حجم برداشت از میادین هیدروکربوری فلات قاره افزایش می‌یابد

خبرگزاری پانا : مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به اجرای دو پروژه مهم لرزه‌نگاری سه بعدی و مدل‌سازی سیستم‌های نفتی در خلیج فارس و دریای عمان گفت: با اتمام کار این پروژه‌ها، برداشت از میادین هیدروکربوری این شرکت افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری پانا ،محمود زیرکچیان‌زاده  طرح مدل‌سازی سیستم‌های نفتی در خلیج فارس و دریای عمان (مروارید خلیج فارس) را یکی از بزرگ ترین پروژه‌های ملی پژوهشی خواند و تاکید کرد: در این طرح سنگ‌های منشا نفت و چگونگی جابه جایی‌های نفت و گاز در پهنه خلیج فارس و دریای عمان از زمان پالئوزوئیک تا کنون بررسی و مشخص می‌شود.

وی با بیان این که این طرح پژوهشی از سوی پژوهشگاه نفت و چند مرکز تحقیقاتی داخلی و خارجی در حال اجراست، اظهارکرد: در این پروژه از پیشرفته ترین امکانات استفاده شده است.

زیرکچیان‌زاده پیشرفت این پروژه را بیش از ۴۱ درصد اعلام کرد و یادآور شد: برنامه‌ریزی اجرای این طرح سه ساله انجام شده است.

بزرگ ترین عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی کشور در فلات قاره

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره به انجام بزرگ ترین عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی کشور در میادین تحت مدیریت این شرکت اشاره کرد و گفت: این عملیات از سال گذشته آغاز شده و تاکنون در میدان‌های آرش، فرزاد A و B، آرش، چاوش و سیری L به اتمام رسیده است.

وی با بیان این که انجام این عملیات در میدان فروز B از پیشرفت بیش از ۸۶ درصدی برخوردار است، ادامه داد: پس از فروز B نوبت به میدان‌های رشادت شمال غربی، توسن و آلفا می رسد که حجم ۲ هزار کیلومترمربعی را دربر می‌گیرد.

زیرکچیان‌زاده همچنین از برنامه این شرکت برای ادامه لرزه‌نگاری‌ها تا ۲ هزار کیلومتر مربع دیگر خبر داد و افزود: قرار است در میدان‌های مرزی نیز هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی انجام شود.

نخستین عملیات لرزه‌نگاری چهار بعدی (۴D) در میدان ابوذر

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: نخستین عملیات لرزه‌نگاری چهار بعدی قرار است با آخرین فناوری های روزآمد جهان در میدان ابوذر انجام شود؛ هم اکنون شرح کار انجام پروژه تهیه و وارد مرحله انتخاب پیمانکار شده‌است و امیدواریم در سال جاری فعالیت‌های اجرایی آن آغاز شود.

زیرکچیان زاده بیان این که برای انجام این نوع لرزه نگاری میدان‌های ابوذر، سروش و نوروز بررسی شده بودند، گفت: بعد چهارم این نوع لرزه‌نگاری مربوط به زمان می‌شود و در مقایسه با سایر روش‌ها اطلاعات کامل‌تری از میدان به دست می‌آید.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.