حج، فرصتی برای ترویج افکار اسلام ناب است

آیت‌الله شبیری زنجانی:

مراجع عظام تقلید گفت: حج فرصت مناسبی برای ترویج افکار اسلام ناب است که می‌توان این معارف را که همسو با فطرت افراد است، به همگان معرفی کرد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید، شامگاه سه‌شنبه ۲۳ خردادماه در دیدار حجت‌الاسلام سیداحمد موسوی رییس سازمان حج و زیارت و جمع همراه با اشاره به فواید بسیار زیاد مراسم معنوی حج، بر انتقال صحیح مفاهیم دین به زوار کشورهای دیگر تأکید کرد.

وی با بیان این‌که مراسم حج، مجمعی است که از مذاهب مختلف در آنجا جمع می‌شوند و می‌توان افکاری را که مطابق فطرت است به خوبی منتقل کرد، افزود: عقیده داریم که اسلام واقعی همین است که شیعه می‌گوید، اینها مسائل فطری است و اشخاص بالفطره آن را قبول می‌کنند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: افراد مختلف از هر مذهبی برای زیارت خانه خدا و مرقد مطهر پیامبر اکرم‌‌(ص) در مکه و مدینه جمع می‌شوند که اگر انسان اخلاص داشته، تندوری نکند و مسائل اخلاقی را به درستی رعایت کند، طبیعی است که مذهب واقعی را پیدا خواهد کرد.

وی با بیان این‌که در دین اسلام هیچ تحمیلی نیست، یادآور شد: زمانی برخی با اشاره به آیه «لااکراه فی‌الدین» می‌گفتند پس این مجازات‌ها برای چیست، که پاسخ می‌دادیم همین قید آیه تعبیر می‌کند که دین اسلام یک دین زوری و بدون برهان نیست، خداوند به اشخاص فطرت داده که اگر به درستی دقت کنند، می‌بینند در ادامه آیه آمده است «قد تبین الرشد من الغی».

حضرت آیت‌الله شیبری زنجانی اظهار داشت: این‌که در دین هیچ تحمیلی نیست، به درستی روشن شده است، اما اگر کسی می‌خواهد لج‌بازی و افساد کند، باید بداند که گفته قرآن منافاتی با مجازات افساد کننده ندارد و همه دنیا نیز درباره این موضوع قوانینی دارند.

وی با اشاره به دعای «اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام» در ماه مبارک رمضان، خطاب به مدیران سازمان حج و زیارت گفت: خداوند توفیق خدمت به حجاج را به شما داده است، مراقب باشید دین تحریف نشود و با اجرا شدن تندروی‌هایی که معصومین به انجام ندادن آن‌ها، دستور داده‌اند، به عنوان خدمت به دین، درست نکته اصلی آن، فراموش نشود.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تندروی در مسائل مختلف را صحیح ندانست و با بیان این‌که در انجام سلیقه‌های مخصوص و استثنایی هرگز نباید از مذهب مایه گذاشت، ابراز داشت: هیچ معنا ندارد که افراد برای پیشبرد سلیقه خود از مذهب مایه بگذارند، بلکه باید مطابق همان دستوری که داده شده، عمل کنند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.