حاشیه و متن جدایی جیرانی از «هفت» / پرونده

 از همان شبی که «هفت» به سومین سال حیاتش قدم گذاشت، دردسر‌هایش ‌هم شروع شد(اینجا)با این حال کسی فکر نمی کرد در ماه تولد این برنامه، خبر اعمال تغییرات اساسی در «هفت» و جدایی جیرانی را از زبان مدیر گروه اجتماعی شبکه سوم سیما بشنود.(اینجا)

اردیبهشت سال ۱۳۸۹ بود که فریدون جیرانی پس از سال‌ها فعالیت در حوزه کارگردانی و قلم زدن در نشریات سینمایی روبروی دوربین نشست تا ۹۰ سینمایی متولد شود و آرزوی دیرینه مدیران سیما تحقق یابد. پس از موفقیت برنامه ۹۰ با اجرای عادل فردوسی پور، بار‌ها مدیران سیما از تولید و پخش برنامه‌هایی با این رویکرد در حوزه های دیگر سخن به میان آورده بودند، اما در نهایت این حوزه سینما بود که توانست بعد از مدت‌ها صاحب چنین برنامه‌ای شود.

 فریدون جیرانی مجری و تهیه کننده برنامه شد و مسعود فراستی منتقد ثابت آن. هرچقدر جیرانی در اجرایش محافظه کار بود. فراستی در نقد‌هایش صریح و بی پروا عمل می‌کرد. اولین دلخوری‌ها از «هفت» به رویکرد این دو چهره ثابت برنامه باز می‌گشت. اهالی سینما از محافظه کاری جیرانی دل خوشی نداشتند و در مقابل نوع ادبیات فراستی در نقد فیلم‌ها را هم نمی‌پسندیدند.(اینجا)

چند ماه طول کشید تا یخ برنامه آب شود و «هفت» بتواند خودش را از زیر سایه برنامه پر مخاطب ۹۰ با اجرای عادل فردوسی پور بیرون بکشد. مساله ای که از روز اول بزرگترین چالش جیرانی و تیم سازنده برنامه بود. (اینجا) در این بین جیرانی هم بارها مجبور شد تا روی آنتن توضیح بدهد که رویکردشان در این برنامه با سایر برنامه‌ها متفاوت است و دوست ندارند، دنبال بحث‌های جنجالی بروند. پرهیز از جنجال اما همیشگی نبود، پخش مصاحبه با فریماه فرجامی بازیگر سینما حاشیه‌ای جدی برای این برنامه به وجود آورد و طیفی از سینماگران و منتقدان سینمایی را مجبور به واکنش در برابر این اقدام کرد. امین تارخ بازیگر سینما در همین برنامه کار «هفت» را نقد کرد.(اینجا) حضور فریبرز عرب‌نیا بازیگر سینما و نقد صریح او بر اوضاع و احوال سینما و بازیگری هم تا مدت‌ها حاشیه ساز بود.(اینجا)

ادبیات فراستی در نقد فیلم جرم مسعود کیمیای هم یکبار حسابی کار دست برنامه هفت داد و موجی از انتقادات را متوجه جیرانی و فراستی کرد. پولاد کیمیایی در یکی از برنامه های هفت حاضر شد و از پدرش دفاع کرد.(اینجا)  صابون برنامه «هفت» یک بار به تن جیرانی هم خورد و باعث عصبانیت او روی آنتن شد.(اینجا) حضور اکبر عبدی در آخرین برنامه «هفت» در سال ۱۳۹۰ (اینجا) شکایت محمد کمالی‌پور تهیه کننده فیلم «شرط اول» را از این بازیگر، شبکه سوم سیما، فریدون جیرانی و حمید پنداشته مجری طرح این برنامه به دنبال داشت.(اینجا)  

با همه این حرف‌ها اما «هفت» به کارش ادامه داد و کوشید با اعمال تغییرات در فرم و ساختار برنامه(اینجا) جذابیت‌هایش را برای مخاطبانش بیشتر کند.

سال که سومین سال فعالیت این برنامه و به نوعی سال تثبیت آن به شمار می‌رفت، با حرف‌ها و حدیث‌های مختلفی آغاز شد. جیرانی در برنامه‌اش سرمقاله‌ای را خواند و رویکرد این برنامه را در سال اعلام کرد. او در این سرمقاله با تشریح وضعیت سینما، به دو قطبی شدن فضای هنر هفتم در ایران اشاره کرد و گفت که برنامه هفت مدافع تفکری است که نمی‌خواهد سینمای ایران دولتی شود و به دهه ۶۰ باز گردد.(اینجا)

 نقد حاشیه‌های اکران فیلم‌های نوروزی (اینجا) و فیلم«سیب و سلما» – که رویکرد دینی داشت، اما در گیشه موفق نبود- باعث شد تا بیش از بیست رسانه ارزشی با نگارش نامه ای سرگشاده به عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما مواضع برنامه «هفت» را نقد کنند و خواستار حضور در برنامه و پاسخگویی شوند. البته در این بین اتفاق دیگری هم رخ داد. نقد فیلم «قلاده‌های طلا» ساخته ابوالقاسم طالبی و نگاه مثبت فراستی به این فیلم باعث شد تا برخی از رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران جیرانی و فراستی را بازوی امنیتی نظام در حوزه سینما بنامند و رفتار این دو را نقد کنند. (اینجا)

هفته گذشته اما برنامه «هفت» روز های پر خبری را در رسانه‌ها پشت سر گذاشت. ماجرا از گفت و گوی مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما آغاز شد. شریعت پناهی از جدایی جیرانی از «هفت» و تعطیلی موقت برنامه در زمان پخش مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا خبرداد.(اینجا) پس از شریعت پناهی نوبت جیرانی بود که گفت و گو کند.(اینجا) مسعود فراستی هم در گفت و گو با خبرآنلاین، رفتن جیرانی از این برنامه را تایید کرد و گفت که خودش به عنوان منتقد همچنان در «هفت» حضور دارد.(اینجا)

این حرف‌ها بازار گمانه زنی ، شایعات و تکذیب و تاییدها را در مورد برنامه «هفت» و جانشین احتمالی جیرانی تقویت کرد.(اینجا)

با همه این حرف‌ها اما قرار است تا زمان تعطیلی موقت این برنامه ، جیرانی همچنان مجری آن باشد. جمعه شب ۲۲ اردیبهشت، اولین حضور او در برنامه «هفت» پس از این اتفاقات است. باید منتظر ماند و دید که این حضور (اگر محقق شود) چگونه رقم می‌خورد و جیرانی و «هفت» چه سرنوشتی پیدا می‌کنند.

۵۷۵۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.