حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی : حتی کسانی که افکار امام خمینی(ره) را قبول ندارند منکر عظمت ایشان نیستند

حضرت امام برداشت روزآمد و مطابق با دنیای مدرن از اسلام داشتند –که از آن به عنوان خط اصیل اسلام تعبیر کردند- بنابراین پرداختن به هویت و آرمان‌های امام مهم‌تر از معرفی صرف شخص امام است.

دست اندرکاران هفتمین جشنواره ادبی «یار و یادگار» در آستانه برگزاری این جشنواره با حجت‌الاسلام والمسلمین علی خمینی، نوه حضرت امام دیدار کردند.
به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز،حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی خمینی در این دیدار، ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده برای برگزاری این جشنواره اظهار کرد: کارکردن برای امام خمینی(ره) و راه و اندیشه ایشان و همه کسانی که به این راه علاقه دارند و این مسیر را راه ممتازی در جهان امروز می‌دانند، کار واجبی است که می‌تواند در شکل‌های متفاوتی بروز کند.
وی برپایی نمایشگاه های هنری برگزاری جشنواره، حضور در حرم حضرت امام و… را از جمله این کارها ذکر کرد و گفت: در بررسی جایگاه امام خمینی(ره) باید دو بعد را در نظر گرفت؛ یکی شخص امام و دیگری شخصیت ایشان است که ضرورت دارد در هر دو حیطه کار شود.
حجت‌الاسلام خمینی افزود: شخص امام در دوران کودکی، زندگی حوزوی، دوران مبارزات سیاسی، تاسیس نظام و دوره جنگ تحمیلی هویت مستقلی دارد و برای معرفی شخص امام برنامه‌ها و نمایشگاه‌های متنوع برگزار
کارکردن برای امام خمینی(ره) و راه و اندیشه ایشان و همه کسانی که به این راه علاقه دارند و این مسیر را راه ممتازی در جهان امروز می‌دانند، کار واجبی است که می‌تواند در شکل‌های متفاوتی بروز کند.
شده است.

وی با بیان اینکه تبار، شخصیت و آرمان‌های هر فرد احتیاج به نماد دارد، اظهار کرد: همه کشورها، پرچم دارند که نماد آن کشور محسوب می‌شود؛ در بعضی مسابقات مهم ورزشی، جام‌ها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که بدون تغییر در سال‌های بعد به عنوان نماد معرفی شود؛ یا آتشی که در مسابقات المپیک برافراشته می‌شود نوعی نماد است ولی انسان نباید در نماد بماند ؛ چرا که باید به حقیقت نهفته در ورای نماد دست پیدا کند.
وی حضرت امام را الگوی مردم دانست و گفت: امام خمینی(ره) به بالاترین مقام معنوی رسیدند و شخصیت ایشان برای مردم جالب است؛ حتی کسانی که افکار و عقاید حضرت امام را قبول نداشته باشند، نمی‌توانند منکر عظمت شخص امام شوند.
وی گفت: پشت «شخص» امام، «شخصیت» ایشان وجود دارد که همان آرمان‌های ایشان است.

به گفته حجت‌الاسلام خمینی آرمان‌های حضرت امام همان آرمان‌های ملت مسلمان بود که در وجود ایشان متبلور شد.
نوه حضرت امام اظهار کرد: هر جا که از استقلال ملت، اسلامیت و جمهوریت نظام، عدالت، حقوق انسانی و… صحبت می‌شود، انگار حنجره امام است که در این مورد سخن می‌گوید. تمام اینها آرمان‌های امام است و باید پیش از آنکه به شخص امام توجه داشته باشیم به معرفی آرمان‌های ایشان اهتمام بیشتری داشته باشیم.
حجت‌الاسلام خمینی آرمان‌های حضرت امام را چراغ راه انسان دانست و تاکید کرد: راه امام می‌تواند چراغ راه آیندگان باشد.
وی معتقد است که حضرت امام برداشت روزآمد و مطابق با دنیای مدرن از اسلام داشتند –که از آن به عنوان خط اصیل اسلام تعبیر کردند- بنابراین پرداختن به هویت و آرمان‌های امام مهم‌تر از معرفی صرف شخص امام است.
حجت‌الاسلام خمینی با بیان جملاتی از بیانات حضرت امام در وصیتنامه سیاسی الهی ایشان گفت: ما معتقدیم برداشت امام از اسلام مطابق با فطرت انسانی و دنیای روز است و اگر آرمان‌های امام ترویج شود ثمرات و پیشرفت‌های خوبی
انسان نباید در نماد بماند ؛ چرا که باید به حقیقت نهفته در ورای نماد دست پیدا کند.
به دنبال خواهد داشت.

