حذف بعضی محصولات پتروشیمی از لیست ممنوعیت صادرات

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

1-948.jpg

حدف بعضی محصولات پتروشیمی از لیست کالاهای ممنوعه صادراتی در دست بررسی است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام خبر فوق در مورد ممنوعیت صادرات ۱۶ قلم از محصولات پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از احتمال حذف بعضی موارد از لیست ممنوعیت صادرات خبر داد و گفت: موادی که مورد مصرف صنایع پایین دستی می باشند صلاح نمی باش که صادر شوند ولی آن دسته از مواردی که مورد نیاز مصرف نماینده لایه پایین‌تر نمی باشند را تشویق به صادرات می‌کنیم.

محمد صادق مفتح همچنین با اشاره به این‌که در کمیته مشترک وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت بناست که بین کالاهای نیاز داخل و کالاهای مازاد تفکیک صورت گیرد، افزود: همهی کالاهایی که تا چهارشنبه هفته قبل وارد گمرک شده‌اند براساس نامه‌ای که داده شده به شرطی که تا آخر هفته صادر شوند، صادرات آن‌ها بلامانع است.

مفتح همچنین با اشاره به این‌که کمیته مشترک دو وزارتخانه به مواردی که قرارداد دارند رسیدگی خواهد نمود گفت: نمی خواهیم تولیدکنندگان ایرانی تعهد خود را موکول نمایند، ولی جدا از آن بحث کسانی که کالاهایشان در گمرک آماده ترخیص است و تا پایان این هفته امکان خروج آن‌ها از گمرک وجود دارد، بدون هیچ محدودیتی می توانند صادر شوند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد امکان حذف چند مورد از کالاهایی که صادرات آن‌ها ممنوع شده گفت: هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده ولی کمیته چند مورد از کالاهای پتروشیمی که جزو لیست است را حذف می‌کند.

به گزارش تفسیری ایسنا، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت روز یکشنبه نیز از تشکیل کارگروهی برای کاهش قیمت مواد اولیه محصولات تولیدی واحدهای پایین دستی پتروشیمی خبر داده بود.

محمد صادق مفتح در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه ایران پلاست با بیان این‌که برای کاهش قیمت‌های مواد اولیه کارگروهی تشکیل شده است، گفت: این کارگروه با هدف کاهش قیمت مواد اولیه محصولات تولیدی واحدهای پایین دستی تشکیل شده که در چند هفته اخیر رشد غیر منطقی داشته‌اند.

وی افزود: صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته یکی از مزیت‌های نسبی کشور می باشند که هم در افزایش نرخ اشتغال و هم در میزان صادرات نقش تاثیرگذاری دارند. به طوری که باوجود همه محدودیت‌ها در شش ماهه اول امسال ۵٫۷ میلیارد دلار از محصولات پتروشیمی صادر شد.

وی با بیان این‌که ۳۶ درصد صادرات صورت گرفته در شش ماهه اول امسال مربوط به محصولات غیر نفتی بوده است گفت: حمایت از صنایع پایین دستی پتروشیمی جزو اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این وزارتخانه از صنایع پایین دست به ویژه آن‌هایی که ماده اولیه تولیداتشان در کشور تامین می‌شود در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که محصولات پتروشیمی در هر مرحله از تولید که به حلقه پایین‌تر می‌روند، ارزش افزوده بیشتر تولید می نمایند، گفت: صنایع پایین دست که مصرف نماینده مواد تولیدی صنایع بالادستی پتروشیمی می باشند، برای کشور ارزش افزوده به همراه دارند و تامین مواد با قیمت مناسب برای این واحدها باید جزو اولویت‌ها باشند و این بخش توسط شرکت ملی پتروشیمی و وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت شوند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.