حبس و شلاق در انتظار منتشر کنندگان اکاذیب

۳۰م دیماه ،

 “فرزاد کریمی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضائی باشگاه خبرنگاران دربارهٔ “جرم نشر اکاذیب” اظهار داشت: انتشار یافتن و اشاعه  خبرها دروغ و وقایع خلاف واقع به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی را نشر اکاذیب گویند.

وی با اشاره به مجازات نشر اکاذیب، تصریح کرد: هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا(۷۴) ضربه محکوم شود.

این حقوقدان با استناد به ماده ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی گفت: هرکس با نظم یا نثر یا به صورت کتبی یا شفاهی کسی را هجو کند و یا هجویه را منتشر نماید به حبس از یک تا شش ماه محکوم می‌شود .
 
 کریمی با اشاره به مواد ۶۹۷،۶۹۸ و ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی تصریح کرد: هرکس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحا” نسبت دهد یا آنها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که سبب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا( ۷۴ ) ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.

وی در توضییح نشر اکاذیب رایانه‌ای گفت: هر کاربر می‌تواند در شبکه‌های بین‌المللی از طریق یک آدرس مشخص الکترونیک شناخته شود که با دسترسی به رمز آن می‌توان به آسانی در آن تقلب کرد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: این قابلیت پست الکترونیک می‌تواند ابزاری برای نشر اطلاعات مجرمانه یا نشر اکاذیب و افترا به اشخاص باشد و احتمال کنترل اطلاعات برای تهیه کننده کاملا مشکل است و در عمل به خاطر تعداد بسیار بسیار پست الکترونیک ارسالی اتخاذ تدابیر کلی و گسترده امنیتی مشکل بوده، لذا مواد ۱۷،۱۶ و ۱۸ قوانین جرائم رایانه‌ای به بررسی این موارد پرداخته است.

گفتنی است، براساس بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات، افترا و توهین به اشخاص از طریق انتشار یافتن عکس یا کاریکاتور منع شده است و براساس ماده ۳۰ همین قانون، انتشار یافتن هر نوع مطلب مشتمل بر تهمت، افترا، فحش و به کار بردن الفاظ رکیک یا نسبت های توهین آمیز و نظایر آن به اشخاص ممنوع است.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.