حدود ۳۰ درصد ازایرانی ها دچار انواع بیماری های پوستی هستند

ˈعلیرضا خاتمیˈ در حاشیه کنگره پوست ، زیبایی و لیرزدر گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : به طور کلی در ایران آمار دقیقی از مبتلایان به انواع بیماری های پوستی وجود ندارد و این یکی از ایرادهای ما در حوزه سلامت به شمار می رود.

به گفته وی، برای عملکرد مناسب و درمان صحیح نیازمند آمارهای دقیقی هستیم در کشور ما اطلاعای از بیماران ارجاع نیز در دست نبوده که با برنامه ریزی های صورت گرفته و اجرای طرح پزشک خانواده این مشکل برطرف خواهد شد.

خاتمی توضیح داد: بیماری های پوستی از طرف سیاست گذاران به عنوان موضوعی غیرخطرناک محسوب می شود و این درحالی بوده که بیماری های پوستی به دلیل در معرض دید بودن مشکلات بسیاری را به جا می گذارد.

استاد یار دانشگاه علوم پزشکی تهران با یادآوری اینکه درماتواپیدمیولوژی گرایش جدیدی است که در کشورهای دیگر وجود دارد افزود : درماتواپیدمیولوژی در کشور ما علم نوینی است که وجود ندارد .

وی ادامه داد: در این علم پس از پایان دوره تخصص باید دوره اپیدمیولوژی گذرانده شود و این رشته از نظر اقتصادی برای پزشک به صرفه نبوده اما برای جوامع مفید است و صرفه جویی درهزینه ها را در پی دارد .

خاتمی یادآورشد : مهمترین مشکل موجود در کشورمان و همچنین بسیاری از کشورهای در حال توسعه نبود اطلاع از فراوانی بیماری های پوستی بوده که نیازمند طراحی و مطالعات خاصی است .

عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات پوست گفت که برای به دست آوردن مطالعات دقیق تر بیماری های پوستی و فراوانی از بروز و شیوع این بیماری ها اختصاص بودجه لازم و کافی از سوی دولت و مسوولین حوزه سلامت ضروری است.

وی با بیان اینکه دو دسته بیماری ها شامل بیماری های شایع و بیماری های خطرناک تراز اهمیت زیادی برخوردارند، اظهار داشت : این بیماری ها برای نظام سلامت کشورها بار اقتصادی زیادی به جا می گذارد که باید شناسایی و برای پیشگیری و درمان تلاش کرد.

خاتمی افزود: یکی از شایع ترین بیماری های پوستی که از فراوانی بالایی برخوردار است ،جوش صورت یا آکنه که در ۹۰ درصد افراد دیده می شود.

به گفته این متخصص، اختلالات مو شامل ریزش مو ، موهای ناخواسته ، اگزماها ، ملانوما ، تومورهای پوستی شامل بدخیمی ها ، سرطان و تومورهای خوش خیم ، بیماریهای التهابی پوست از دیگر بیماری های پوستی به شمار می رود.

علمی **۱۳۵۴

انتهای پیام /*

info@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. سهیلا:

    سلام و خسته نباشید مدت یک ماه است که بغل انگشت دوم دست چپم مثل یک جوش است به دکتر مراجعه کردم گفتند که بیماری پوستی به نام اِلمن است میخواستم بدانم این از چه چیز است لطفا منرا راهنمایی کنید. با تشکر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.