حال و هوای دمشق قبل از افطار

با توجه به گرمای هوا در هنگام ظهر بیشتر مردم ترجیح می دهند تا با کاهش گرما و چند ساعت قبل از افطار در خیابان حضور یافته و نسبت به خرید مایحتاج و مواد غذایی خاص ماه مبارک رمضان برای چیدن سفره افطار اقدام کنند.

با گشت و گذری در خیابان ها و میادین دمشق می توان جلوه هایی از ماه مبارک رمضان و جنب و جوش مردم در این ارتباط را از نزدیک مشاهده کرد.

یکی از این جلوه ها فروش نانی به نام ‘ ناعم ‘ در سطح خیابان های این شهر است که نیازمند پهن کردن بساط لازم برای تهیه آن در خیابان به صورت گسترده است.

این نان با قرار دادن ساج هایی بر روی آتش در خیابان تهیه می شود و پس از آن شیره مخصوصی بر روی آن ریخته می شود. سوری ها علاقه زیادی به خودردن آن هنگام افطار به صورت تازه دارند.

حوالی افطار و غروب می توان شمار زیادی از تهیه کنندگان و فروشندگان نان های ناعم را در خیابان های شهر دمشق مشاهده کرد که جمعی از سوری ها اعم از زن و مرد همراه با فرزندان خود در انتظار آماده شدن نان مورد نیاز خود هستند.

علاوه بر این شماری از افراد نیز به صورت دستفروش شربت های حاصل از آب تمرهندی و مشابه آن را تهیه و با ریختن در کیسه های نایلون و یا ظروف یکبار مصرف به مشتریان عرضه می کنند.

سوری ها با تهیه شربت تمرهندی به هنگام افطار آن را می نوشند و معتقدند که نوشیدن آن دارای فواید زیادی دارد که از جمله رفع عطش است.

بازار فروشندگان مرغ و گوشت نیز این روزها در دمشق داغ بوده و در صورت مراجعه بعد از ساعت پنج عصر نمی توان به راحتی برخی اقلام مورد نیاز را تهیه کرد.

بازارهای میوه دمشق نیز این روزها چند ساعت قبل از غروب و به دنبال کاهش گرمای هوا بسیار شلوغ تر از روزهای قبل از ماه مبارک است و در صورت مراجعه دیرهنگام نیز این احتمال زیاد است که نتوان محصول مورد نیاز را تهیه کرد.

یکی دیگر از بازارهای داغ قبل از افطار در سوریه شیرینی های شامی است که از شهرت و مقبولیت زیادی در کشورهای منطقه برخوردار است.

چند ساعت قبل از افطار خودروهای زیادی را می توان در برابر شیرینی فروشی های دمشق مشاهده کرد که صاحبان آنها در صدد تهیه شیرینی هستند و محل های کسب و کار این صنف در سوریه نیز در ماه مبارک رمضان بسیار پر رونق است.

بر اساس فرهنگ و آداب و رسوم موجود در سوریه مردم از یک ساعت قبل از افطار کسب و کار خود را ترک کرده و به دنبال فراهم کردن سفره افطار در داخل منازل و در کنار خانواده هستند و روی همین اصل خیابان ها در این زمان بسیار خلوت تر از اوقات دیگر است.

پیچیدن رایحه عطر رمضان و یافتن حال و هوای رمضانی در دمشق در روزهای اول این ماه به علت وقوع برخی ناآرامی ها در مناطق جنوبی و غربی دمشق مانند المیدان ، یرموک ، القابون چندان محسوس نبود اما با بازگشت آرامش به دمشق رنگ و بوی رمضان اکنون در جای جای این شهر گسترده شده است.

اکنون امور جاری در پایتخت سوریه با گذشت یک هفته از رمضان به حالت طبیعی خود بازگشته است.

مراکز تجاری، بانک ها، شرکت های ارتباطی و مراکز خدماتی که به دنبال ناآرامی و به علت نگرانی از تشدید اوضاع امنیتی از آغاز رمضان بسته و یا نیمه تعطیل بودند، بار دیگر در روزهای اخیر باز شده اند و حضور مردم نیز در آنها افزایش یافته است.

بسته بودن این مراکز در روزهای گذشته موجب شده است تا مراجعه مردم به آنها به دنبال بازشدن این مراکز بیش از حد معمول شود.

اکنون ترافیک در این شهر که در یک هفته گذشته به علت مهاجرت مردم به خارج از دمشق از بین رفته بود، بار دیگر به یکی از مشکل معمول و روزمره مردم تبدیل شده و هنگام نیمروز و زمان تعطیلی ادارات این امر محسوس تر است.

در خیابان های دمشق که در چند روز گذشته محل های خالی برای پارک خودرو به سهولت یافت می شد، اکنون به سختی یافت می شود.

دیگر از صف های نان و بنزین مانند پنجشنبه ۲۹ تیر ماه خبری نیست و مردم بدون نگرانی با مراجعه به جایگاه های سوخت رسانی نیازهای خود را به راحتی تامین می کنند.

پیشتر و به دنبال وقوع برخی ناآرامی ها شمار زیادی از افراد با هجوم به مراکز تامین نان مقادیر زیادی از آن را برای نگرانی از اوضاع در روزهای آینده تهیه کردند.

نگرانی مردم از بدتر شدن اوضاع به علت تجربه برخی شهرهای دیگر در مرکز سوریه نیز همچنین موجب شده بود تا آنان مقادیر زیادی از نیازهای معمول زندگی خود را تهیه کرده و اکنون با بازگشت آرامش و گرمای هوا مجبور هستند برای مدتی آنها را مصرف کنند.

شمار زیادی از مغازه های دمشق نیز که بیشتر به علت خروج مردم از این شهر بسته و به صورت موردی باز بود ، اکنون باردیگر فعالیت معمول خود را از سر گرفته اند.

اکنون دیگر صداهای شلیک مستمر در این شهر به ندرت شنیده می شود و از درگیری در مناطق جنوبی خبری نیست و مردم با خیال راحت می توانند در انظار عمومی ظاهر شوند و به آداب و رسوم رمضان بر اساس رسم دیرینه خود عمل کنند.

در همین حال در شب های اخیر شبکه های تلویزیونی سوریه بشدت مشغول روشنگری مردم سوریه نسبت به طرح ها و توطئه های دشمنان این کشور هستند که در این میان می توان به یکی از مهم ترین آنها یعنی ساخت فیلم های هالیودی در استودیوهای سینمایی وسقوط فرضی نظام سوریه اشاره کرد.

شبکه های تلویزیونی سوریه در ساعت های پربیننده برنامه هایی در این ارتباط و گوشه هایی از این فیلم ها با هدف تنویر افکار عمومی پخش می کنند تا ضمن خنثی کردن نقشه دشمنان این کشور مردم را نسبت به طرح های آینده آنان با خبر کنند.

در همین حال از وجود واحدهای گشتی محسوس نیروهای سوری نیز در روزهای اخیر مانند هفته گذشته و یا حضور برخی از نیروها در مراکز حساس و میادین مرکزی شهر خبری نیست و این امر به حداقل کاهش یافته است.

ارزش لیره واحد پول سوریه نیز در برابر ارزهای معتبر خارجی مانند دلار و یورو نیز که در هفته گذشته به ۷۳ لیره در برابر هر یک دلار رسیده بود اکنون به رقم ۷۰ کاهش یافته است.

خاورم**۱۴۳۶**۱۴۳۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۰۴۰۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.