حجم مبادلات تجاری ایران و ویتنام به ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد

۲۵اردیبهشت،

امضای سند همکاری رساندن سطح مبادلات تجاری تا ۵۰۰ میلیون دلار در یک دوره پنج ساله از مهمترین دستاوردهای هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و فنی ایران و ویتنام درهانوی بود.

به گزارش ایسنا، دراین اجلاس که با حضور دکتر مهدی غضنفری، وزیر صنعت معدن و تجارت ایران و کائو دوک فت وزیر کشاورزی و عمران روستایی ویتنام برگزار شد، پس از ارایه پیشنهاد ایران برای افزایش مبادلات تجاری و توافق طرف ویتنامی ، دو طرف سند همکاری را به امضا رساندند.

غضنفری دراین اجلاس طی سخنانی گفت : از زمان برگزاری هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک در تهران ، در ژانویه (دی ماه ) ۲۰۱۲ رقم مبادلات تجاری فیمابین با چهار درصد رشد دراین سال به ۲۰۴ میلیون دلار رسیده است که البته این رقم با توجه به سطح خوب همکاری های سیاسی و توانمندی های دو طرف رضایت بخش نیست و امیدواریم با توجه به پیشنهاد ایران برای رساندن مبادلات به ۵۰۰ میلیون دلار دو طرف نهایت تلاش خود را دراین خصوص انجام دهند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه تبادل هیات های اقتصادی و تجاری ، توسعه همکاری های بخش خصوصی ، توجه به ظرفیت های مکمل تجاری و افزایش اطلاعات مربوط به بازارهای هریک از دو کشور را در توسعه مبادلات موثر دانست و ضرورت توجه بیشتر به این محورها را مورد تاکید قرار داد.

همچنین وزیر کشاورزی و عمران روستایی ویتنام با اشاره به ظرفیت های توسعه روابط اقتصادی دو کشور بر استقامت و پایداری ملت ها در دسترسی به اهداف عالی خود تاکید کرد.

از دیگر محورهایی که دراین کمیسیون مشترک به بحث و بررسی گذاشته شد می توان به زمینه های همکاری دو کشور و موضوعات مورد علاقه در حوزه های مختلف صنعتی ، معدنی ، کشاورزی ، فرهنگی و هنری ، جوانان و ورزش ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، همکاری درزمینه های نفت و پتروشیمی ، توسعه همکاری در زمینه تبادل اطلاعات ، دانش و تکنولوژی ، توسعه شیلات و آبزیان اشاره کرد.

دراین اجلاس همچنین یادداشت تفاهم توسعه همکاری های فرهنگی به مناسب چهلمین سالگرد برقراری روابط سیاسی تهران و هانوی به امضای وزرای دو کشور رسید .

یادآور می گردد که ارزش مبادلات ایران و ویتنام در سال قبل بیش از ۲۰۴ میلیون دلار بوده که از این رقم سهم صادرات کشورمان به ویتنام ۱۹۰ دلار است .

عمده ترین اقلام صادراتی ایران به ویتنام شامل انجیر تازه یا خشک کرده، مواد نفتی و قیر ، انواع پسته ، انواع مواد پتروشیمی مخصوصا پلی اتیلن ، سایر قطعات و احشای خوراکی مرغ و خروس ، کوسه ماهی و ماهی مرکب ست .

ایران از ویتنام ماهی ، چای سیاه ، اجزا و قطعات یدکی رایانه ، تلفن همراه ، سایر قطعات بردهای چاپی ، دستگاه های کارت خوان ، شیرکائوچو طبیعی و سایر ماهی ها، چای سبز و ماشین آلات بسته بندی را وارد می کند.

رقم مبادلات ویتنام با کشورهای مختلف جهان درسال قبل میلادی ۲۰۳ میلیارد دلار بوده که ۱۰۳ میلیارد دلار از این رقم به واردات این کشور اختصاص دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درادامه سفر به شرق آسیا، قرار است در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و بنگلادش نیز شرکت کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.