حدود ۵۰ درصد افراد بالای ۸۵ سال به آلزایمر مبتلا می شوند

آلزایمر نوعی بیماری مغزی است که باسرعت پایین رشد می کند و از علاﺋم آن اختلال حافظه و در مراحل شدیدتر اختلال در قدرت استدلال، برنامه ریزی، تکلم و درک است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا،  مرضیه آزادی،‌کارشناس ﻤﺴﺋول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان ایلام گفت: آلزایمر برای اولین بار در سال ۱۹۰۶ توسط دانشمند آلمانی به نام آلویس آلزایمر شناسایی و پیش بینی شده است تا سال ۲۰۵۰ بیش از یکصد میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا شوند.

 مرضیه آزادی در ادامه اظهار داشت: به گفته بسیاری از دانشمندان آلزایمر به علت افزایش میزان تولید یا ذخیره یک نوع پروﺗﺋﻴن خاص در مغز به وجود آمده و منجر به مرگ سلول های عصبی می شود. احتمال ابتلا به آلزایمر بعد از ۷۰ سالگی به میزان چشمگیری افزایش می یابد به نحوی که حدود ۵۰ درصد افراد بالای ۸۵ سال به این بیماری مبتلا می شوند.

وی خاطر نشان ساخت: عامل خطرناک در بروز بیماری، افزایش سن است که رابطه مستقیم با آن دارد. هم اکنون ۸۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال به این بیماری مبتلا هستند. عوامل ژنتیکی نیز در این عارضه دخیل هستند. کودکان والدینی که در سنین پایین نشانه های آلزایمر در آنها دیده می شوند، ۵۰ درصد بیش از سایر کودکان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

کارشناس ﻤﺴﺋول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان ایلام تصریح کرد: افرادی که به فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و بالا بودن کلسترول خون مبتلا هستند خطر ابتلا به آلزایمر آنها را بیشتر تهدید می کند. به علاوه افرادی که کمتر از هشت سال، تحصیل و آموزش داشته اند به علت فعالیت فکری و ذهنی کمتر، در معرض این بیماری قرار دارند. همچنین در همه بیماران مبتلا به سندروم داون تا پیش از ۴۰ سالگی نشانه های تغییر عملکرد مغز و بیماری آلزایمر دیده می شود./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.