حذف آنتی‌بیوتیک و مواد سرطان‌زا از آب با نانوفیلتر خورشیدی

۰۶اردیبهشت،

حذف آنتی‌بیوتیک و مواد سرطان‌زا از آب با نانوفیلتر خورشیدی

حذف آنتی‌بیوتیک و مواد سرطان‌زا از آب با نانوفیلتر خورشیدی

محققان دانشگاه سینسیناتی یک نانوفیلتر خورشیدی تولید کرده‌اند که می‌تواند مواد سرطان‌زا و آنتی‌بیوتیک‌ها را از رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و منابع آب آشامیدنی حذف کند.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا،‌ این فناوری تازه از دو پروتئین باکتریایی ترکیب شده که می‌توانند تقریبا ۶۴ درصد آنتی‌بیوتیک‌های موجود در آبهای سطحی را جذب کنند. این در حالیست که شیوه‌های تصفیه کنونی ساخته شده از کربن فعال‌شده تنها حدود ۴۰ درصد این آلودگی‌ها را جذب می‌کنند.

همچنین این فیلتر تازه از قابلیت آنتی‌بیوتیکهای ضبط شده برخوردار است. آنتی‌بیوتیک‌ها و مواد شیمیایی موجود در آبهای سطحی بسیاری از موجودات ریز را از بین برده و همچنین سبب تولید باکتریهای مقاوم و در نتیجه کاهش سلامت زیست‌بومهای آبی می‌شوند.

در نتیجه این نانوفیلترهای تازه که قطر هرکدام از آنها کوچکتر از موی انسان است، می‌توانند تاثیر بسیاری بر سلامت انسان و همچنین بر سلامت محیط زیست آبی داشته باشند.

جالب اینجاست که این فیلترهای تازه از یکی از عناصری موسوم به AcrB استفاده می‌کند که سبب مضر شدن باکتریهای مقاوم در برابر دارو می‌شود. دانشمندان برای تامین نیروی مکانیسم پمپاژ این پمپ پروتئینی از یک پروتئین باکتریایی نورمحور موسوم به دلتا-رودوپسین استفاده کردند.

این فناوری می‌تواند تنها با استفاده از نور خورشید به عنوان منبع انرژی کار کند.

این پژوهش در مجله Nano Letters انتشار یافته است.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.