حال ناخوش پزشک خانواده در مازندران

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : پزشک خانواده شهری در مازندران در حالی مشغول فعالیت است که تنها پزشکان مجری ماهانه از حقوق و مزایا این طرح بهره‌برداری می‌کنند و از ارائه خدمات به مردم خبرهای مناسبی به گوش نمی‌رسد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ در بهمن ماه سال قبل مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران از اجرایی شدن طرح پزشک خانواده شهری در استان مازندران خبر داده بودند.

طرح پزشک خانواده شهری با هدف تحقق عدالت در سلامت و کاهش میزان پرداخت هزینه‌ها از جیب مردم، در دو استان  مازندران و فارس از سال قبل اجرایی شد ولی در این راستا موفقیت چندانی کسب نکرد.

بهره‌مندی پزشکان از طرح پزشک خانواده

طرح پزشک خانواده شهری در حالی در مازندران اجرایی می‌شود که تنها پزشکان مجری طرح از اجرای این طرح بهره‌مند می‌شوند.

هر پزشکی که در این طرح مورد پذیرش قرار گرفت باید به ۳ هزار نفر خدمات ارائه کند و به ازای هر نفر ماهانه ۲ هزار و ۲۰۰ تومان سرانه دریافت می‌کند.

رضا امیدی یکی از شهروندان مازندرانی دربارهٔ خدمات پزشک خانواده شهری به خبرنگار فارس گفت: از زمان اعلام طرح پزشک خانواده شهری پزشک مورد نظرم را انتخاب کردم الان به پزشک که مراجعه می‌کنم به من اعلام می‌کنند که اسم شما در لیست خدمات گیرندگان من وجود ندارد.

وی بیان داشت: برای دریافت خدمات از پزشک خانواده شهری الان مجبورم که در به در به دنبال پزشک خانواده شهری باشم.

دریافت پول برای تزریقات

مریم رضایی بانوی خانه‌دار مازندرانی دربارهٔ خدمات پزشک خانواده شهری در مازندران بیان داشت: طبق اعلام قرار بود تزریقات در مطب‌های پزشک خانواده شهری رایگان باشد در صورتی که بابت تزریقات از بیمارن پول دریافت می‌شود.

دیگر گلایه پزشک خانواده شهری مربوط به همراه بیماری است که از روند خدمات دهی در داروخانه گلایه داشت.

حمید رسولی گفت: داروهایی که پزشک خانواده شهری تجویز می‌کند طبق اعلام باید رایگان و یا با تعرفه مناسب از بیمار دریافت شود ولی این امر اتفاق در حال حاضر لحاظ نمی‌شود.

عدم حضور پزشکان در مطب

حاضر نبودن در مطب‌ها در موعد مقرر و مشخص نکردن جایگزین در مواقعی که پزشک خانواده شهری حضور ندارد از دیگر گلایه است که رضا قاسمی با خبرنگار فارس مطرح کرد.

وی بیان داشت: طبق اعلام، پزشک خانواده شهری باید در روزهای پنج‌شنبه در مطب حضور داشته باشد که در حال حاضر در بسیاری مواقع این امر دیده نمی‌شود و مراکز مرجعی که قرار بود در زمان عدم حضور پزشک خانواده شهری جور پزشک خانواده را بکشند خبری از رعایت تعرفه پزشک خانواده شهری نیست.

همنوایی مسئولان دانشگاه با مردم دربارهٔ پزشک خانواده

اما نظر معاون بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران دربارهٔ طرح پزشک خانواده شهری، اظهار داشت: در حال حاضر وزارت بهداشت و درمان در حال آسیب‌شناسی این طرح در دو استان مازندران و فارس است.

وی تصریح کرد: علاوه بر وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران مشکلات پزشک خانواده شهری در مازندران را مورد ارزیابی قرار داد.

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: نیازمندی‌های طرح پزشک خانواده شهری در مازندران را به مسئولان وزارت بهداشت و درمان اعلام کردیم و منتظر جمع بندی آسیب‌شناسی وزارت بهداشت و درمان هستیم.

