حبیب دهقان نسب: اجازه ندهیم فرهنگ دفاع مقدس بوی غبار بگیرد

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

حبیب دهقان نسب بازیگر سینما و تلویزیون که بیشترین بازی‌های او در فیلم‌های دفاع مقدس بوده است، با اشاره به آثار ماندگار در ژانر دفاع مقدس بیان کرد: در قبل آثار ماندگاری از ژانر دفاع مقدس به یادگار مانده است اما تعداد این آثار کم است. متاسفانه امروز فرهنگ دفاع مقدس بوی غبار گرفته است.

به گزارش ممتاز، حبیب دهقان نسب همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در تهران و ۳۱ استان کشور دربارهٔ لزوم برگزاری جشنواره فیلم دفاع مقدس گفت: در کشور ما جشنواره‌های بسیاری برگزار می‌شود اما جشنواره دفاع مقدس با توجه به نام و اهدافی که دنبال می‌کند ضرورت دارد تا برگزار شود.

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم برای هر مقوله‌ای جشنواره برگزار کنیم باتوجه به مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد لطمه اقتصادی بسیاری می‌خوریم، بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود تا تنها برای موضوعات مهم که قطعا یکی از این موضوعات دفاع مقدس و مقاومت است اینگونه محافل هنری برگزار شود.

بازیگر “عقاب صحرا” با بیان اینکه باید بودجه مناسبی برای جشنواره فیلم مقاومت درنظر گرفته شود، گفت: دفاع مقدس دفاع از شرف و آبروی کشور بوده است رزمندگان ما رشادت‌های بسیاری کردند و شهیدان بسیاری در این مقاومت ۸ ساله داده‌ایم بنابراین نباید نسبت به فرهنگ دفاع مقدس بی‌تفاوت باشیم.

وی در ادامه افزود: قبل از برگزاری جشنواره ابتدا باید به تولیدات این ژانر توجه داشته باشیم زیرا تعداد آثار دفاع مقدس و جنگ امروز به پایین‌ترین حد خود رسیده است و با توجه به اینکه ساخت این نوع فیلم‌ها هزینه‌های سنگینی دارد و بازگشت سرمایه هم ندارد دیگر تهیه کننده‌ها به سراغ چنین فیلم‌هایی نمی‌روند و این موضوع به فرهنگ دفاع مقدس بسیار لطمه می‌زند.

دهقان نسب خاطرنشان کرد: زمانی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلم‌ها در همه ژانر‌ها تقسیم بندی می‌کرد و می‌گفت امسال باید این تعداد فیلم در حوزه دفاع مقدس ساخته شود اما امروز تعداد این نوع فیلم‌ها از تعداد انگشتان دست هم کمتر شده است.

بازیگر “سفر سرخ” با بیان اینکه دست‌ها در زمینه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس بسته است، گفت: مسئولین و متولیان این حوزه باید تدبیری برای بالابردن تعداد آثار در این زمینه بیاندیشتد زیرا فرهنگ دفاع مقدس فرهنگ نابی است که باید به آن توجه شود.

وی در ادامه افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس باید در تقسیم بودجه در بخش فرهنگ دقت بسیاری داشته باشد زیرا در طول این سال‌ها همواره شاهد بودیم که بودجه در فرهنگ صرف مسائلی می‌شود که از اهمیت چندان بسیاری برخوردار نیست که در ‌‌نهایت این می‌شود که وضعیت جشنواره مقاومت کمتر توجه می‌شود.

دهقان نسب خاطرنشان کرد: سازمان‌های دولتی باید مسئولیت ساخت آثار در زمینه دفاع مقدس را بپذیرند. البته این نکته را هم باید یادآور شد که تلویزیون در حوزه دفاع مقدس موفق‌تر از سینما عمل کرده است و این آثار در تلویزیون از نظر کیفیت و کمیت بهتر از نوع سینمایی می باشند.

دهقان نسب با بیان اینکه نسل سوم ما در زمان جنگ حضور نداشت گفت: نسل جوان ما باید بدانند در روزهای جنگ تحمیلی چه گذشت و ما با ساخت فیلم و سریال‌ می‌توانیم سبک زندگی و ارزش‌ها در آن دوران را به تصویر بکشیم، هر چه کیفیت اثر بالا‌تر باشد تاثیرگذاری آن بیشتر است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در قبل آثار ماندگاری از ژانر دفاع مقدس به یادگار مانده است اما تعداد این آثار کم است. سوال این است که ما برای نسل‌های بعد از خود دربارهٔ جنگ باید چه بگوییم؟ چگونه رشادت‌ها و دلاوری‌های رزمندگانمان را توضیح دهیم و به تصویر بگشیم. متاسفانه امروز فرهنگ دفاع مقدس بوی غبار گرفته است.

بازیگر “شب واقعه” گفت: بعضی از این فیلمسازان که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده‌ بودند به سبب حضور در جبهه‌های جنگ به عنوان عکاس و مستندساز توانستند تصویری دقیق و به دور از شعارزدگی از دفاع مقدس به نمایش بگذارند و بعد از جنگ تحمیلی رویه فیلمسازان دفاع مقدس تا حدی تغییر کرد تا آنجا که حاشیه‌های بعد از جنگ بیشتر مورد توجه فیلمسازان قرار می‌گرفت.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.