حال و روز بورس تهران در روز دوشنبه/ابهام های کلان بلای جان بورس

به شماره افتادن نفس های شاخص در واگذاری تدریجی ارقام خود، بورس را مسافر ماشین زمان برای بازگشت به نخستین روزهای کاری سال گذشته آماده کرده است. با این همه هنوز امیدواری ها برای حضور پررنگ حقوقی ها و امداد رسانی به منظور جمع آوری صف های فروش ادامه داشته و اغلب معامله گران نقدشوندگی و امکان برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا در هر لحظه از زمان را انتظار دارند.

با اتمام ساعات معاملات روز دو شنبه ۹۱٫۰۵٫۰۹ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۱۵۸ واحد کاهش به رقم ۲۰۲۳۶ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۱۱۶ واحد کاهش عدد ۳۴۵۶۲ واحد را تجربه کرد. شاخص کل نیز در روز جاری با ۱۹۶ واحد کاهش به رقم ۲۴۵۵۰ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم ۸۴۱ میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز بانک ملت با ۴ واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل ملی صنایع مس ایران با ۵۸ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بازار سهام امروز گرچه همچنان با فشار شدید عرضه کنندگان مواجه بود اما در دقایق پایانی معاملات امروز با جمع آوری عمده صف فروش ها از سوی حقوقی ها رو به رو شد.

به گزارش بورس نیوز، به شماره افتادن نفس های شاخص در واگذاری تدریجی ارقام خود، بورس را مسافر ماشین زمان برای بازگشت به نخستین روزهای کاری سال گذشته آماده کرده است.

با این همه هنوز امیدواری ها برای حضور پررنگ حقوقی ها و امداد رسانی به منظور جمع آوری صف های فروش ادامه داشته و اغلب معامله گران نقدشوندگی و امکان برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا در هر لحظه از زمان را انتظار دارند.

جدای از شرایط رکودی حاکم بر بورس، فشار روانی برخی ابهامات بر دامنه نگرانی های معامله گران سنگینی می کند.

نامشخص بودن تکلیف نهایی اضافه برداشت های بانک مرکزی از حساب ارزی بانک ها و از سویی ابهام صنایع بورسی از نحوه تخصیص ارز ترجیحی یا دولتی ، در کنار معلوم نبودن قیمت نهایی فروش کالاها و عوارض صادراتی همگی باعث شده تا سردرگمی از بابت موضوعات کلان اقتصادی این روزها بلای جان بورس شود.

این در حالی است که با اصلاح شدن اغلب نسبت های قیمت بر درآمدی سهام شرکت های بورسی و نیز تحقق مناسب پیش بینی ها در عملکردهای میاندوره ای سه ماهه، جذابیت محسوسی را ایجاد کرده اما شرایط فعلی بازار، معامله گران فعال را دچار دودلی کرده است.

اهالی تالار در این باره معتقدند بیش از ۸۴ درصد حرکت شاخص بر دوش ۵۰ شرکت بزرگ بورسی بوده که سنگینی ابهام های گوناگون باعث شده سهامداران این تعداد شرکت، دل و دماغی برای تکان دادن سهام خود نداشته باشند.

در بازار سهام امروز ساختمانی ها از اواسط ساعات معاملات به مدار مثبت بازگشتند که در این میان سرمایه گذاری ساختمان ایران از پایین ترین دامنه نوسان منفی قیمت ها به سمت بالاترین حد این دامنه رنج شد.

در این گروه، نوسازی و ساختمان تهران از حل و فصل مشکلات پروژه نوساکیش و تمدید قرارداد زمین ۴۷ هکتاری با پرداخت تعهدات معوق و تمدید پرداخت عوارض تا پایان سال ۱۳۹۶ خبر داده است.

در عین حال شنیده شده فروش مازاد سهام بانک اقتصاد نوین معادل ۲۴ درصد از کل ۳۴ درصد سهام تحت تملک گروه سرمایه گذاری ساختمان ایران که بیش از ۶ درصد آن متعلق به شرکت نوسازی و ساختمان تهران می باشد در دستورکار قرار گرفته است.

در گروه قندی اما همچنان اقبال برای خریدهای پرحجم در این گروه دیده می شود.در این گروه امروز قند نیشابور با حجم میلیونی معاملات رو به رو بود.

در بازار سهام نیز کلیت معاملات با صف های فروش فشرده ای مواجه بود که در دقایق پایانی، عمده این صف ها بویژه در نماد معاملاتی شرکت های بزرگ جمع آوری شد.

از میان شرکت های بورسی نیز بیمه ملت از پوشش ۲۰ درصدی پیش بینی سود ۲۳۴ ریالی در عملکرد سه ماهه اول امسال خبر داده است.

در گروه فلزی ها همسو با افزایش نرخ محصولات فولادی در بورس، ذوب آهن اصفهان مورد اقبال خریداران قرار گرفته است.

در بازار آزاد آهن امروز تیر ذوب آهن اصفهان حدود ۱۵ تا ۳۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. میلگرد ذوبی نیز با حدود ۳۰ تومان کاهش در هر کیلو مواجه است.

در سطح سیاسی اما، دیوان عدالت اداری انفصال سعید مرتضوی از مدیر عاملی سازمان تأمین اجتماعی را تأیید کرده است.

در مجموع به نظر می رسد طی روزهای آینده اندکی بازار سهام در نوسان مثبت قیمت ها گام بردارد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.