حجم خرید کالاهای ICT در ایران

جنبه‌های مالی بازار لوازم الکتریکی و الکترونیکی ایران، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. گروه Fast Market Research، که مدعی است در ارزیابی بازارها و انتشار اطلاعات پیشروست، در این زمینه نتیجه تحقیقی را منتشر کرده است.
این گروه در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، تحلیل و ارزیابی می‌کند و نتایج تحقیقات خود را به فعالین بازار می‌فروشد.
در بین تحقیقات این مجموعه درباره بازار ایران، به تازگی دو تحقیق در حوزه زیرساخت‌ها و بازار تجهیزات الکترونیکی منتشر شده است.
هم‌اکنون گزارش مربوط به بازار تجهیزات الکترونیکی که مربوط به سه‌ ماهه دوم سال ۲۰۱۲ است، با نام «Iran Consumer Electronics Report Q2 2012» منتشر شده و متن کامل آن با هزینه ۵۳۰ دلار در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و آنچه در ادامه می‌آید، چکیده رایگان و عمومی آن است.
متن کامل تحقیق، افزون بر آنچه در اینجا می‌آید، حاوی ارزیابی نقاط ضعف، قوت، فرصت‌ها و چالش‌ها، بخش‌های گوناگون بازار و شرکت‌های اصلی ایرانی حاضر در بازار نیز هست.

** اندازه بازار
بنا بر ارزیابی‌ها، ارزش بازار تجهیزات رایانه‌ای، تلفن همراه و محصولات صوتی و تصویری و بازی ایران در سال ۲۰۱۲، تقریبا ۹٫۶ میلیارد دلار است و تا سال ۲۰۱۶ به ۱۲٫۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که ناشی از رشد استفاده از تلویزیون‌های LCD، کامپیوترهای نوت‌بوک و خرده‌فروشی سایر محصولات اصلی خواهد بود.
نکته مهم این که بازار زیرزمینی به ویژه در حوزه تلفن‌های همراه، بازار ایران را با چالش روبه‌رو کرده است.
تحریم‌های بین‌المللی به رهبری ایالات متحده در آغاز سال ۲۰۱۲، تأثیراتی بر بازار ایران داشته است، به گونه‌ای که شرکت‌هایی چون Huawei چین و نوکیا‌ ـ زیمنس، تصمیم به محدودیت فعالیت در ایران گرفتند.
از سوی دیگر، تغییر سیستم پخش تلویزیونی به پخش دیجیتال در ایران، فرصت‌های جدیدی را فراهم کرده و افزون بر این، رشد استفاده از تجهیزات الکترونیکی در ایران، برگرفته از تغییرات اجتماعی نیز هست.

** تجهیزات رایانه‌ای
سخت‌افزارهای رایانه‌ای، ۴۶ درصد هزینه‌های مصارف الکترونیکی در ایران را از آن خود می‌کند؛ بنابراین، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۲، فروش رایانه (با احتساب نوت‌بوک و تجهیزات جانبی) به ۴٫۳ میلیارد دلار برسد و در فاصله ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، با نرخ ۶ درصد افزایش یابد؛ نوت‌بوک‌ها و نِت‌بوک‌ها، دو سوم فروش را به خود اختصاص خواهند داد.

** تجهیزات صوتی‌ ـ تصویری
به گزارش تابناک در سال ۲۰۱۱، تجهیزات صوتی ـ تصویری ۳۰ درصد این بازار را از آن خود کرده است. در سال ۲۰۱۲، فروش تجهیزات صوتی ـ تصویری به ۲٫۸ میلیارد دلار می‌رسد و در فاصله ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، با نرخ ۸ درصد افزایش یافته و به ۳٫۵ میلیارد دلار می‌رسد. رشد بازار تا اندازه بسیاری به پخش دیجیتال تلویزیونی وابسته است.

** تلفن همراه
تلفن‌های همراه، ۲۴ درصد بازار تجهیزات الکترونیکی را از آن خود کرده است و میزان فروش تا سال ۲۰۱۶، به ۲٫۷ میلیارد دلار در سال خواهد رسید و ضریب نفوذ تلفن همراه تا آن سال به ۱۲۷ درصد خواهد رسید.
گویا، تحریم‌ها رشد بازار تلفن‌های نسل سوم در ایران را از سرعت بیندازد، ولی سود فراوانی نصیب شرکت تأمین تله‌کام خواهد شد.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.