حال و روز بورس تهران در روز چهارشنبه/صف نشین های ترسو

اهالی تالار بر این قضیه اتفاق نظر دارند که معاملات هفته آتی بورس بسیار به اخبار واصله از بازار ارز بستگی دارد. چرا که بحث تک نرخی بودن نرخ ارز و یا راه اندازی بورس ارز از جمله مواردی است که می تواند برای بازار سرمایه و نیز صنایع مختلف بورسی بسیار حائز اهمیت باشد. همواره معاملات آخرین روز هفته در بازار غیر رسمی ارز با هیجاناتی همراه می شود که روند آن می تواند در معاملات هفته بعد بازار سهام نیز اثرگذار باشد. از این رو هفته آتی هفته اخبار ارزی خواهد بود که بورس را نیز متأثر خواهد کرد.

اقتصادآنلاین/گروه بورس:

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه ۹۱٫۰۵٫۱۱ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۲۳ واحد افت به رقم ۲۰۲۴۳ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۱۰۴ واحد کاهش عدد ۳۴۶۹۹ واحد را تجربه کرد. شاخص کل نیز در روز جاری با ۳۷ واحد نزول به رقم ۲۴۵۴۶ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم ۳۳۹ میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز سرمایه گذاری غدیر با ۷ واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل گسترش نفت و گاز پارسیان با ۹ واحد کاهش شاخص ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بازار سهام امروز برخلاف روز گذشته روندی منفی را پیشه کرد و سهم هایی که معاملات دیروز خود را در دامنه مثبت قیمت ها شاهد بودند، امروز روندی برخلاف روز قبل اتخاذ کردند.

براساس گزارش بورس نیوز، پایین بودن حجم معاملات و عدم ثبات و اعتماد لازم میان سرمایه گذاران موجب شد دیگر بار گروهی از سهامداران طی روز جاری اقدام عرضه سهام تحت مالکیت خود کرده و به صف های فروش در بازار دامن زنند.

در این میان گروه پتروشیمی باز هم به صورت دسته جمعی اما در روندی برخلاف روز قبل شاهد فزونی عرضه سهم بر تقاضا بود و سهام این گروه در دامنه نوسان منفی قیمت ها و حتی تا صف فروش نیز پیش رفتند.

سرمایه گذاران همان افرادی هستند که با کوچکترین خبر مثبت و یا منفی در صف می نشینند و این بار در پی شایعاتی که در ارتباط با بحث تحریم ها و مشکلات فروش محصولات صنعت پتروشیمی مطرح شده اقدام به فروش سهام خود کردند. بطوریکه قیمت سهام پتروشیمی پردیس با وجود آنکه برخی منابع خبری از امکان تحقق بیش از ۸۰۰ تومان سود به ازای هر سهم “شپدیس” در پایان سال مالی جاری این شرکت خبر می دهند، طی معاملات امروز به قیمت سه هزار تومان کاهش یافت.

در این میان نکته جالب توجه بازار امروز در گروه قندی روی داد و آن هم در تعداد و ارزش معامله در دو نماد “قپیرا” و “قشیر” بود، بطوریکه سهام این دو شرکت قندی به ترتیب بیشترین تعداد معاملات امروز را به خود اختصاص دادند.

همچنین قند پیرانشهر طی معاملات امروز در فهرست شرکت هایی قرار گرفت که بیشترین افزایش ارزش بازاری را رقم زده اند و بروز این اتفاق در معاملات بورس امری نادر به شمار می رود. در حالیکه این شرکت در مقایسه با دیگر شرکت ها به لحاظ میزان سرمایه، شرکتی با اندازه کوچک محسوب می شود.

از دیگر خبرهای امروز بورس، بازگشایی نماد فولاد مبارکه پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و تعدیل عایدی هر سهم سال مالی جاری در قیمت ۲۱۳ تومان و در دامنه مثبت زیر یک درصد قیمت ها بود.

اما در همین گروه “ذوب” پس از چند روز اتخاذ روند مثبت، در معاملات امروز به سمت تعادل قیمتی حرکت کرد و پس از معامله بیش از هشت میلیون سهم خود در نهایت تا دامنه نوسان منفی حدود یک درصدی کاهش قیمت را نظاره کرد.

با توجه به روند معاملات امروز اهالی تالار معتقدند روند امروز بورس کاملاً کم جان و بی رمق بوده و حتی ارایه تعدیل مثبت درآمد هر سهم شرکت ها نیز در قیمت آنها چندان اثرگذار نیست، بطوریکه پس از یک یا دو روز حرکت قیمت سهام روی پله های صعود، قیمت ها مجدد به حالت تعادلی و حتی دامنه نوسان منفی بر می گردد. نمونه چنین مواردی را می توان در “خودرو” و “فرآور” شاهد بود که با وجود ارایه تعدیل مثبت سود هر سهم طی روزهای اخیر، این سهم ها پس از گذشت دو الی سه روز به قیمت تعادلی خود رسیدند.

گفتنی است برخی منابع خبری از انتشار اوراق مشارکت به کسر توسط تعدادی از شرکت های تأمین سرمایه در بازار خبر می دهند و در صورت تحقق این امر، برای اولین بار در بازار سرمایه کشور اوراق مشارکت به کسر منتشر خواهد شد. اهالی تالار معتقدند ارایه چنین ابزارهایی می تواند با استقبال مناسبی از سوی سرمایه گذاران مواجه شود.

ساعات پایانی معاملات امروز بورس نیز با افزایش بهای ارز همراه شد، بطوریکه بهای دلار برای سومین بار در تاریخ معاملات این ارز و دومین بار در سال جاری از مرز روانی ۲۰۰۰ تومانی عبور کرد و قیمت سکه طلا در بازار نقد و آتی را نیز به دنبال خود به سمت بالا کشید. بطوریکه هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار نقدی به ۷۴۵ هزار تومان افزایش یافت و قراردادهای آتی سکه طلا تحویل در سررسیدهای مختلف بورس کالا نیز به دامنه نوسان مثبت حدود ۲٫۵ درصدی قیمت ها وارد شدند.

از این رو اهالی تالار بر این قضیه اتفاق نظر دارند که معاملات هفته آتی بورس بسیار به اخبار واصله از بازار ارز بستگی دارد. چرا که بحث تک نرخی بودن نرخ ارز و یا راه اندازی بورس ارز از جمله مواردی است که می تواند برای بازار سرمایه و نیز صنایع مختلف بورسی بسیار حائز اهمیت باشد.

علاوه بر این اخبار، همواره معاملات آخرین روز هفته در بازار غیر رسمی ارز با هیجاناتی همراه می شود که روند آن می تواند در معاملات هفته بعد بازار سهام نیز اثرگذار باشد. از این رو هفته آتی هفته اخبار ارزی خواهد بود که بورس را نیز متأثر خواهد کرد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.