عدم تامین اعتبار

محسن اعرابی مهم‌ترین آسیب‌شناسی طرح پزشک خانواده شهری در مازندران را غیرمتمرکز بودن خدمات بیمه‌ای در مازندران اعلام کرد و گفت: اعتبارات لازم برای اجرای طرح پزشک خانواده شهری دیده نشد.

وی اضافه کرد: ستاد اجرای پزشک خانواده شهری باید اختیارات لازم برای اجرای طرح پزشک خانواده شهری را داشته باشد.

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که آیا احتمال لغو این طرح وجود دارد، بیان داشت: پزشک خانواده شهری تبدیل به قانون شده و برای لغو قانون نیاز است که قانونگذار وارد شود.

آسیب پزشک خانواده شهری به ساختار پزشک خانواده روستایی

اعرابی در ادامه بیان داشت: برای رفع مشکلات پزشک خانواده دستور‌العمل برنامه پزشک خانواده شهری،برای این طرح تعریف شد نیاز به اصلاح دارد.

وی اضافه کرد: برای اجرای طرح پزشک خانواده اعتبارات لازم این طرح تعریف شود.

این مسئول در ادامه بیان داشت: پزشک خانواده شهری به ساختار پزشک خانواده روستایی در مازندران نیز آسیب جدی وارد کرد.

اعرابی در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که این قانون پزشک خانواده شهری در سطح یک هم مشکل دارد، بیان داشت: در حال حاضر برای سطح با کمبود پزشک مواجه هستیم.

کمبود ۱۳۴ پزشک خانواده شهری در مازندران

وی اضافه کرد: ۱۳۴ پزشک برای اجرای کردن درست پزشک خانواده شهری در سطح دانشگاه علوم پزشکی مازندران کم داریم.

این مسئول در ادامه به نبود طرح نظارتی کامل در اجرای درست این طرح نیز اشاره کرد و گفت: در دستورالعمل طرح برنامه مناسبی برای طرح نظارتی وجود ندارد.

اعرابی ادامه داد: در حال تهیه دستورالعمل نظارتی با همکاری بیمه‌های مازندارن هستیم.

وی بیان داشت: با اجرایی شدن این طرح تیم بازرس پزشک خانواده در مازندران تشکیل می‌شود.

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به این سئوال که آیا در این مدت پزشکی به سبب قصور در کار جریمه شد، گفت: در صورت شکایت مردم بیمه‌ها کسورات را اعمال می‌کنند و پرداخت‌های پزشک را کاهش می‌دهند.

وی بیان داشت: وزیر در برنامه‌ای به مجلس اعلام کرد که آسیب‌شناسی باید انجام شود.

اصرار بر ادامه طرح

اعرابی ادامه داد: در حال حاضر راهی جز ادامه این طرح با وجود نقص نداریم.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که آیا امکان تقویت بیشتر نظارت‌ها از جانب شما قبل از بررسی وزارتخانه و مجلس وجود ندارد، گفت: با هماهنگی‌ که با بیمه‌های استان مازندران داشتیم طرح بازرسی از طرح‌های پزشک خانواده تشدید می‌شود.

اعرابی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر نظارت‌ها غیر فعال است که با همکاری بیمه‌ها نظارت‌ها فعال‌تر می‌شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. Ahmad asadi:

    چرا مسئولین مازندران به فکر مردم نیستند برای انکه به منافع خودشان برسند و جایگاهشان را حفظ کنند هیچ اعتراضی از طرفمسیولین نمیشه برا بود دراین طرح داروها رایگان بشه سطح دو پزشک خانواده هم که رایگان نشده این طرح فقط برای پرکردن جیب پزشکان اجرا شده هیچ منبع ای که ندارد باعث دربدری مردم شده بیمار دیابتی که باید ماهانه مثلا ۵ آمپول دریافت کند پزشک خانواده فقط ۲عدد مینویسد وبیمار بعد از اتمام دوباره باید مراجعه کند این یعنی اذیت کردن مردم آماری هم که بابت رضایتمندی مردم دادن دروغی بیش نیست مصرف انتی بیوتیک هم چون پزشت خانواده در ماه از نظر ارزش ریالی اگر دارو زیاد بنویسد دریافتی اش کم میشود کمتر مینویسد و بیمار آزاد از داروخانه میخرد خواهشمندیم این طرح را زودتر در مازندران لغو کنید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.