حجت امانی عازم فستیوال بین‌المللی هنر شرق شد

۰۴م آذر ،

حجت امانی که تنها هنرمند ایرانی است که به دومین فستیوال بین‌المللی هنر شرق(کاتماندو) دعوت شده، برای سخنرانی دربارهٔ ریشه‌ها و پدیده‌های هنرمحیطی ایران و اجرای یک پرفورمنس روز قبل راهی شهر ˝کاتماندو˝ در نپال شد. این فستیوال با عنوان ˝زمین- بدن- ذهن˝ دومین دوره خود را با حضور هنرمندانی از سراسر جهان در نپال آغاز خواهد کرد.

حجت امانی در گفت وگو با هنرآنلاین دربارهٔ حضورش دردومین فستیوال بین الملی هنرشرق گفت: من تنها هنرمند ایرانی هستم که برای شرکت در این جشنواره دعوت شده ام و دراین جشنواره دربارهٔ ریشه ها و پدیده های هنر محیطی ایران سخنرانی خواهم کرد و همچنین پرفورمنس “مرثیه ای برای زمین” را اجرا خواهم کرد.

به گفته امانی؛ هنر محیطی ایران در تقلید از هنر غرب شکل گرفته است و مارکو گریگوریان اولین هنرمند ایرانی بود که به هنر محیطی اقبال نشان داد و پس ازاو هنرمحیطی مورد توجه هنرمندان ایرانی به ویژه جوانان قرارگرفت.

“بهره‌گیری از موسیقی محلی لرستان و سنت‌های کهن عزاداری در غرب کشور، از وی‍‍ژگی‌های این آثارم است که مورد توجه این فستیوال هم قرار گرفته است.”

به گفته او، هزینه‌های اجرایی این اثر را موسسه و مرکز هنری “سیذارتا” در نپال به عهده گرفته است. این مرکز توجه به طبیعت به عنوان مادر انسان و تفکر دربارهٔ آن را در ارتباط با هنر مد نظر خود قرار داده و به دنبال راهکارهای هنری بازگشت انسان به دامان طبیعت است.

“مرثیه‌ای برای زمین” عنوان مجموعه‌ای از آثار پرفورمنس و محیطی “حجت امانی” است که در دومین جشنواره هنر محیطی نپال اجرا می گردد.

فستیوال هنرمحیطی نپال از ۲۵ نوامبر تا ۲۵ دسامبر در شهر کاتماندو نپال برگزار می گردد و در این فستیوال ۹۵ هنرمند از۳۱ کشور حضور خواهند داشت که حجت امانی تنها هنرمند ایرانی حاضر دراین فستیوال بین الملی است که یک هفته دراین فستیوال حضور خواهد داشت.

سال قبل نیز یکی از عکس‌های محیطی او درحراجی بونامزبه فروش رسید و بهمن ماه امسال مجموعه‌ای از عکس‌های اجرای محیطی او با بن‌مایه‌ی مشترکی از “فرشتگان” در گالری دی به نمایش گذاشته شد.

حجت امانی اولین‌بار با یک اینستالیشن به جشنواره یونان راه پیدا کرد و دراین جشنواره فرصتی فراهم شد تا با مرکز هنر معاصر لندن آشنا شود. او پس از این تجربه، نمایشگاهی در سال ۲۰۱۰ در لندن برپا کرد که فروش و استقبال بی‌نظیری داشت و درهمان نمایشگاه بود که با “ادوارد لوسی اسمیت ” آشنا شد. چندی پیش نیز به عنوان نمایشگاه گردان مجموعه “خودآیی” با حضور هنرمندانی از کشور لیتوانی با این اشخاص همکاری داشت.

حجت امانی متولد ۱۳۵۷ در لرستان، دانش‌آموخته نقاشی در مقطع کارشناسی و پژوهش هنر در مقطع کارشناسی ارشد است. ایشان فارغ التحصیل از انجمن خوشنویسان ایران بوده و مراحل فوق ممتاز را نزد استاد معین الکتاب اصفهانی و ابوالوفا حسینی گذرانده است. آثار امانی تاکنون در بیش از ۲۰ نمایشگاه گروهی و انفرادی در داخل و خارج کشور به نمایش درآمده و چندین نمایشگاه خوشنویسی و ورکشاپ خوشنویسی در ترکیه، لندن، لیتوانی و آلمان داشته است است. وی از سال ۸۳ تا کنون بروی کتیبه های ابنیه ایران پژوهش می کند.

پیشتر حجت امانی آثارخود را دریک نمایشگاه گروه با عنوان سه جهان در یک جا که با حضور ایران، لیتوانیا و انگلیس در لیتوانیا برگزار شده بود به نمایش گذاشت و پس از آن برای اولین بار نمایشگاهی چیدمانی از آثار سه هنرمند لیتوانی با عنوان “خودآیی” درگالری خیال نو موسسه صبا برگزار شد.

حجت امانی به همراه “ایگناس کازکویچ در اردیبهشت ماه سال آینده ” با حمایت وزارت فرهنگ و هنرلیتوانی اولین نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی ایران را به همراه چند کارگاه آموزشی در دوشهر معروف کشورلیتوانیا برپا می کند.

 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.