کتابت دیوان حضرت امام توسط خوشنویسان معاصر

در ابتدای این دیدار، حمید هنرجو دبیر هفتمین جشنواره ادبی «یار و یادگار»، گزارشی از روند برگزاری این جشنواره ارائه کرد و خطاب به حجت‌الاسلام علی خمینی گفت: در پنجمین جشنواره یار و یادگار خاطره خوشی از شما در ذهن مخاطبان و شرکت کنندگان شکل گرفته و شعر زیبایی که قرائت کردید در رسانه ها منعکس شده است.
وی ضمن دعوت از حجت‌الاسلام خمینی برای شرکت در مراسم اختتامیه جشنواره یار و یادگار، زمان برگزاری این جشنواره را اول آبان ماه همزمان با عید غدیر در مجتمع فرهنگی خمین ذکر کرد و گفت: قبل از برگزاری این جشنواره، از علاقه مندان و فرهیختگان مختلف نظرسنجی و مخاطب سنجی شده و همه این بزرگواران خواستار تمرکززدایی از این جشنواره و میزبانی استانهای مختلف کشور از این اتفاق فرهنگی و ادبی می باشند .
هنرجو، اظهار کرد: سعی کردیم هدف غایی در این جشنواره، رقابت نباشد، بنابراین از تمامی شرکت‌کنندگان دوره‌های قبل و تعدادی از چهره‌های فرهیخته برای شرکت در این جشنواره دعوت کردیم.
وی به پیشنهاد حجت‌الاسلام والمسلمین حسن خمینی برای دائمی شدن دبیرخانه این جشنواره اشاره کرد و گفت: در این راستا نگاه کلان‌تری به جشنواره یارو یادگار داشتیم و دو کارگاه ادبی در خمین برگزار کردیم که با استقبال چشمگیر علاقه مندان همراه بود.
وی کتابت دیوان شعر حضرت امام را یکی دیگر از برنامه‌های
پشت «شخص» امام، «شخصیت» ایشان وجود دارد که همان آرمان‌های ایشان است.
این جشنواره ذکر کرد و افزود: در این طرح،‌نفر از خوشنویسان معاصرکشور که ۵ نفر از آنها از شهر خمین می باشند، دیوان شعر حضرت امام را کتابت می‌کنند.
به گفته هنرجو، بخش ویژه این دوه از جشنواره به تکریم مقام استاد اخلاق و عرفان حضرت امام (ره)؛ آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی اختصاص دارد.
افتتاح رسمی مجتمع فرهنگی خمین همزمان با اختتامیه جشنواره
حسین‌خانی سخنگوی معاونت فرهنگی هنری موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره یار یادگار هم در این دیدار از افتتاح مجتمع فرهنگی خمین خبر داد و گفت: این مجتمع با برگزاری مراسم پایانی جشنواره یار یادگار به صورت صورت رسمی آغاز به کار می‌کند.
وی گفت: در حاشیه این مراسم ؛ ویژه برنامه کوتاهی در رابطه با معرفی بیت حضرت امام برای مهمانان خارجی و داخلی اجرا می‌شود.
وی ، اجرای موسیقی سنتی، کتابت دیوان شعر حضرت امام، برپایی نمایشگاهی از آثار تجسمی خوشنویسی و نقاشی، فروش کتاب با تخفیف ویژه و… از جمله برنامه‌های این جشنواره ذکر کرد.
وی اظهار کرد: در نظر داریم از اولین فردی که خوشنویسی ضریح حضرت امام را انجام داده – که اهل استان مرکزی است – در این جشنواره تقدیر شود.
جشنواره ادبی «یار و یادگار» با محوریت گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره)، به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) همزمان با عید سعید غدیر در مجتمع فرهنگی خمین برگزار می‌شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.