حاشیه های مراسم تشییع استاد جلیل شهناز

۲۹خردادماه،

مراسم تشییع پیکر زنده یاد استاد جلیل شهناز صبح پنجشنبه با حضور تعداد بسیاری از علاقه مندان وهنرمندان موسیقی از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد.

مراسم تشییع پیکر زنده یاد استاد جلیل شهناز صبح پنجشنبه با حضور تعداد بسیاری از علاقه مندان وهنرمندان موسیقی از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد.

عباس سجادی  که به عنوان مجری مراسم حضور داشت گفت : بی تردید جایگاه یگانه شهناز بر هیچ کس پوشیده نیست . او هنرمندی از مکتب اصفهان بود که با نوازندگی و آهنگسازی خود زبانی نو در موسیقی را ارائه کرد .

ما با نغمه های شهناز است که زنده ایم

حسین علیزاده هم در این مراسم گفت: امروز در اینجا جمع شدیم که یاد و خاطره هنرمندی را گرامی بداریم که زیبایی های هنر او همیشه جاودان خواهد بود . این در حالی است که بسیاری از ما از استاد شهناز خاطرات فراوانی داریم که با نغمه های او گره خورده است و هیچ گاه هم از ذهن ما فراموش نخواهدشد.

وی ادامه داد : شهناز هنرمندی بود که در دل مردم سرزمین خود جای داشت و دارد. او الهام بخش بسیاری از هم نسلان من بود که همواره همه را دوست می داشت . وای کاش مسوولان و مدیران هنری کشور در زمان حیات این استاد مسلم موسیقی عکس العمل بیشتری در مقابل هنر این هنرمند ارزشمند موسیقی ایرانی داشتند .

این نوازنده صاحب نام تار خاطر نشان کرد : از جلیل شهناز به راحتی نمی توان گذشت. واقعا جای کار داشت که در زمان حیات وی به او بیش از اینها خدمت می کردیم و مساعدت های بیشتری را از سوی مسوولان برای این هنرمند انجام می دادیم با این حال همه بدانند که ما هنرمندان موسیقی همیشه با نغمه های بزرگانی چون استاد جلیل شهناز زنده ایم .

جلیل شهناز پاسدار بلامنازع گنجینه موسیقی ایرانی است

فرهاد فخر الدینی هم در مراسم تشییع پیکر استاد جلیل شهناز گفت : بدون شک استاد شهناز یکی از چهره های درخشان موسیقی است. او هنرمندی بود که در زمان حیات خود گنجینه ای گرانبها از موسیقی ردیف ایران جمع آوری کرد. گنجینه ای همیشه مورد ظلم و ستم فراوانی قرارگفت و اتفاقا بی سبب هم نیست که موسیقی ایرانی در بسیاری از موارد تا این حد غمگین است . چرا که همواره در معرض ظلم و ستم فراوانی قرار گرفته که پابرجایی آن مدیون استادان و هنرمندانی چون جلیل شهناز است .

این آهنگساز پیشگام موسیقی ایرانی با بیان که کسی نمی داند موسیقی ما از کجا به ارث رسیده است ، خاطر نشان کرد: این گنجینه عظیم که در دل واقعی هنرمندان است عاشقانه و نسل به نسل به ما رسیده است. و یکی از کسانی که این گنجینه عظیم را پاسداری کره و برای حفظ آن از هیچ تلاشی دریغ نکرده استاد جلیل شهناز است که از نظر من مضرابش نشان از عشق دارد. و بی سبب نیست که صدای ساز او این چنین به دل می نشیند چرا که عاشقانه یاد گرفته و عاشقانه تحویل مخاطب داده است .

وی ادامه داد: گفتنی های دربارهٔ جلیل شهناز فراوان است. اما فقط به این نکته بسنده می کنم که ای کاش قدر این هنرمندان را بیش از اینها می دانستیم. به طور حتم مسوولان برای نشان دادن تصویر بزرگانی چون جلیل شهناز مضایقه کردند و من امیدوارم مسوولان با مرگ عزیزان و بزرگانی چون استاد شهناز به خودشان بیایند و به کسانی که عاشقانه به هنر موسیقی عشق می ورزند بیش از هر زمان دیگری احترام بگذارند .

