهند. محبوبیت شوچنکو در میان اوکراینی ها غیرقابل توصیف است.

         گروهی از هواداران لهستان شب قبل از بازی تیم کشورشان مقابل لهستان با حضور در مقابل هتل محل اقامت تیم ملی روسیه که هتل«بریستول» در شهر ورشو است، و با تکان دادن پرچم های سفید و قرمز لهستان، عبور و مرور اعضای تیم ملی روسیه را دچار مشکل کردند. حدود ۵۰ هوادار لهستانی جلوی این هتل جمع شده بودند و سعی کردند شاگردان ادووکات را در آستانه بازی با لهستان دچار مشکل کنند.

۴۳ ۴۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.