حاملگی خارج از رحم

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز به پرسش ما دکتر آقاحسینی، متخصص و جراح زنان و زایمان پاسخ می‌دهد.

بارداری خارج از رحم؛ یعنی رشد جنین در محیطی غیر از رحم که شایع‌ترین آن، در لوله‌های رحمی است. یکی از علل مرگ و میر مادران حتی در دنیا حاملگی خارج از رحم است.

علت حاملگی خارج از رحم چیست؟ در درجه اول شاید برای آن نتوان علتی بیان کرد اما حاملگی خارج از رحم معمولا در خانم‌هایی که آپاندیسیت، اشکال در لوله و سابقه جراحی در لگن دارند یا سابقه آندومتریوز ـ عفونت‌های لگنی- داشته‌اند، بیشتر دیده می‌شود.

هر یک از این عمل‌ها می‌تواند باعث چسبندگی لوله و در تخمدان‌ها و در نتیجه حاملگی خارج از رحم شود. هر خانمی که لوله‌های رحمش را می‌بندد، اگر باردار شود احتمال بارداری خارج رحمی آن بیشتر است.

در بعضی خانم‌هایی که از IUD استفاده می‌کنند، حاملگی خارج از رحم یکی از عوارض این ابزار پیشگیری است.

علائم بارداری خارج رحمی، گاهی می‌تواند بیمار را دچار اشتباه و خیال کند که دچار عفونت ادراری یا مشکلات گوارشی و مسمومیت شده است و گاهی دچار خونریزی مشابه قاعدگی می‌شود و حتی شاید متوجه بارداری نشود.

در هر حاملگی که خانم‌ها با درد و خونریزی مراجعه می‌کنند، باید به فکر حاملگی خارج رحم باشند. خانم‌هایی که مشکل بارداری دارند و از روش IVF استفاده می‌کنند، احتمال این نوع بارداری بیشتر است. اگر فردی، یک‌بار حاملگی خارج از رحم داشته باشد، شانس آن در بارداری بعدی بیشتر است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.