حبس از سه ماه تا سه سال برای خرید و فروش حیوانات غیر مجاز

فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ممتاز نیوز، نگه‌داری حیوانات خانگی مورد علاقه بسیاری اشخاص است اما در این میان برخی به نگه‌داری گونه‌های جانوری عجیب و گاها خطرناک می‌پردازند که به طبع آن بازارهای غیرقانونی برای خرید و فروش این حیوانات ایجاد شده است به‌طوری که این مسئله در برخی سایت‌ها به صورت رسمی تبلیغ شده و برخوردی از سوی مراجع ذی‌صلاح صورت نمی‌گیرد. از طرفی صادرات قانونی برخی حیوانات می‌تواند ارزآوری و اشتغال‌زایی را به همراه داشته باشد، “ابوالفضل ابوترابی” عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفتگوی مشروح با ممتاز نیوز، به تشریح فرازهای قانونی این مساله پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

باشگاه خبرنگاران: برخی اشخاص و سایت‌ها اقدام به تبلیغ و فروش حیوانات تحت حفاظت محیط زیست و برخی حیوانات وحشی می‌کنند آیا قانون در این زمینه برای برخورد وجود دارد؟

ابوترابی: قانون در بحث مکان‌ها و حیواناتی که تحت حفاظت محیط زیست می باشند گروه‌های متفاوتی را ذکر می‌کند و حیوانات در گروه‌های تحت حمایت و یا حیواناتی که باید در مکان‌های مناسب نگه داری شوند و چند گروه دیگر تقسیم می‌شوند که این مسئله فرآیند قانونی خاص خود را دارد و قانون در این زمینه برای برخورد وجود دارد اگر حیواناتی که خرید و فروش می‌شوند جزو حیوانات در حال انقراض یا تحت حمایت باشند می‌تواند تحت پیگیرد قانونی قرار گیرد. 

باشگاه خبرنگاران: آیا مدعی‌العموم می‌تواند شخصا به این مسئله ورود پیدا کند یا حتما باید شکایتی صورت گیرد؟

ابوترابی:
حتما می‌دانید که حیوانات در دسته‌های مختلف طبقه بندی می‌شوند، برخی در حال انقراض، گونه‌ای تحت حمایت قرار دارند و دسته‌ای هم قابل خرید و فروش می باشند.بنابراین تشخیص نوع حیوانات برعهده کارشناسان محیط زیست است و در همین راستا باید ضابطین دادگستری که در سازمان محیط زیست حضور دارند در مورد این مساله اعلام نظر کنند.

باشگاه خبرنگاران: این ضابطین در استخدام سازمان محیط زیست می باشند یا قوه قضاییه؟

ابوترابی:
این اشخاص متخصصین محیط زیست می باشند که در استخدام این سازمان قرار دارند و تنها آموزش‌های قضایی را دیده اند و به عنوان ضابط شناخته می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران: آیا عنوان مجرمانه خاصی برای خرید و فروش حیوانات در حال انقراض و یا تحت حمایت وجود دارد و در صورتی که این عنوان مجرمانه وجود دارد قانون چه مجازاتی برای آن تعیین کرده است؟
 
ابوترابی: در ماده ۶۸۰ فصل بیست و پنجم قانون مجازات اسلامی تحت عنوان “احراق و تخریب و اتلاف اموال و حیوانات”، آمده است: هرکس برخلاف مقررات وبدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده نماید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک ونیم میلیون ریال تا هیجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.
خرید و فروش این حیوانات را نیز می‌توان تحت همین ماده قانونی پی‌گیری کرد.

باشگاه خبرنگاران: آیا برای نگه داری حیوانات وحشی و خطرناک در منازل نیز قانون موضع خاصی دارد؟

ابوترابی: بله، بحث نگه‌داری حیواناتی که احتمال خطر آفرینی دارند و یا مشکلات بهداشتی را در آپارتمان‌ها و منازل ایجاد می‌کنند، از سوی شهرداری، شبکه بهداشت و مدعی‌العموم قابل پیگری است که موارد مشکوک به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران: آیا دادستان می‌تواند مستقیما در ارتباط با مسئله حیوانی که آلودگی صوتی و بهداشتی ایجاد می کند وارد شود؟ و نوع مجازات چگونه خواهد بود؟

ابوترابی: بله دادستان از این جهات می‌تواند مستقیما به مسئله ورود پیدا کند. تعیین مجازات‌های آن در اختیار حاکم است که جزای نقدی و حبس به عنوان مجازات تعیین شده  البته مجازات حبس باید بتواند به جزای نقدی تبدیل شود که تعیین میزان و مبلغ این جزای نقدی نیز در اختیار حاکم است.

باشگاه خبرنگاران: آیا پرورش برخی حیوانات تحت حمایت محیط زیست و فروش آن‌ها منع قانونی دارد؟

ابوترابی:
خیر، علاقمندان می‌توانند از محیط زیست پروانه مربوطه را دریافت کرده و به پرورش و فروش برخی حیوانات اقدام کنند به طوری که در سال‌های اخیر شاهد پرورش آهو، گوزن و برخی پرندگان مثل قناری و بلبل با پروانه محیط زیست بوده‌ایم.  
 
باشگاه خبرنگاران: در مورد صادرات حیوانات پرورش یافته که در حال انقراض می باشند قانون چه مواردی را در نظر گرفته است؟

ابوترابی: اگر محیط زیست پروانه برای پرورش این حیوانات صادر کند، مشکل قانونی برای صادرات وجود نخواهد داشت مگر این که مشکل اجرایی داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران:
اشاره کردید به این مساله که ممکن است با وجود داشتن پروانه برای صادرات مشکل اجرایی پیش بیاید، این مشکلات به کجا بر می‌گردد؟

ابوترابی: به عنوان مثال ورود و خروج حیوانات از گمرکات تابع یکسری استانداردها است که به مسایل بهداشت و سلامت حیوانات در آزمایشگاه‌ها می‌پردازند، و ممکن است شرایط برای آزمایش‌های لازم و یا استانداردها وجود نداشته باشد.

باشگاه خبرنگاران: خرید و فروش حیوانات در حال انقراضی که با مجوز سازمان محیط زیست پرورش یافته‌اند، با مسئله صادرات متفاوت است چرا که شاید صادرات آنها منجر به انقراض نسل این حیوان در کشور شود و آن موقع مجبور به واردات این گونه‌ها از خارج داشته باشیم، آیا برای صادرات قانون خاصی وجود دارد؟

ابوترابی:سازمان محیط زیست پیش از آنکه  مجوز صادر کند تمم این موارد را در نظر می گیرد.

انتهای پیام/   


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.