خیلی ها در حق جلیل شهناز کم لطفی کردند

علی اصغر شاه زیدی خواننده و از دوستان نزدیک زنده یاد جلیل شهناز نیز دراین مراسم با انتقاد از کم لطفی هایی که بعضی از هنرمندان و مسوولان در سالهای پایانی عمر استاد شهناز داشتند ، تصریح کرد: متاسفانه بسیار ها طی چند سال قبل در حق جلیل شهناز کم لطفی کردند. بسیاری از هنرمندانی که در سالهای دور همواره از افتخار هم جواری با استاد شهناز می گفتند و این نکته را مایه مباهات خود می دانستند در سالهای پایانی عمراین هنرمند اصلا سراغی از وی نگرفتند و این جای تاسف مکرر دارد که  چار در زمانی که استاد سلامت بودند در کنار وی حضور داشتند و در وقت بیماری او را فراموش کردند.

وی گفت: نمی دانم همیشه چرا وقتی اشخاص و یا مدیرانی که سلامت و یا بر سر کار می باشند به آنها احترام می گذاریم و سر تعظیم فرود می آوریم اما وقتی بیمار می شوند و یا از مسند مدیریتی خود کناره گیری می کنند آنها را به طور کلی فراموش می کنیم .

کیومرث شهناز ، فرزند استاد جلیل شهناز هم دراین مراسم با تقدیراز حضور پرتعداد مردم و هنرمندان تاکید کرد : از مردم ایرانی جز این توقعی دیگری نمی توانیم داشته باشیم که این چنین با مرگ یک هنرمند برای مراسم تشییع او حاضرمی شوند و به نظر من راز ماندگاری ما همین نگهداری از فرهنگ ، ملیت و قومیت ماست.

وی ادامه داد : رابطه من با پدرم یک رابطه پدر و فرزندی ساده نبود او علاوه بر پدر به عنوان یک دوست و استاد همیشه همراه من بود و من با او آنچنان رابطه عاطفی داشتم که حالا با مرگ وی جای خالی اش را احساس می کنم . پس لازم است قدر کسانی که هم اکنون در کنار ما می باشند را بیشتر بدانیم و نگذاریم که فرهنگ غنی این سرزمین دچار هواگرفتگی شود.

همه می دانند جلیل شهناز چگونه هنرمندی بود

محمدرضا شجریان هم در بخش پایانی این مراسم نیز در تجلیل از مقام هنری زنده یاد جلیل شهناز گفت: به شما عزیزانی که اینگونه با عشق زنده یاد شهناز را بدرقه کردید تسلیت می گویم که می دانند جلیل شهناز چگونه هنرمندی بود .

این خواننده موسیقی ایرانی تصریح کرد : شما مردم همواره دنبال روی هنرمندانی بودید که بیان کننده زبان حال شما بودند و من امیدوارم همه هنرمندان این سرزمین با مردم باشند و ازدل مردم صحبت کنند.

شجریان در بخش پایانی مراسم قطعه آوازی با تک نوازی نی استاد محمد موسوی را برای حاضران در مراسم خواند .

محمد سریر، داود گنجه ای ، حسین خواجه امیری ، حسن ریاحی ، بیژن بیژنی ، رامبد صدیف ، علیرضا قربانی ، عبدالحسین مختاباد ، کیوان ساکت ، هادی منتظری ، احمد مسجد جامعی ، حمید شاه آبادی ، مرتضی کاظمی ، محمد حسین ایمان خوشخو، علیرضا پاشایی ، شهرام شکوهی ، علی ترابی ، بابک رضایی از جمله هنرمندانی بودند که در مراسم تشییع پیکر زنده یاد جلیل شهناز حضور داشتند .

مراسم یادبود زنده یاد جلیل شهناز شنبه اول تیر ساعت ۱۸:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می گردد.

خبرگزاری مهر


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.